Gå til innhold

Burde jeg ha dårlig samvittighet???


esmase

Anbefalte innlegg

Ble sykemeldt igår.Foreløpig ut mnd.

Begynner å tenke at jeg er jo ikke syk,-bare masse kynnere og veldig sliten...

Men jeg har storkosa meg i hele dag!!! Burde vel kanskje tenke på dem på jobb som må jobbe mere nå,men jeg syns jeg fortjener å dulle litt med meg selv.

Sist gang jeg var sykemeldt var for 5 år siden..

 

Dette var bare et lite hjertesukk fra en sliten,men stolt gravid modenmamma.

 

Forresten, dere har vært veldig flinke til å svare på innlegg her idag!!!

 

Ha en fortsatt kjempefin dag alle sammen!!!

 

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Nei vet du hva! du bør ikke skjenke det en tanke! Ingen vits å være på jobb sliten- ikke effektivt likevel. Viktig å ta vare på seg selv og den litlle!

Lenke til kommentar

NEI.

Det skal du ikke ha. Du skal nyte det og tenke på deg selv og baby'n i magen... Jobben din får klare seg uten deg en stund det går nok fint.

 

Jeg ble faktisk ikke "bare" sykemeldt, men uføretrygdet for 2 år jeg da jeg ble gravid. Grunnen var at trygdekontoret syns jeg skulle få slappe av og konsentrere meg om å bære fram et barn og få tid etterpåtil å kose meg med baby'n.

 

Fikk kjempe dårlig samvittighet med en gang, men kom fram til at jeg ikke kunne tenke sånn.

 

Ta vare på deg og bebisen

Lenke til kommentar

Selv om det er litt godt å tro det så er det faktisk ingen (ikke engang kongen) som er uunnværlige. Og om vi så presser oss til vi stuper så er det ikke noe som blir lagt merke til i et historisk perspektiv... Vær sykemeldt med god samvittighet. Ta vare på deg selv og barnet, OG NYT DET!!!!

Lenke til kommentar

Sitat: "Jeg ble faktisk ikke "bare" sykemeldt, men uføretrygdet for 2 år jeg da jeg ble gravid. Grunnen var at trygdekontoret syns jeg skulle få slappe av og konsentrere meg om å bære fram et barn og få tid etterpåtil å kose meg med baby'n."

 

Dette må ha vært et ekstremt tilfelle og det må ha vært noe veldig spesielt som feiler deg, for trygdekontoret har faktisk ikke anledning til å uføretrygde noen i to år for å kose seg med barnet sitt.

 

Dette er heller ingen gunstig ordning økonomisk. Hvis du sammenligner det å være sykmeldt i svangerskapet og få fødselspenger (80 % i et år) med å være uførepensjonist i to år så taper uførepensjonisten. I tillegg taper du pensjonspoeng.

Lenke til kommentar

Til protea.

 

For det første har jeg ikke full jobb og så vet du ingenting om meg. MEN trygdekontoret syns faktisk uansett hva du mener at det beste for MEG var at jeg ikke skulle tenke på jobb under denne graviditeten.

Og at jeg skulle få ro rundt graviditeten og etter fødselen.

Det er ikke noe ekstremt som feiler meg i det hele tatt. Men jeg har gått igjennom dødfødsel,masse spontanaborter og holdt på å dø pga sv. utenfor livmor og DET er grunnen.

Det er ikke "bare" for å kose meg, men faktisk for at jeg skulle klare å bære frem dette barnet uten å bekymre meg for jobb og stress. Da jeg er på kontroller flere ganger i mnd så hadde det vært vanskelig å kombinere med jobb i tillegg.

 

OK??????

Lenke til kommentar

Annonse

Du har helt rett i at jeg ikke vet hva som feiler deg, men du sier selv at du ble uførepensjonert i to år blant annet fordi du skulle kose deg med barnet.

 

Det trygdekontoret har gjort med deg er ikke lov, jeg har jobbet i Rikstrygdeverket og vet at de ikke kan uførepensjonere noen fordi de skal få ro rundt graviditeten og fødsel. Dessuten vil de færreste, full jobb eller ikke, tjene på å være uførepensjonert fremfor fødselspenger og sykmelding.

 

I ditt svar til trådstarter kan det se ut som om det er en enkel ting å uføretrygde seg i forbindelse med fødsel. Jeg forsøker bare å opplyse folk om at dette faktisk ikke skulle gått og at det dessuten ikke er en løsningen folk bør forsøke å få, da det heller ikke vil lønne seg.

