Gå til innhold

Skader - provoserende!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dersom kvinnekroppen er så utrolig godt laget fra naturens sin side til å føde... " dette har millioner av kvinner gjort i tusener av år.."osv osv.

 

Hvorfor:

1. Revner så mange? Kan gi plager med inkontinens og infeksjoner.

 

2. Kan det oppstå indre blødninger i forbindelse med fødsel? Kan faktisk blø i hjel.

 

3. Blir ikke bekkenet normalt igjen hos mange ( slik at de blir invalide som følge av bekkenløsning )?

 

4. Er fødselen så smertefull - en ser ikke det samme "fenomenet" i dyreverdenen.

 

5 Blir mange plaget med urininkontinens etter fødsel ( og da mener jeg ikke bare i kort tid etter fødselen )

 

Ikke glem at det er kun vi i vestlige land som er så heldige at vi får medisinsk hjelp i forbindelse med fødsler.

I andre land er svangerskap og fødsel en av de vanligste årsakene til dødsfall blant kvinner.

 

Bare noen tanker... Jeg er selvfølgelig overlykkelig over at jeg er gravid og skal bli mamma og synes det er et mirakel at det er mulig :)

Men tankene mine går likevel til de millioner av jenter og kvinner i andre land som ikke får oppfølging, tilrettelegging eller medisinsk ekspertise slik som vi får.. og som står i fare for å faktisk dø som fødsel som direkte årsak :/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er mye som KAN gå galt, men slik er det alltid! Det er heller ikke noe å legge skjul på at mange kvinner tidligere døde som følge av fødsel i Norge, og det skjer også i dag i mange fattige land. MEN i de aller fleste tilfellene går det jo bra! Selv kan jegbare sammenligne med min egen fødsel, og den gikk som en drøm. Jeg synes det er ganske utrolig å tenke på at jeg klarte å føde et barn, og føle meg helt pigg så fort ungen var ute! Bekkenløsningen jeg hadde gjennom sv.skapet forsvant også som dugg for solen. Ganske utrolig at vi er laget på den måten, syne JEG ihvertfall! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig! Men rent biologisk er det bare den prisen mennesket må betale for å ha den hjernen vi har = stort hode.

 

Gud burde funnet opp glidelåsen litt tidligere, så menn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker har stor hjerne, når barnet er nyfødt er hodet den største kroppsdelen. I motsetning til i dyreverdenen, er det ikke slik. Hodet er ikke den største delen av et nyfødt dyr. En annen forklaring er at bekkenet er trangere hos mennesker fordi vi går på to ben, dyr som går på fire ben har bredere bekken og således bedre plass for å føde unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tilbakemeldinger :)

 

Jeg er fullt klar over ÅRSAKENE til hvorfor det er flere komplikasjoner med menneskefødsler enn dyrefødsler - det jeg ville frem til var at jeg synes at evolusjonen kunne ha gjort en bedre jobb etter hvert som vi fikk større hjerner...

 

Støtter glidelås-forslaget ja! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir egentlig litt provosert av innlegget ditt. Misforstå meg rett, jeg er helt enig i at alle kvinner burde ha like stor rett til medisinsk oppfølging både før under og etter fødsel. Men noe av årsaken til at det oppstår såpass mye skader andre steder i verden at kvinnene som føder ikke er stort mer enn barn selv og ikke er fullt utviklet til å gjennomgå en fødsel. Det er i og for seg bare en annen side av likestilling og kanskje minst like viktg å ta tak i som at man får skader av å føde.

 

For noen som ikke har født før må jo denne listen over ting som kan skje, men som slett ikke behøver å skje fortone seg som til dels svært skremmende. Når det gjelder punktene dine har jeg følgende kommenter:

 

Hvorfor revner så mange? Kan gi plager med inkontinens og infeksjoner.

 

Det er også mange som ikke revner. Til opplysning så får ofte dyr smårifter også.

 

2. Kan det oppstå indre blødninger i forbindelse med fødsel? Kan faktisk blø i hjel.

 

Det er jo ikke veldig ofte at det oppstår alvorlige blødninger i forbindelse med fødsel.

 

3. Blir ikke bekkenet normalt igjen hos mange ( slik at de blir invalide som følge av bekkenløsning )?

 

Det er svært få som blir så hardt rammet av bekkenløsning at en blir invalidisert, og en annen ting i forbindelse med dette er at det virker til å være et særnorsk/nordisk fenomen.

