Gå til innhold

Høy BMI, og hva så?


laila36

Anbefalte innlegg

Hei alle dere i 90+ klubben!

 

Jeg har nettopp registrert meg her på barnimagen, og syntes det var flott at det eksisterte et treff-sted for oss som i følge mange helst skulle vært litt mindre.

Jeg veide inn til 103 kg ved første legebesøk, og er nå på 109 (24 uker på vei). Som spent førstegangs-fødende i den nette alder av 36 er man kanskje litt ekstra "på tuppa", så jeg ble litt trist da mye av ultralyd-undersøkelsen på sykehuset her i Fredrikstad gikk med til formandende ord om vekt fra jordmoren der. Hun presisterte også at jeg ikke kunne få velge å føde på vanlig avdeling, men måtte på spesial-avdeling fordi jeg var overvektig. Jeg som stort sett aldri har vært syk i mitt liv, sykler til og fra jobb når været er bra (18 km) og generelt følger meg i fin form. Samboeren min var jo med, og jeg tror han følte seg litt ille beklemt. Såntno synes jeg burde være opp til fastlegen å ta opp!

Ellers gleder jeg meg over å kjenne liv der nede nå. Har kjent det siden uke 20. Fikk igjen på skatten i dag og, så nå blir det litt ekstra penger å handle for når jeg nærmer meg fødsel, 30 juli.

 

Venlig hilsen Laila36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Bra du tar det slik...og ikke setter deg ned og blir deprimert.

Jeg var selv 111 kg da jeg ble gravid og var til ul. Hørte ikke et ord om overvekten min. Det var heller aldri snakk om å føde på noe spes.avd.

Så du har kanskje vært uheldig med møte med helsevesenet.

Jeg har nå fått tulla mi for litt over 3 uker siden...og er nede i 98 nå. Men føler tilhørighet her for det da jeg var her en del under graviditeten.

 

Vil ønske deg tillykke videre i graviditeten og med fødsel og barn når den tid kommer :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånnt provoserer og sårer meg litt... Akkuratt som om jordmor tror at vi ikke har sett oss i speilet? Nei, jeg har en veldig hyggelig fastllege, som jeg velger å høre på. Hun drar fram det positive i alt! Da jeg var på ul på a-hus sa jm at det ble litt dårlige bilder bare..... Det legen sier til meg er; spis mye frukt, i stedet for mye annet rart.... Så da prøver jeg å gjøre det....

 

Mitt råd: Hør på de som er hyggelige mot deg, og lukk ørene for de andre.

 

Det skal liksom ikke være lov for oss som er litt store å glede seg til å bli mamma.... Det er skikkelig trist. Synes det egentlig er litt rart at helsepersonell har lov til å være sånn... De burde jo ta vare på den psykiske helsa vår også.

 

Har ikke hørt et ord om at jeg ikke skal på vanlig fødeavdeling jeg... Hadde start bmi på 39.

 

Nei, nå kjenner vi heller på sparkene i magen, og gleder oss til å bli mammaer....

 

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Laila36!

Jeg synes det er forferdelig unødvendig av dem på sykehuset å komme med slike kommentarer. Som du selv sier, så bør det være opp til fastlegen å bestemme det, ikke ut fra hv du veier, men ut fra hvordan svangerskapet har vært ellers med tanke på BT, blodsukker, almenntilstand, urin, ødemer og ikke minst din egen opplevelse av svangerskapet!

Hev deg over de unødvendige bemerkningene, og kos deg i svangerskapet! Jeg synes forresten ikke du har gått opp mye, så du har sikkert vært flink med maten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

de har noen sånne i Fredrikstad - som ikke skulle hatt med gravide & gjøre i det hele tatt. Eller folk :-)...

Dette med spesialavdeling... De har gjort om føden, såvidt jeg har forstått, slik at den er delt i 2.

"Spesialavdelingen" er for alle komplikasjoner - inkludert de som velger epidural. Så den er nok ikke så "spesial" som hun vil ha det til. Og hvorvidt din overvekt er en komplikasjon - uansett er dette en vurdering som må gjøres når du kommer inn og skal føde...

Kanskje du da treffer en jordmor som er opptatt av å være med på å gi de fødende en god og positiv opplevelse, uten fokus på uvesentlige ting... De har nemlig noen sånne også i Fredrikstad!

Krysser fingrene for at vi begge møter noen av dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei laila36

 

hvilken jordmor hadde du på sykehuset?? Jeg tok også nemlig ul på sykehuset i fredrikstad, og møtet med hun jordmoren som tok ul på meg var mindre koselig.. Nettopp fordi hun hele tiden skulle snakke om den hersens vekta.. Er jo ikke derfor jeg var der, var jo der for å sjekke at alt sto bra til med nurket i magen.. Hun sa også til meg at jeg ikke kan velge hvor jeg vil føde, men må føde på spesialenheten pga overvekt.. Synes det er opp til legen jeg også å ta opp det med overvekt.. Har heldigvis en kjempekoselig lege, og en kjempekoselig jordmor, som tar meg for den jeg er, og følger meg opp slik jeg ønsker det!!!!

 

klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg er skikkelig elendig med navn, så jeg husker dessverre ikke det. Hun var ganske lav og ikke etnisk norsk. Kunne minne om midtøsten eller Tyrkia av utseende muligens. Kan jo ha vært den samme kanskje. Heldigvis har jeg ei svært hyggelig jordmor på Hassingen som jeg går til en gang i måneden. Fastlegen min er jeg også svært fornøyd med. Hun har overhodet ikke tatt opp temaet overvekt når jeg har vært der. Bare bedt meg passe meg for salt o.l for å holde blodtrykket nede.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi hadde nok ikke samme ul jordmor, for hun jeg hadde var norsk, litt eldre dame og skikkelig udregelig.. Vi går til samme jordmor ellers da, for jeg går oxo på hassingen:o) Hun liker jeg veldig godt:o) Hun er jo kjempekoselig!!! Tar overvekten min seriøst, men ikke noe pes eller mas liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...