 

Det som er vanlig er at du blir sykmeldt hvis du skal ha ro i graviditeten og følges opp jevnlig med flere kontroller i mnd. Jeg sier ikke at det er galt å være sykmeldt.

 

Lenke til kommentar

Nå var det faktisk ikke jeg ,men trygdekontoret som foreslo at jeg skulle trygdes.

Dette fordi jeg hadde vært sm fra jobben i halv annet år.

 

Og for meg er ikke hva som lønner seg økonomisk, men det faktum at jeg kunne være hjemme og prøve å bære fram dette barnet som er viktigst.Noe trygdekontoret sa til meg da de fikk vite at jeg var gravid

 

Jeg tror ikke noe på hva du skriver om at trygdekontoret har gjort noe ulovlig, for dette blir behandlet av personer som ikke kjenner meg annet en utifra min søknad. De på mitt lokale trygdekontor har ikke mulighet til å behandle sånne saker og det blir sendt til fylkestrygdekontoret i det fylket jeg bor i.

 

 

Så du får mene og tro hva du vil for meg..... Tror nå mer på trygdekontoret enn deg jeg da uansett for de uføretrygder ikke uten videre i dag, med de strenge reglene som er for det i dag.

Kanskje du ikke vet alle lover og regler der allikevel???

 

Å nå er jeg ferdig med denne saken for min del.

 

Ha en fin dag

Lenke til kommentar

Du skal ikke ha dårlig samvittighet! Ta det med ro, kos deg og samle krefter.

 

Selv ble jeg sykemeldt femti prosent for fire uker siden grunnet kvalme. Veldig vanskelig.....har aldri vært sykemeldt før. Sjefen min har vært alle tiders og sagt at nå trenger du å hvile litt..

Fant fort ut at legen min hadde rett, for jeg har blitt mye bedre.

 

Ha en flott dag du også!!

Lenke til kommentar

Nå har jo historien plutselig blitt en helt annen. Fra å bli uføretrygdet på grunn av at du skulle ta det med ro og kose deg til å ha vært sykmeldt i et og et halvt år før du ble uføretrygdet.

 

Det jeg sier er at du ikke kan bli uføretrygdet i to år på grunn av at du har blitt gravid. Nå forteller du jo at det heller ikke er tilfelle. Så da har jeg jo hatt rett hele veien… Da har sikkert trygdekontoret også gjort et riktig vedtak, for du kan ikke gå sykmeldt i mer enn et år og da er nok uføretrygd sikkert riktig for deg.

 

Ha en god dag du også.

 

Lenke til kommentar

Hadde ikke tenkt å skrive mer om denne saken, men jeg tror du tolket meg feil.

Jeg var først sm, begynnte så i jobb igjen og jobbet en stund.

 

Så ble jeg gravid og deretter fikk jeg tidsbegrenset uføretrygd pga graviditet.

Det står i papirene jeg fikk av trygdekontoret da jeg fikk innvilget dette. Og en kan gå sm i lenger en 1 år faktisk så det du skriver er ikke riktig. Jeg var sm i halvannet ar før jeg begynte på jobb. Opp til 2 år kunne jeg være sm fikk jeg beskjed om.

 

Nå er jeg ikke uføretrygdet for bare å kose meg som du skriver, men det er for at jeg skulle ta vare på meg selv og den lille i magen pga tidligere komplikasjoner ang graviditet.

 

SÅ jo jeg ble uføretrygdet pga GRAVIDITET.......

Lenke til kommentar

Det var DU selv som skrev at du ble uførepensjonert blant annet for å kose deg. Det var først og fremst det jeg reagerte på for det går ikke an. Nå har du kommet med mange andre opplysninger som selvfølgelig endrer grunnen til at du ble uførepensjonist.

 

For øvrig:

folketrygdloven § 8-12. Antall sykepengedager

 

"Når en arbeidstaker, selvstendig næringsdrivende eller frilanser har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 248 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Når andre medlemmer har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 250 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Dersom trygden yter sykepenger i de første 16 kalenderdagene eller to ukene, ytes det sykepenger i opptil 260 dager."

 

Dette er et år, du kan sikkert være sykmeldt i to år, men du får bare sykepenger i ett år sammenhengende.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...