 

4. Er fødselen så smertefull - en ser ikke det samme "fenomenet" i dyreverdenen.

 

Jeg har sett hunder, sauer, hester, griser og kyr som føder, jeg kan love deg at de nok opplever smerte ii forbindelse med fødsel minst like individuelt som vi mennesker. En fordel vi har i så forbindelse er jo at vi er fullt klar over hvorfor vi har vondt og hva som kommer som resultat av smertene, det har nok alltid et dyr som føder for første gang klart for seg.

 

5 Blir mange plaget med urininkontinens etter fødsel ( og da mener jeg ikke bare i kort tid etter fødselen )

 

Etter hva jeg har lest er i vår del av verden ca 5 % bli plaget med denne type ettervirkning lenger enn 3 mnd. etter fødsel.

 

Igjen, jeg er helt enig med deg at alle kvinner burde ha rett på oppføging og jeg mener også at en del av helseforebyggende arbeid i utviklingsland burde være knyttet til opplysning om farene ved graviditet og fødsel hos svært unge kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de som leser innlegget mitt aldri har hørt om hva som KAN skje under og etter fødsel, er det kanskje på tide.. Dette fordi en med mer kunnskap kan forberede seg med f.eks knipeøvelser, smøre med olje for å forebygge slapp bekkenbunn bli nødvendig.( inkontinens ) og revning ( gjøre vevet i mellomkjøttet mer tøyelig).samt det å sette seg mer inn i hva som kan skje under en fødsel,da ikke alle jordmødre er like kompetente og kan overse tilstander som du eller pappa`n kan følge med på selv om det skulle nødvendig. Uansett mener jeg at dyrefødsler og menneskerfødsler ikke helt kan sammenlignes..

 

Men ja, du tar opp et annet tema som og er trist, nemlig dette med barn som føder. Det er et ennet tema i forhold til evolusjon - hvorfor får barn menstruasjonen så tidlig??

 

Uansett er vi nok begge enig i at det er en fantastisk prosess og et mirakel hver gang et barn blir født ( om mor overlever da.... NEIDA - jeg bare tuller :))) )

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi kan vel også være glade for at vi ikke lever i en kultur som omskjærer kvinner slik at de får problemer med å føde (der de syr igjen og bare lar et lite hull være igjen). Kjønnslemlestelse gir mange kvinner unødvendige komplikasjoner i forbindelse med fødsel. Det er provoserende, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Amalita+lillegull

 

Kjønnslemlestelse av jenter er grusomt der og da og ikke minst i forhold til komplikasjonene de ofte opplever ved urinering/menstuasjon , samleie og ikke minst fødsel. Helt forkastelig at noen kan forsvare en slik (u ) kultur/tradisjon!!!

Men en kjønnslemlestelse er ikke naturlig eller biologisk betinget - den er menneskepåført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare rette på en liten ting. Dyr har også smerter når de føder, men instinktene deres hjelper til på en annen måte hos oss. Har hatt to katter som har fått kattunger, og begge har hatt veldig vondt, mjauet og klaget når de har fått. Har også sett kuer føde og sauer føde, og jeg vil ikke påstå at det er smertefritt for dem altså.

 

Men ellers...jo ja..det er hardt å være kvinnfolk..:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må faktisk si meg enig i innlegget ditt. Jeg er også lei av alt tytet om at vi er skapt til å føde, men jaggu er det mange kvinner som har måttet bøte med livet opp gjennom tidene. Heldigvis har vi den medisinske ekspertisen vi har i dag. Selv hadde nok både jeg og jenta mi vært døde om vi hadde levd for 100 år siden, og jeg har fått fødselsskader som er svært plagsomme (håper jeg får opereasjon etter neste fødsel, som er planlagt snitt :) )

Det er nå også slik at vi blir smalere om bekkenet, sitter for mye i ro, og venter lengre med å få barn. Alt dette gir økt fare for komplikasjoner under fødselen. Men heldigvis går jo de aller fleste fødsler greit, men tipper rundt 20 % får komplikasjoner.

 

Rart i grunn at det skal være så mange risikoer ved graviditet og fødsel som det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Hallo, har dere glemt de evigvarende hemorridene som forårsaker luftproblemer, så man kan risikere å fjerte på upassende tidspunkt og ha null kontroll (snakk om nedverdigende!!). For ikke snakke om rifter som aldri blir helet, og ødelegger sexlivet om man ikke drar på sykehuset og får operasjon under full narkose? The list of misery is LONGER than you think..... Da har jeg utalatt restless leg og åreknuter herfra til helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...