Gå til innhold

Ang kontakt utenom samvær..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en ting - min mann har 2 barn fra før som er her annenhver helg og en dag i uka. Men så er det jo sånn at han gjerne vil følge opp ungene ellers i uka også, høre hvordan de har det. Så ca 1 gang i uka ringer han for å snakke med ungene.

Moren deres gir aldri noen informasjon om noe som helst. Han må hale opplysninger om ungene ut av henne.

Hvordan er det hos dere? Er det virkelig sånn at et par samtaler i uka ikke er akseptabelt? (En samtale med ungene og en med moren etter leggetid) Og hvordan er det med deling av informasjon ang barna?

Håper noen kan svare! =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg forventer ikke av barna sin far at han skal ringe i tide og utide og mase om hva som skjer med barna. Han får jo den ofte nok likevel og han har samme samvær som din mann.

Men han følger opp gutten vår på en aktivitet utenom samværet, så det er vel der han bidrar mer..

Både på skolen og i bhg får faren oversikt over hva som skjer. Viktig at han også vet da han er den som leverer mandags morgen og hver torsdags morgen.

Skrevet

"Mase om hva som skjer med barna".. Er det ikke hans barn også da?

Skrevet

Nå må du skjerpe deg :-( Han kan vel få ringe å snakke med både barna og deg om han vil. Det er faktisk LOVPÅLAGT!!!!!

Skjerpings!

Skrevet

Det er 2 barn som er like mye hans som mora sine. Det er ikke en bil de deler på !!!

Klart han må ha mulighet å ring ellers i uka 'og...

Hadde vært skikkelig skuffet hvis faren til mine barn hadde ikke ringt og lurt på hvordan det går med de. Vi ringes hver dag og er ofte innom hverandre og snakker med barna i telefonen, selv det er ikke samværsuke! Ingen av oss har noen ny samboer eller da, tror det blir litt mer komplisert, men så lenge det er snakk om å spør hvordan barna har det , kan jeg ikke kjønne at dette er noe problem. Det er barnas beste at faren viser litt interesse ellers i uka og en bare de dagene han skal ha de!

Skrevet

Takk for svar, alle sammen. Det var vel som vi trodde.

Men du som skrev at det er lovpålagt at faren må få ringe og snakke med barna, vet du hvor det står? Greit med dokumentasjon når man skal ta det opp med mor.

Skrevet

Herregud er dere helt borte eller

det må da bare være positivt m en far som bryr seg og ringer ofte for å høre hvordan det går.

Jeg irriterer meg over at pappaen til snuppa på 5 mnd aldri ringer for å høre hvordan hun har det utenom de dagene han er her, som bare er ca 1 gang i uka. Jeg ville blitt glad om han hadde vist tydelig at han bryr seg!!

Skrevet

Selvfølgelig skal han få lov til det!!!

Har da aldri sagt noe annet, jeg sa jeg ikke forventer det!! Han er ikke typen til å ringe og "mase" for å høre hvordan det står til, og jeg synes også han har de såpass regelmessig som han har så han får vel dekket sine behov når det er samvær..

Mente ikke dere skulle ta sånn på vei altså. Jeg ønsker det ikke annerledes heller, vi har det fint som vi har det nå :)

Skrevet

Jeg deler ikke helt synspunktene her og har lyst til å si noe om det

Vi har samvær to ganger i uken. I forbindelse med levering og/eller henting snakker vi litt sammen. Er det noe annet, sender vi en mail el. Informasjon fra barnehagen går selvsagt til begge.

Men jeg må ærlig talt innrømme at jeg ville satt lite pris på noe særlig mer kontakt enn det. Det var et kjempevanskelig brudd med en nokså manipulerende mann (som for øvrig også gikk kort tid etter at barnet var født)

Jeg kan håndtere og være vennlig innstilt i forhold til barnets beste når jeg har en viss forutsigbarhet i når jeg blir kontaktet. Men dersom jeg skulle sitte på nåler og lure på når og hvordan osv ville jeg nok i mye mindre grad enn nå være i stand til å ivareta et greit forhold til faren.

Dessuten passer det sjelden. Man er ofte midt i noe (dette har jeg sett på nært hold i en familie hvor jeg satt barnevakt mange år før jeg selv ble alene). Unger som hadde det supert og lekte og som plutselig ble revet ut av det de drev med og gikk over til innadvent og grinete lengting etter far. Jeg tror barna skal være ganske store eller se begge foreldrene veldig ofte før det ikke er et problem. For egen del med en treåring er det også nokså abstrakt det med telefon.

Nå ja, men altså bare et synspunkt. Og det er lovpålagt for en med foreldreansvar å få en viss informasjon hvis man spør om det, om forhold i barnehagen, legejournaler osv, men overhodet ikke noe krav på å ringe barnet eller snakke med den andre forelderen i et visst omfang.

Skrevet

Enig med du :-)

Ikke alle ønsker den voldsomme kontakten, det er jo en grunn til at det ble brudd.

Skrevet

Kanskje du 19:56 Anonym, er litt brent av en manipulerende mann.

Min mann er oppriktig fortvilet over at han ikke får kontakt med dem når han ringer. Hun lar være å ta telefonen når hun ser det er ham, og nekter ungene å ta telefonen. Det har aldri vært sånn at ungene gråter etter ham, men de er alltid glade for å snakke med ham.

Eldstemann ringte før og fortalte ting han hadde opplevd, men nå nekter moren ham det også.

Jeg synes at det er ille jeg. Ikke vil hun ha delt omsorg - vi må vurdere rettsvesen på dette - og ikke vil hun engang at ungene kan ha kontakt med faren hele uka når de er hos henne.

Det som er feil med dette er at hun forsøker å straffe far, men så er det barna som blir skadelidende.

Personlig synes jeg det er veldig ille med en sånn situasjon.

Må også si at begge foreldrene har fullt foreldreansvar for begge ungene.

Skrevet

Det er ikke lovpålagt at far skal få snakke med barna. Men det er lovpålagt at den personen som har omsorgen skal informere far om ting. Og om det da nektes å svare på spm eller i tlf, så er det et lovbrudd....

link til lovdata:

http://www.metacafe.com/watch/99065/800_lb_man/

§ 47, nederst på siden.........

Det står spesifikt om foreldre UTEN ansvar, men logisknok gjelder jo den derfor også foreldre med ansvar. Dette er skrevet for å tydeliggjøre hva de UTEN ansvar kan få vite. De med felles ansvar skal få vite alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...