Gå til innhold

Noen fersking-spørsmål...


Mor Monsen

Anbefalte innlegg

Fikk positivt svar på grav. testen i dag! En utrolig herlig følelse!

 

Så kommer spørsmålene....

1) Når er det man drar til legen første gangen etter at man er blitt gravid?

2) Er det noe mat man bør unngå?

3) Og sist... Kan testen vise positivt selv om man IKKE er gravid? (Tenkte å ta en til på fredag, for å være sikker!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer!!

Det er vel vanlig å gå til legen når man er 11- 12 uker på vei, det var iallefall det svaret jeg fikk da jeg ringte og bestilte. Så jeg går rundt og venter på første legetime ennå.... Maaange går til legen før den tid, men man kan godt vente til "man er kommet et stykke"

 

Mat, ja. Man skal holde seg unna fisk som er rå, type sushi ting. Og så er det noen "merkelige" fiskesorter som man ikke bør spise. Tror ene sorten heter rake (?)

Vet også at det er noe med ost med myggel, vekk med dem.

 

Vær litt forsiktig med kaffe ( faktisk ikke pga koffeinen. Vet ikke hva som er gale med kaffe, men det er visst noen stoffer der som ikke er helt bra) 2 kopper til dagen er ok.

Lykke til da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!!

 

Noen steder, (slik som her) vil legen gjerne ha første kontroll allerede ca i uke 7-8. Ring dit og spør hva som er vanlig du! Det er jo ikke noen grunn til å gå å vente helt til uke 11-12 hvis man ikke må! Jeg synes alt blir så mye mer virkelig når man har vært hos legen og fått helsekort fra gravide og en prat :o)

 

Man bør steke kjøtt godt, og mange mener man bør unngå rå fisk. Man skal heller ikke spise ferskvannsvfisk over 2 kg, ihvertfall ikke mjøsørret og gjedde. Søk på nettet etter kosthold for gravide så finner du mye!

 

Positiv test er sikker! Har man dette hcg-hormonet, så er man gravid :o)

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rå fisk kan man spise (alt utenom tunfisk), det sier hvertfall mattilsynet. Les mer om kostholdsråd for gravide på matportalen.no. Man skal heller ikke spise upasteurisert ost, men det fins det ikke mye av i norge.

Jeg trodde det var koffeinen som gjorde kaffe "farlig" jeg...? Ikke mer enn 100-200 mg koffein om dagen står det på matportalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar folkens! Kommer sikkert med flere spørsmål etter hvert ;-)

 

Ha en trivelig tirsdagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...