Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning


Sara Puh **16.05.06**

Anbefalte innlegg

På mandag fant jordmor spor av proteiner i urinen min. Hun sa det ikke var noe å bekymre seg over og at det antagelig kom fordi jeg er så sliten nå, men innimellom tenker jeg litt på det. Spesielt nå som påska komer og det blir vanskeligere å komme til lege/jordmor.

 

Blodtrykket mitt er lavt og jeg hadde ingen ødemer, men i dag har jeg hodepine ogsynes fingrene er litt hovne.

 

Er det noen som kan fortelle meg hvordan svangerskapsforgiftning arter seg og hvor fort det kan bli kritisk ? Jeg har så liten peiling. Neste time hos jodmor er 18. april.

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Kan du ikke få tatt et blodtrykk før påsken da? Jeg har hatt svangerskapsforgiftning to ganger. Når det gjelder ødemene har det da ikke vært noen tvil (eksempelvis la på meg ti kilo på en uke...). Jeg hadde ikke hodepine, men høyt blodtrykk, proteiner og ødemer over tid. Først da undertrykket passerte 100 ble jeg lagt inn. Hvor mye proteiner fant de? Be om en ekstra kontroll hvis du er bekymret. Dersom du ikke får det hos jordmora di, be om det hos fastlege eller evt legevakta (på helligdagene i påsken)

 

Alt er sikkert bra, men sjekk det ut så du slipper å gå og være bekymret. Lykke til og god påske!!!

Lenke til kommentar

Hei tonetroll2 !

 

JM fant bare spor av protein, jeg vet ikke helt hva det betyr. Blodtrykket var veldig lavt, hvis jeg husker rett 107/64.

 

Det er sikkert bare jeg som er dum og begynner å bekymre meg, men det er også derfor jeg sjekker med dere nå, for jeg vurderer å ta med meg en ny urinprøve på fredag, det tar jo nesten ikke noe tid å sjekke det. Men det er jo greit å høre med andre som har erfaring !

 

Men det høres jo ikke ut som jeg er så veldig i faresonen, da, kunne ønske jeg var flinkere til å høre på fagfolk når de sier at det ikke er noe å bekymre seg over..................

Lenke til kommentar

Ikke føl deg dum! Det er mye dummere å ikke sjekke det opp når du bekymrer deg! Og selv om alt så bra ut på sist kontroll skal du ta din egen bekymring på alvor. Spor av urin og så lavt blodtrykk høres lovende ut da, men det kan også forandre seg så hvis du føler deg dårlig; sjekk en ekstra gang!

 

Kjenner godt igjen følelsen av bekymring. Tryggheten etter kontroll, ultralyd e.l sitter liksom ikke i så lenge før man på nytt begynner å bekymre seg for et eller annet...

Lenke til kommentar

Klart man bekymrer seg!

Ikke vær redd for å oppsøke lege eller sykehus dersom du er i det minste i tvil. Opplevde som deg at det var spor av proteiner i prøvene mandag. Har i tillegg ødemer (lekre elefantbein som omtrent henger over støvlettkanten til tider ;-)) så jm fryktet begynnende svangerskapsforgiftning. Men så lenge blodtrykket er lavt, er det ingen grunn til å være overbekymret.

 

Men vær vaktsom! Dette med blodtrykk kan snu veldig raskt, så ikke nøl med å kontakte helsepersonell dersom du får f.eks. kraftig hodepine.

Lenke til kommentar

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...