Gå til innhold

Samtale på føden i dag....obs, ikke for de som ikke leser traumatiske fødselshistorier.


haater husarbeid

Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg fikk så mye ut av det bortsett fra informasjon om hva det var som gikk galt ved sist fødsel... Hun ba meg fortelle om fødselen min og når jeg begynner å fortelle om pressriene da lillemann satte seg fast i bekkenet, begynner jeg å grine hver gang. Kan ikke hjelpe for det! Jeg synes det var så traumatisk når en jordmor slengte seg opp på magen min for å gi funduspress og en gynekolog kjørte begge hendene mine opp i ..... og nærmest rev ut ungen. Uten å informere meg om hva som skjedde!! Hun jordmora som hadde samtalen min i dag, kunne heller ikke skjønne hvorfor de grep inn når jeg hadde klart å presse ungen "rundt svingen" der han satt fast og han var på rett vei. Fosterlyden var helt fin hele veien, så hun skjønte heller ikke hvorfor de hadde sånn hast. Jeg hadde hatt rier i 30 timer og pressriene hadde vart i nesten to timer da. Men jeg føler på en måte at de tok fra meg avslutningen. Jeg hadde jo klart alt annet selv, hvorfor skulle ikke jeg få gjøre den siste biten selv? Mon tro hvordan det skal gå neste gang?? Sorry folkens, godt å bare få blåse ut. Jordmor sa at jeg skulle snakke om det.... he he

 

Hilsen en som gruer seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørtes forferdelig ut. Jeg sitter også igjen med tanker etter siste fødsel.

Gutten min kom ut med ansiktet på siden, skulle ikke gå ann å føde sånn, men med drypp på full styrke kom han til slutt ut. Skulle egentlig hatt keisersnitt. Gruer meg for neste fødsel, men jeg kommer til å kreve ul rett før fødselen så jeg hvet at babyen ligger riktig. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, jeg hadde det som de kaller dyp tverrstand og hun sa at selv om han låg rett før fødselen, så er det ujevne rier og dårlige rier som gjør at de snur seg feil. Ikke for å skremme deg, men det har ikke noe med leie før fødsel å gjøre. Skal på vektestimering uken før termin jeg da. Men bare krev, du får alt hvis du krever selv. Jeg får full pakke jeg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, ja, dette var ikke akkurat en drømmefødsel, nei. Det hadde ikke jeg heller da Elias kom til verden. Etter rier i 17 timer, og pressrier i halvannen time, ble det bestemt at han skulle taes med vacuum/sugekopp. Jeg hadde fått epidural, men den skrudde de jo veldig ned på når pressriene begynte. To leger og to jordmødre var på plass. Ved neste ri, må du presse alt du kan, fikk jeg beskjed om. Og jeg lystret...men da begynte legen å dra i sugekoppen samtidig, og den følelsen der...DEN blir aldri glemt for å si det sånn. Også måtte jeg gjennom den en gang til når resten av kroppen ti lElias skulle ut - uutholdelig =(

 

Poenget mitt som jeg ville frem til, var at når du har ligget med press i over halvannen time, så bør babyen komme ut ganske fort. Det er i alle fall det jeg har fått beskjed om - derfor ble det bestilt vacuum for meg. Og mens de dro og jeg skulle presse (klarte jo ikke presse no - bare hylte og skreik!!!), lå jormora over min mage å og pressa - en forferdelig følelse!!!

 

Håper vi begge får en litt mildere og mer "naturlig" fødsel i august - jeg har termin en dag etter deg, foressten =)

 

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slo opp i graviditets og fødselsboka mi (er sykepleier) og det var det samme som skjedde med deg som med meg. Det heter dyp tverrstand og oppstår fordi barnet ikke tar den andre rotasjonen det skal for å vri seg ut av bekkenet. Som jeg skrev, kan ikke noen ul påvise dette fordi det skjer etter at pressetiden har startet. Dessverre. Lykke til med neste fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for svaret. Jordmora jeg snakket med, sa at jeg skulle hatt vakuum jeg også. Det var derfor gynekologen egentlig kom :) vet jammen ikke hva som er verst eller best jeg- når jeg leser hva som skjedde med deg. Revnet du?? det sies at mange som får tang eller vakuum gjør det...

Vi får si bedre lykke neste gang.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Off, om jeg revent =(

 

Jeg ble klippa før de stod til med vacuumet - og i tillegg revna jeg noe veldig - ser helt rar ut der nede nå syns jeg. Men det kan jo være jeg hadde gjort det selv om jeg ikke hadde vacuumet da???

 

Men det tok lang tid før jeg ble god der nede. Styrte lenge med at stingene skulle gro og forsvinne - off, det var vondt det!!!

 

Så den derre "Bedre lykke neste gang" - henger jeg meg virkelig på =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

 

Tenkte jeg skulle komme og trøste litt da vet du..

Min første fødsel var som din. Gutten min sto helt fast i bekkenet. Fikk drive på en stund, men så ble jordmor redd fordi hun mistet forsterlyden. Det ble snakket om sugekopp og det ene med det andre. Husker jeg ble rasende fordi legen ville klippe meg!! Sparket til og med etter henne ;) og ba henne ligge unna kroppen min (hadde hørt så mye negativt om klipping, lang tid før det ble bra etc.)

 

Men da de kom med sugekoppen, ville den ene jordmora prøve funduspress (mener det er bedre for barnet enn sugekopp.. ikke vet jeg) Iallfall, ved neste ve lå to damer på magen min, og plopp, så dukket en blå, liten venn frem.. ble raskt rosa og var det vakreste jeg hadde sett.

 

Hadde samtaler om fødselen, men viste seg at guttens far hadde fått mer traume av fødselen enn meg.. jeg var bare så utrolig lykkelig over å bli mor.

Neste fødsel ble ikke slik. Slapp å bli klippet, men gutten ble født med hånda på kinnet, så jordmor måtte sytte han litt inn. Ellers var fødselen kjempefin.. Nr tre gikk også bra, uten større problemer.

 

Så jeg tror ikke det nødvendigvis skjer igjen! Andre fødsel er stort sett alltid en drøm i forhold til den neste.. Denne gangen må du bare skrive en fødeplan og fortelle at du ønsker å "gjøre jobben selv". At du ikke vil miste kontrollen igjen osv.

Når du presser ut den lille selv, denne gangen, får du nok mer fred med deg selv, skal du se. Ingen grunn til at denne fødselen skal bli kopi av den forrige.

 

Lykke til.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...