Gå til innhold

Hvordan trener dere?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, er 9+2 og synes at det strammes både her og dere allerede. Kan tenke meg å begynne å trene litt men er så usikker på hva jeg skal gjøre. Har spurt flere og fått ganske mange forskjellige svar. Er det bra å småhoppe, sykle på spinning sykkel, og hvor høy puls kan man ha? Vet jeg kan svømme å gå men har alltid trent på treningsstudio så jeg kunne tenkt meg å gjøre tilsvarende.

 

Hva gjør dere andre håpefulle gravide? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første gngen jeg var gravid, jobbetjeg somerobicinstruktør i tillegg som lærer. Jeg trente ofte hver dag. Jeg hadde mye høypuls med hopp. Dette begrenset seg i femte måned da det ble litt ubehagelig. Ellers trente jeg med full imtensitet og vekter til 3 uker før fødsel. Da fikk jeg treningsforbud pga for mye blod.

Så du kan nok trene som vanlig helt til du kjenner ubehag eller til du får komplikasjoner. Husk bare på å fylle på med mat og drikke etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går turer, i alle fall til jeg har vært hos legen og hørt hva han sier! :-)

 

Egentlig spiller jeg fotball, men det er helt uaktuelt nå! :-) Har også en pilates video som jeg kunne tenkt meg og brukt men venter litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.... trene??? huff.. nå traff du et ømt punkt ;-). Det har jeg rett og slett ikke hatt overskudd til. Spør jordmor, men i normale svangerskap skal det ikke være farlig å trene, me du trenger jo ikke "presse" deg på treningsøktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har vel neppe noe fasitsvar jeg heller - men det virker som gjennomgangstonen for de råd som jeg har funnet rundt omkring er at nå er IKKE tiden for å komme i bedre form enn før graviditeten. Er du i fin form og vant med å trene, så er det visst bare å trene i vei (men seff lytt til kroppen), men er du utrent så bør du i hvert fall ta det ganske pent og forsiktig.

 

Og ha i bakhodet at hvis du blir veldig varm, så er spiren i magen enda litt varmere enn deg igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja det har jeg tenkt på også.Har 2 barn fra før og begge gangene gikk jeg opp 36.5 kg og 40kg den andre gangen. Gikk dette av meg igjen, men tror ikke jeg får tid til dette denne gang. Derfor har jeg tenkt å trene litt- foreløpig vært for kvalm og slapp. Trente greit inntil 1 mnd før jeg ble gravid. Har tenkt å starte å gå turer og trene lett styrke. Høres ut som du har trent greit før så det er nok ingenting som stopper det. Bør stoppe umiddelbart dersom du får noen ubehag med det. Kjenner en som var både spinning instruktør of aerobic inst. Hun trente som bare det helt frem til fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også fått mange motstridende svar av instruktører, leger, jordmødre m.m. Noen sier at det er helt greit å trene styrketrening og lett kondisjon, andre sier at man ikke skal løfte tungt og heller trene step og aerobic. I dette svangerskapet har jeg hatt blødninger, og får ikke lov til å trene i det hele tatt. Har også begynnende bekkenløsning (som sist) og må derfor vurdere nøye hva jeg skal gjøre. Det beste for meg er nok spaserturer og vanntrening. I forrige svangerskap trente jeg aerobic og kondis fra uke 12 til uke 22, da bekkenløsningen kom. Trente ikke de tre første mnd pga trøtthet og svimmelhet. Passet på å ikke bli for varm/få for høy puls - det var eneste begrensningen jeg fikk. Antar spinning og aerobic er OK så lenge du er et godt stykke unna maxpuls, kanskje rundt 140? Og styrketrening, om du er vant til det fra før - men kanskje uten å øke for mye, heller holde ved like.... Vanskelig dette her, det eneste som er sikkert er at det er BRA å holde seg i form i graviditeten. Man har større sjans for lettere fødsel, kommer seg fortere i form etter fødsel og legger kanskje ikke på seg så mye underveis. Dessuten så jeg i et blad nylig at trening er det eneste som har dokumentert effekt mot strekkmerker! I tillegg holder man jo fordøyelsen i gang, he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Siden jeg hverken er svimmel, slapp eller er kvalm eller har blødninger tror jeg at jeg tusler ned til Friskis og Svettis og trener litt apparater. Har trent i mange år. Kan jo starte litt forsiktig med tredemølle og sykkel. Siden jeg ikke har noen pulsmåler så er det litt vanskelig å følge med akkurat på det men man finner vel ut av det :). Vil neppe se ut om en flodhest på slutten nei. Trening er bra for humør, vekt, fordøyelse og generell velvære :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...