Gå til innhold

Fullamming i 10 mnd, må jeg gi noe i tillegg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fullammer babyen min, og hun er 10 mnd. Hun vokser og er blid og fornøyd med det. Jeg gir henne kun tran i tillegg til morsmelka.

Har hørt at jernlageret deres kan gå tomt. Må jeg gi jern i tillegg? Isåfall hva heter det produktet? Tenker å begynne å gi henne babygrøt i tillegg til amminga når hun blir ett år (hvis ikke hun begynner å kreve det før da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør nok gi jern ja, men det finnes ikke så mange "rene" jernprodukter til babyer, man får lett veldig vondt i magen av de.. Man må supplere med jernrik mat, så du må nok gi noe annet enn mm.

Dessuten trenger babyer vitaminer og mineraler også, bla. C vit for å fremme opptaket av jern. Så, igjen, supplere med fast føde, ev. viatmin- tilskudd.

Dessuten er det viktig å stimulere babyen tygge- bevegelser, og få henne til å forstå hva tenner og skjeve er til for.

Om ikke minst, tenk på den nye spennende verden som åpner seg for en baby med nye smaksopplevelser?! En verden som ikke bare dreier seg om selve maten, men også om måltidet, det sosiale osv. Mat er så mye mer enn bare føde!

 

Med fare for å være litt frekk å, men hvorfor fullammer du så lenge? Jeg planlegger selv å amme lenge, helst over 1 år, men synes det er svært viktig at et barn lærer seg å spise SELV etterhvert, det må jo være viktig for dens selvstendighet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullammer fordi morsmelk er det beste for barnet. Barnet får vel alle vitaminer og mineraler igjennom morsmelken(?). Hun er verdens mest fornøyde baby.. Verdens helseorganisasjon anbefaler faktisk å amme til barnet er minst to år. Men da selvsagt med annen mat i tillegg. Dessuten er det veldi lettvindt med amminga når vi drar andre steder og slipper å drasse med oss alt mulig babymat og utstyr.

Men må vel kanskje likevel begynne med mat i tillegg nå da hvis det ikke er noe andre måter å få i henne jern på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett å fullamme til hun har fylt ett slik som du ønsker.Det er du som bestemmer når hun skal begynne med annen mat. Så lenge hun legger på seg og er fornøyd klarer hun seg nok på dette.Endel barn har også jernlagre som varer over 6 mnd. Kanskje du skulle snakke med helsesøster eller fastlegen med dette i forhold tilo jernstatus, men du kan jo å spørre på apoteket hva slags jerntillegg du kan gi babyen din, da skulle det ikke være noen fare for jernmangel hvertfall.

Kjempeflott!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullammer også mi tulle på 10 mnd, pga masse allergi i familien. Jeg skal begynne med grøt i kveld, og vi gleder oss!!!

Jeg har gitt jern i flytende form fra 6 mnd alder, floradix, fåes på apoteket.

Tulla har trivdes med det, men nå begynner mor å bli sliten av så mye amming.

Fullammet den første like lenge, og også hun var fornøyd med det.

Amme så lenge dere syns det er ok, og pass på at baby har tilfredstillende vektoppgang og får jern ved siden av.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...