Gå til innhold

noe jeg undres over...


scania!2åring og lastebilspire

Anbefalte innlegg

er en tanke som til stadighet kommer tilbake.nå om dagen sitter jeg med nesa limt bøker om barnestell, fødsel, innkjøpstips, svangerskapsplager og Gud vet hva.drukner snart i stabelen av bøker og blader..alt sammen om babyliteratur.

så en dag snakket jeg med en nabodame, hun er en veldig klok og hyggelig dame.jeg fortalte om den forestående 3D ul og at vi hadde sett at det ble en gutt ol.

stakkar, hun datt jo nesten av stolen.hun har en sønn på nærmere 50 og det viste seg at ting har forandret seg voldsomt bare på disse årene.

 

så,det som jeg har hengt meg opp i..tenk på alt vi har i dag.bleiebøtter, epidural og en mengde bedøvelser, badekar på fødestua,oljer for ikke å revne, kremer opp og i mente, up & go, stoler som gynger av seg selv og et hav av andre ting.tenk at for noen år siden var det ikke halvparten en gang.

mannen satt hjemme mens kona fødte,bare den tanken er helt rar for meg.

og tenk, alle de generasjonene det er.ingen hadde intenett før og kunne lese seg til info.det var "tabu" å snakke om sex og magen skulle gjemmes under omstendighetsklær.

 

når en lese om alt en "må ha" i dag er det nesten utrolig at de i det hele tatt fikk til å føde i galme dager.

om en går langt tilbake døde jo mange i barsel, men likevel, generasjonene har jo overlevd og kvinner har født uten hverken epidural eller badekar.

 

er vel inderst inne glad for at jeg lever i dag,kan handle mamma klær på nettet og dele sorger og gleder helt åpent med dere her inne og andre.

ikke minst er jeg glad for at pappan skal være med på fødselen:-)

 

etter samtalen med min nabo er jeg full av respekt for de eldre damene som føde under helt andre forhold.

 

ble litt langt dette, men måtte bare tømme hodet litt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mmm. Har tenkt mye på det samme. Min mormor er helt forundret over hvor "enkelt" det er å få barn i dag.

At man er på Ikea, kjøpesenter og trilleturer allerede den første uken (ofte iallfall) Hun fikk ikke ta ut babyen før den var 3 mnder.. De bare spiste og sov og ingen lå på gulvet og trente med babygym (babyen altså ;) ) Hun var alltid redd de ikke fikk nok mat (redd for å ikke ha god nok melk i brystet) Bleieskift/vaske var ett evig stev, ikke noe bruk og kast nei!!

 

Hun fortalte om sin storesøster (halvsøster) som var prematur barn. Hennes mor døde i barselseng.. Babyen var nesten 3 mnder for tidlig født. De trodde hun skulle dø, men la henne i en skoeske under ovnen for å holde henne varm. Fikk uttynnet geitemelk på skje, og overlevde... Litt av en bragd av både baby og far. Giftet seg raskt igjen da, for han kunne jo ikke greie alt alene.

 

Selv rister jeg på hodet og smiler i smug når hun kommer med sine meninger, men burde vel egentlig ha veldig respekt for det hun sier, siden det før var nødvendig for at barnet skulle overleve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe,ja,måtte le litt etterpå jeg også.stakkar nabo,hadde jo ikke hørt om vanlig ul en gang og så kommer jeg og skal forklare 3d ul.

en ting skal hun i alle fall ha,hun er veldig oppegående og veldig int.i alt nytt så hun gleder seg masse til å se bildene når vi skal hjem i påsken:-)

 

farmoren min var prematur, hun ble også lagt i en skoeske med bommul for å holde varmen:-)

da jeg var liten og fikk den historien var jeg sikker på at de voksne sa fyrstikkeske.husker jeg undret meg lenge over hvor liten en baby egentlig var ,eller hvor mye fyrstikkene hadde krympet de siste åreen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ganske rart ut med den skoesken egentlig.. men det var tydelig vanlig, siden du også har hørt om det ;)

 

Synes jeg ser for meg en desperat familie som har rotet bort den lille jenten sin i fyrstikkesken :) Kanskje du hadde lest Tommelise, jeg tror hun sov i en fyrstikkeske.. Barn er nydelige da, de forestiller seg så mye rart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja,hehe,vet mor leste tommeliten for meg så det er nok der jeg hadde det fra:-)

ler litt av meg selv nå når jeg tenker på det nå,men farmor var en veldig liten dame så i mitt barnesinn fikk jeg det til å stemme helt perfekt:-)

 

ja,farmor var en av de første i norge som overlevde som prematur,så det med skoeske som kuvøse er helt fakta,så rart som det enn må høres ut!

lurer på hva hun tenkte da hun så de moderne kuvøsene for første gang..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...