Gå til innhold

Resulter fra sjekk på RH i dag.


linemer

Anbefalte innlegg

Sist uke fant Jm en stor sort flekk på ulbildet , hun trodde det kunne være en utposning på urinlederen grunnet en innsnevring , eller en cyste.

I dag var vi på sjekk på Rikshospitalet, og nervene sto på høykant..

De fant ut at det var ingen av delene, derimot var det

Hydronefrose på høyre nyre. På norsk = Forstørret nyrebekken..

Dette skyldes en innsnevring som kan siotte alt mellom utgangen fra nyren (til urinlederen ) og inngangen til blæren.

Nyren er dermed ganske forstørret, normalt ved vårt fosters alder skal tykkelsen på nyrebekkenet være ca 5 mm, i dag målte de 25 mm.

De fleste som har over 20 mm vil, før eller senere, trenge kirurgisk hjelp. Denne tilstanden fører med seg at urin ikke vil strømme fort nok ( eller i det hele tatt ) ned i blæren , og barnet er derfor mye mer utsatt for urinveisinfeksjoner eller nyrebekkenbetennelser. de fleste vil derfor måtte gå på forebyggende behandling fra fødselen av (antibiotika /penicillin, jeg husker ikke)

80 % prosent av hydronefrose tilfellene vil ha en viss bedring etter fødselen,på noen vil denne tilstanden gå betraktelig tilbake så nyren kan fungere ganske bra, de andre 20 vil som regel måtte opereres.

Så vi får håpe, vente og se.

Neste som skjer nå er ny Ul og sjekk på RH om 5-6 uker , med vurdering for videre behandling, eller tiltak .

Ul vil også blir gjort etter fødselen, der de vurderer om jeg og babyen skal til Rh for sjekk /behandling.

Så.. nå skal jeg forsøke å senke skuldrene , slappe av og tenke positivt så langt jeg klarer .

Baby viste seg å være enda større enn Jm trodde , de målte i dag til nærmere 1500 gram, dvs ca 400 gram over gj.snitt !! *hjelp *

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Hei. '

 

Så godt å få svar og at det er noe som en kan gjøre noe med.

Bra dere får oppfølging på RH.

 

Det går sikker bra og prøv å kose deg videre i svangerskapet.

 

Masse lykke til videre.

Lenke til kommentar

En god venninne av meg jobber på barnekirurgen på RH. De behandler alt fra manglende rumpehull (vissnok nokså vanlig) til alvorlige hjertefeil. Hun sier at en av de beste tingene med å jobbe der er at de kan hjelpe de fleste og at det nesten alltid går bra. Kanskje en trøst? Kanskje et møte med barnekirurgisk før fødsel kan berolige dere noe?

Lenke til kommentar

Nå vet dere i hvert fall hva det er og at det er mulig å gjøre noe med det eller hjelpe på tilstanden med medisiner.

 

Skjønner allikevel at det er stusselig å vite at alt ikke er 100%, men det høres i hvert fall ut til at dette er noe det vet ganske mye om, så da er dere sikkert i de beste hender.

 

Synes det høres ut som et godt tegn at babyen legger godt på seg, det må vel bety at h*n trives der inne i magen din !

 

Lykke til videre, oppdater oss når du føler for det og øs ut bekymringene dine når det føles riktig, ofte hjelper det å dele litt med andre !

Lenke til kommentar

Tusen takk , alle sammen :)

Det er godt å kunne dele tanker og ord med andre.Mannfolk har neimenn ikke samme bekymringsgener som vi har! samboer avfeide dette elegant med at "da jordmora sa det kanskje var sånn og sånn , og ikke var farlig var det vel greit??!"

Irriterende... for jeg var bekymret så jeg ikke fikk sove om natta ! Nesten 4 netter med minimalt med søvn, og med ei lita (stor) jente på snart to år så ble det en veldig veldig slitsom uke å gå å vente på time på riksen.Men støtte og omtanke fra samboer ? Hva f*** er det , lissom..

Nei .. Godt å ha dere modne mammaer å snakke med og få noen trøstens ord av, En stooor klem til dere alle sammen!!

*klemmmmmmepå*

 

 

Lenke til kommentar

Ønsker dere lykke til videre. Ikke noe morro når alt ikke er helt bra på ul. En av mine gutter ( 15 år nå ) holdt på å dø fra oss som liten. Han fikk ikke tisset på sykehuset, alt hopet seg opp i blæra. Den dagen han skulle inn på rh for å opereres , tisset han i aller siste liten. Vi hadde fått beskjed om at det var stor fare for livet. Da amb.sjåførene skulle ta han ut av kuvøsa, tisset den lille gutten vår. Skal si tårene spratt jeg. Alt rettet seg etter dette. ...

Lenke til kommentar

Annonse

Åhh, så godt å få gode svar. Virker som om det ble gitt god informasjon på RH, men også viser det at dette ikke er nytt for dem og noe de 'kan'. Nå må du søke rundt og finne andre par som har vært gjennom dette før deg, så får du sikkert enda mer informasjon og forhåpentligvis kan senke skuldrene enda litt mer. Klart man er bekymret...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...