Gå til innhold

Ultralyd-hvor tidlig?


et lite mirakel

Anbefalte innlegg

Tenkte å bestille privat ultralyd for å finne ut om jeg er 5 eller 9 uker på vei(har hatt en "jukse-blødning" i mellom). Hvor tidlig kan de se noe på en ultralyd, og evt hva? Skal hjem i påska, og har lyst til å vite det til da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er 5 uker på vei er det vel for tidlig å se noe... er du 9 uker derimot....

 

Vanskelig, jeg vet ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertet begynner å slå ca 6+0, så det er ofte lurt å vente til det. Man kan se graviditeten før det (plommesekk, fosteranlegg), men det er jo litt godt å ha sett hjertet slå også.... da vet man liksom at det er liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jo se om det er fostersekk der. Og er det også et hjerte som slår er du sikkert mer en 5 uker. Bestilte selv UL da jeg var 5 uker, men legen sa at han ikke kunne se noen hjerteaktivitetefør jeg var ca 7 uker. Dersom du er 9 uker kan de jo se en del da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på ul i uke 9.... da så vi et hjerte som slo, og et lite foster på 2.5 cm. Så også "plommesekken".

 

Jeg hadde hvertfall ventet med ul til etter uke 8, fordi min ultralydlege sa at dersom man ser et hjerte som slår etter uke 8, da er det 99% sjanse for at det går bra ! Han mente at de fleste aborter skjedde før uke 8. (Mange tror de mister f.eks. i uke 12 fordi det er da de blør, men det er kroppen som bruker 2-3 uker på å "reagere".....)

 

Lykke til :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på UL da jeg var ti uker på vei. Da så jeg en liten krabat på 3,5 cm og et hjerte som slo. Veldig kjekt å se at alt sto bra til inni der siden jeg ikke hadde merket noen symptomer på at jeg var gravid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

guri malla! jeg forstår ingenting... jeg har ikke fått ul før i juni.... er det litt sent eller?? jeg er 11+0 i dag... nå blir jeg litt engstelig, kanskje jeg burde dra før???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du har noen grunn til å være engstelig. De fleste kommer ikke på ultralyd før i 16-17 uke. Grunnen til at jeg var er at jeg for tiden er i Asia (vært her i 3 måneder og vil være 15 uker på vei når jeg kommer tilbake til Norge). Derfor hadde jeg lyst til å ta en legesjekk her. Legen jeg var hos mente det var likegreit å ta en ultralyd så slapp jeg blodprøve og underlivsundersøkelse siden fosteret var stort nok til å sees på ultralyd. I Norge er det jo bare hvis man tror det er fare for at noe er galt eller den gravide kvinnen virkelig ber om det at man kommer på ultralyd så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til camiG;) Vært hos jordmor i dag jeg, og hun sa at standard ul taes i uke 18. Jeg er 11 + 3 i dag. Så ingen bekymring trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk, det var godt å høre... er jo litt redd for å få feil behandling... jeg har erfaring med det fra tideligere sykehusinnleggelse!!! men må være frisk for å være syk. men jeg er jo ikke syk, og har jo sånne flotte damer som dere å spørre, så det er jo bare helt fantastisk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar...who needs a doctor?! ;) Da høres det ut til at jeg i alle fall får utelukka det ene alternativet hvis jeg drar! En syk mormor venter hjemme i påska, har så lyst til å kunne fortelle henne mest mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg hadde en utvendig ul i uke 5+2, og da så vi hjerteaktivitet! Så ikke så tydelig fosteret, men så at det var liv. Spurte legen om ikke det var tidlig at hjerte slo, men det var vanlig det! Så bare ta ul du, kanskje du ser noe allerede:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på ultralyd i går, var da akkurat 7 uker på vei! (7+0) - så da hjerte banke som bare det.

 

Jeg har hatt prøverørsforsøk, og da er det helt vanlig med tidlig ultralyd. Var bare helt ubeskrivelig fantastisk!!!!

 

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så hjertet og gynekologen sa at jeg da var 5+5.

Denne gangen bestilte jeg ul dagen etter jeg hadde testet positivt. Pga samme årsak som deg. De kan jo se om du er gravid eller ikke fra uke 3.

Lykke til da!! :)

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...