Gå til innhold

Litt utenom tema er men...


martine68

Anbefalte innlegg

Som kanskje noen har fått med seg har jeg en datter med lett CP. Vi har de siste dagene vært på en utredning for å få litt mer hjelp til å finne ut hva hun sliter med. I denne utredninga hører også med en samtale med sosionom for å se om vi får de stønader vi har krav på. I denne samtalen ble jeg blandt annet informert om at jeg kunne søke avlastning hvis jeg ville. Når sosionomen sa det, begynte jeg og gråte....skjønner ikke hva som gikk av meg, men akkurat der å da var det som om jeg skulle sende barnet mitt fra meg.... Det var bare så fælt å tenke på å "sette bort sitt eget barn". Tror egentlig jeg ble minnet på hvor utrolig mye barna mine betyr for meg......

 

Jeg elsker dem og vil ikke være dem foruten.....og jeg vil ha et til....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

martine68, dette gjroe inntrykk på meg - selvfølgelig elsker du barna dine uansett! Det er jo INGEN som vil tvile på det selvom du velger å ta i mot et tilbud om avlastning. Avlastning betyr vel ikke nødvendigvis at du "sender barnet ditt bort"? Det kan vel også være noen som kommer å hjelper dere litt i hjemmet. Mange av oss andre sender jo også barna våre i barnehage. Det kan jo også på et tidspukt vre godt for både foreldre og barn medlitt adskillelse. Uanseet så håper jeg at dere nå kan få lagt tilrette for dere datter slik at hun kan få et best mulig liv med den sykdommen hun har. Ønsker deg også LYKKE til med nytt baby-prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei martine68 =)

Skjønner godt reaksjonen du fikk hos sosionomen.

Barna er jo det kjæreste vi har, og vi ønsker jo å ta vare på dem på egenhånd. En får dårlig samvittighet ved tanken på at andre skal avlaste oss fra barnet vårt, for vi mener jo ikke at barnet vårt er en belastining.

Som nungo også skriver så kan avlastning bety forskjellig. Både hjelp i hjemmet, at du får gjort andre ting mens de passer barnet, at de tar med seg barnet på forskjellige aktiviteter osv.

Det er vel mest fordi dere, du og din mann, ikke skal blir utslitt men heller bygge opp energi til hverdagen ellers...

Jeg har en bror som har ett barn med CF (cyctisk fibrose), noe som krever en god del ekstra arbeid. De har også fått tilbud om avlastning, noe de syntest var kjempevanskelig, og de fikk nok samme reaksjon som deg.

De spurte meg etterhvert om jeg evt. kunne passe han en helg i måneden, men de var veldig usikker på om de egentlig ville det. Jeg hadde da fått støtte fra kommunen om jeg gjorde det.

Jeg sa til dem at jeg gjerne skulle passe han, både med og uten støtte, og at de bare måtte gi beskjed når de bestemte seg. Men jeg har ikke hørt noe mer om det. Dette er vel 2-3 år siden.

Så du er nok IKKE alene om å synest dette er vanskelig. Og du må ikke ha dårlig samvittighet om du velger å benytte deg av det, for det betyr ikke at du ikke er like glad i barnet ditt!!

Du må uansett ha lykke til med det du bestmmer deg for =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære martine68! Først vil jeg spørre deg om hvor gammel datteren din er? Så vil jeg bare si at den reaksjonen som du fikk er en helt normal reaksjon som ofte utløses i silke tilfeller. Det er slik at foreldre med barn m funksjonshemminger ofte trenger avlastning da de har en helt annen hverdag enn andre foreldre. Det er viktig å tenke over dette og ta slike signaler på alvor da det oftest kan være lurt å starte opp m avlastning før en selv er blitt helt utslitt. Det er ingenting å få skyldfølelse for at en benytter seg av avlastn. for sitt barn. Det kan jo være lurt å begynne i dete små med noen timer en og annen helg og så øke ut til feks en helg i mnd. Jeg vet av erfaring at dette kan være nødvendig for en familie m funksj. barn. Jeg er utdannet vernepleier og har jobbet med slikt i mange år. Husk bare på at ditt barn trenger dere og derfor ikke er tjent med at dere er fullstendig utslitte. (nå vet jo ikke jeg om dere er slitne) God påske til dere.!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle sier så er det en helt normal reaksjon, men igjen avlastning er så mangt! Jeg vet ikke hvor du bor, men dersom du har tilbud i området ditt med terapiridning, så vill ejeg helt klart vurderet dette for datteren din, så ville jeg snakket med fysio om dette, det er helt suvernt for de med Cp ++++++ Jeg jobber ved et ridesenter, og dere har vi terapiridning, det er helt fantastisk å se hvilket utbytte brukerene har av dette. Avlastningen din kunne jo ha vært en støttekontakt som tok henne med på en slik aktivitet, feks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hei trollet38

 

Min datter går faktisk på terapiridning. Hun stortrives der og det er et kjempeflott opplegg. Det er en assistent på skolen som følger henne dit siden det foregår i skoletiden. Uansett, takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tusen takk for fine tilbakemeldinger alle sammen. Det er ikke greit å holde tårene tilbake når man har et barn med ekstra behov. Tror man blir veldig sårbar da. Vi har startet med støttekontakt nå, og jeg tror nok dette holder i første omgang. Mulig behovet blir større etter som hun vokser til. Hun er jo bare 10 år enda og vant til å ha oss rundt seg. Mulig vi kan bruke familie som avlastere seinere. Den muligheten har jeg faktisk ikke tenkt på før.

 

Takk igjen for tips og støtte.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...