Gå til innhold

Hmm


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var i dag hos legen og tok ultralyd fordi jeg trodde jeg var gravid.. Har hatt sympt på det en stund..

Manglende mens, masse utflod, stikking og murring i magen og menssmerter. Og veldig oppblåst mage med masse promping..

 

Men det var ikke noe foster der..

Men hun sa at jeg har pco, fordi jeg hadde fullt av cyster på eggstokkene..

Må si jeg ble litt overasket, selv om jeg burde skjønt det, i og med at jeg siden tenårene har hatt veldig kraftig svart hårvekst..

 

Men det er det eneste symptomet jeg har..

Er slank og legger ikke så lett på meg.

Har et barn på 3 1/2 år, og har vært gravid to ganger på rappen med kun 3 ukers mellomrom for nesten 2 år siden.. Begge endte i SA..

Ingen sa da at jeg hadde cyster..

Har ikke prøvd på flere graviditeter, brukt p-pillen..

 

Sluttet med pillen for ca 4 mnd siden..

Kan det ha noen sammenheng med dette?

Er de gravidsymptomene jeg hadde normalt for de med pco?

 

Skal til legen i morgen også for og ta blodprøver, og gravidtest for å utelukke svangerskap utenfor livmoren..

 

Noen som har det lignende som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poly cystisk ovarie syndrom – PCOS

Det er viktig å skille mellom PCO og PCOS, da det er to forskjellige ting. PCO, eller poly cystiske ovarier, er kjennetegnet med utvekster eller cyster på egglederne, og ingenting annet. Disse cystene kan enten sitte samlet eller være spredd utover hele egglederen.

Noen få cyster som kommer og går er ikke uvanlig hos mange kvinner i fruktbar alder, men først når det er åtte eller flere cyster i et snittbilde ved ultralydskanning eller 12 eller flere totalt på hele egglederen, kalles tilstanden PCO.

PCO er mye vanligere enn PCOS og i utgangspunket ikke noe problem, selv om du alltid bør la en lege undersøke cystene jevnlig. Er du kommet i overgangsalderen eller forbi den, og du enda har slike cyster, er det viktig å være på vakt. Cystene kan bli ondartede og gi kreft, og derfor vil nok legen din velge å fjerne eventuelle cyster på dette tidspunktet. Hvorfor man får PCO er uklart, men man tror det blant annet er genetiske faktorer inne i bildet. Det blir hevdet at 20-25 prosent av alle kvinner i fruktbar alder har PCO.

PCOS, eller Poly cystisk ovarie syndrom, er et spekter av ulike plager eller symptomer og ikke bare knyttet til cyster på egglederen. Vanligvis vil det alltid finnes PCO ved PCOS, men noen leger gir diagnosen PCOS uten at det finnes cyster på egglederne. Ved PCOS er det svært vanlig med høyere produksjon av det mannlige kjønnshormonet testosteron og insulinresistens. Dette kan skape mange forstyrrelser, og de tre vanligste indikasjonene på PCOS er overvekt (gjelder opptil 80 prosent), uønsket/større hårvekst (gjelder opptil 90 prosent) og uregelmessig menstruasjon (gjelder opptil 90 prosent).

Andre typiske problemer er kviser, hårtap, blødninger og redusert fruktbarhet, men det kan også være mer eller mindre vanlig med konsentrasjonsvansker, høyt blodsukker, forstørrede eggstokker, økt risiko for abort, depresjon, migrene, stoffskifteproblemer, PMS symptomer, hovne hender, føtter og ansikt, problemer med magen (treg eller løs mage), lav puls, tretthet og nedsatt hukommelse. Så mange som 10 prosent av kvinner i fruktbar alder kan ha PCOS, og utgjør en betydelig del av de som sliter med å bli gravide.

Diagnosering av PCOS

For å finne ut om du har PCOS vil kunne skje i flere steg. Legen din vil gjerne ønske å få en detaljert medisinsk historie rundt din menstruasjonssyklus, bruk av prevensjonsmiddel og eventuelle graviditeter. Legen vil også gjennomføre en underlivsundersøkelse for å finne ut om du har cyster på opphovnede/forstørrede eggledere. Skulle han/ho finne cyster er det vanlig å foreta en ultralydundersøkelse, men også å ta blodprøver for å sjekke hormonstatus i kroppen.

Kvinner med PCOS kan ha forhøyede nivåer av testosteron og insulin. Foruten å sjekke nivåene av disse to hormonene, er det også lurt å sjekke SHBG (sex hormone binding globulin). Kjønnshormonene er fettløslige og bruker å binde seg til spesielle følgeproteiner, kalt hormonbindere. SHBG har lettere for å binde seg til testosteron enn østrogen. Østrogen øker produksjonen av SHBG, og det er også grunnen til at kvinner normalt har mer SHBG i blodet enn menn. Lave nivåer av SHBG hos en kvinne indikerer at det finnes mer fritt testosteron enn vanlig. Nivåene av triglyserider og kolesterol blir også sjekket av og til, da de ofte er unormale ved PCOS.

Tidlige indikasjoner på PCOS kan sees allerede i 12-13 års alderen da puberteten begynner. Mange leger mener at jenter som ikke har fått menstruasjon før de er 16 år bør undersøkes for PCOS. Det er heller ikke uvanlig at menstruasjonen er vanlig i starten, men etter hvert som jentene nærmer seg 20 årene blir den mer og mer ustabil. Bruk av p-piller kan gi en ”falsk” menstruasjonssyklus, siden disse medikamentene øker mengden med østrogen og på den måten utbalanserer de forhøyede mengdene med testosteron. Da de så slutter med p-piller for å bli gravide kommer ikke mensen tilbake eller er svært uregelmessig

-----------------------------

 

Dette er symtomer på Pcos ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...