Gå til innhold

pumpespørsmål


81-modell

Anbefalte innlegg

Jeg pumper meg av og til både om natten og om morgenen pga spreng da jenta bare tar en pupp om gangen, i alle fall om natten.

 

Spørsmålet er om jeg bare kan ha pumpen stående med melk oppi fra den ene pumpingen til den andre, eller bør jeg ikke blande den kalde melken med ny, varm melk? (altså, bør jeg bytte "kopp" mellom hver gang?) eller må jeg sterilisere pumpen for hver gang?

 

Kan jeg evt. putte den første melken i en beholder i fryseren og så helle den neste melken oppå der igjen? Eller hvordan var det med frysing, skal det være mer frøset melk enn den nye som blir tilført, eller er det en grense for hvor mange ml ny melk man kan helle i allerede frossen melk?

 

Ble visst mye spørsmål dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan helle den ferske melken på den frossne melka ,men da må den ferske ikke være mer enn den frossne, pga fare for tining. du kan ha flere beger du fyller på....

jeg koker hele pumpen for hver pumping, så de andre spørsmålene kan jeg ikke svare på, er ikke sikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke helle varm melk oppi kald melk, men du kan evt. vente til den er kald og så blande den. Det er ved temperaturer rundt 23 grader det er størst bakterievekst, og det er viktig å unngå at melken holder den temperaturen for lenge eller flere ganger. (Sa min helsesøster.)

 

Jeg pumper endel, og det jeg gjør er at hvis jeg vet at vi bruker opp melken innenfor det samme døgnet så blander jeg alle kalde "skvetter". Ellers fryser jeg det ned i isterningposer - jeg passer på å skrive utenpå hvilken dato det er pumpet og hvor mye som er i.

En terning er ca. 15 ml - lett å tine opp litt hvis man trenger:o)

 

Fungerer fint synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...