Gå til innhold

I dag prøvde legen min å finne hjertelyd, og vi hørte....


Sunniva- og Majamamma

Anbefalte innlegg

.... ingenting :-(

Er bare 9+0 i dag, he he, men overtalte den stakkars, snille legen min til å prøve. Stakkar, han angret seg nok etterpå. Han sa at det tidligste han har hørt hjertelyd var 11+, og at han ikke hadde forhåpninger siden fosteret bare er ca 3 cm og jeg har bakovervendt livmor i tillegg. Alt virket normalt ellers, og han lovde meg UL rett over påske som plaster på såret, he he. Føler meg gravid i dag, så jeg ble ikke engstelig når vi ikke hørte annet enn tarmlyder. Hva er det tidligste dere har hørt om, når det gjelder hjertelyd????? Bare nysgjerrig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg fikk høre hjerte lyden på vesla mi når jeg var 10+3..

hos en vanlig lege....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var hos legen igår da jeg var 8+3, bekymret som vanlig for den skumle MA, og legen prøvde å høre hjertelyd hos fosteret for min skyld...:-) Men hun forsikret meg først om at det nesten ville være unormalt å høre noe så tidlig. Hørte kun meg selv da.....;-)

neste gang derimot, 19. april , blir en spennende kontroll! Gleder meg!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk høre hjerte lyden på klompen min når jeg var 9+0.

det var også hos min vanlige lege...

men ingen grunn til bekymring om du ikke gjorde det.du får nok høre den neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bakovervendt livmor og med min første skjedde det til og med i uke 16 at fastlegen ikke fant hjertelyden. Han ville ikke høre etter den før jeg var passert 12 uker fordi det var vanskelig å høre.

Den gangen det skjedde i uke 16 ble jeg hysterisk og krevde ul. Fikk det da og alt var i skjønneste orden. :) I følge gynekologen som tok ul da skjedde dette ofte, og om man har mye aktivitet i tarmene ( noe jeg hadde da...) så hører man ofte bare det.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte hjertelyd på privat UL da jeg var 8+3. Var hos en utrolig dyktig gynekolog med god tid og helt nytt utstyr. Mulig det har noe å si....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, NÅ ble jeg jo nesten bekymret her - trodde ikke det var så vanlig å høre noe så tidlig....? ser at jeg ikke var helt forberedt på det, lærer aldri her inne på BiM. :-) Jaja, skal fortrenge katastrofetankene så godt som mulig, og knuge meg til det faktum at jeg faktisk både er kvalm og har ømme pupper i dag. Skal ikke mye til for å vippe en av pinnen for tida, gitt......

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sunnivamamma, jeg har fulgt litt med deg pga at vi har termin nesten samme dag :)

 

Mht hjertelyd så høres det veldig rart ut at han sa han måtte utsette til uke 11. Jeg har også bakoverbøyd livmor og hørte hjertelyd på 8+3. Det er bare tull det flere av legene sier. Hjertet dannes jo i uke 6 og det er flere som har hørt det allerede i den uken.

Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt en annen lege, hadde ikke holdt ut å vente helt til påsken var slutt... Det går sikkert bra, men jeg ville vært på den sikre siden :)

 

Lykke til!

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg: Mener du SE eller HØRE hjertelyd nå? Jeg har sett hjertet slå, sist ved 7+2, men nå var det snakk om å høre ved hjelp av doppler....? Skjønner ingenting nå, har jo vært gravid før, og da var det jo ikke snakk om en gang å prøve før uke 12, og det også hos privat gynekolog. Nå angrer jeg nesten på at jeg skrev innlegget, var ikke nervøs etter timen men kjenner at jeg er det nå. Mannen min er også lege, og sier her at det er svært sjeldent man hører det i uke 8, og han nekter å tro på at det kan høres med vanlig doppler i uke 6 - da må det være spesialutstyr. Huff, heldigvis har jeg mye symptomer i dag - tror jeg hadde vært nervevrak ellers. Skal forhåpentligvis til UL i neste uke alt, om det er noe ledig.... Forstår ikke at du mener det var rart at vi ikke hørte noe, kan umulig være så vanlig å høre det så tidlig. Nekter å tro det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å høre hjerte med UL er ikke noe problem fra ca. 6+2. Men å høre det med doppler er noe HEEEEELT annet. Legen min nektet å lytte før jeg var fullgåtte 12 uker, og hun opplevde i kun ca. halvparten av tilfellene åå høre noe som helst før den tid.

 

OG du tar Heeeeelt feil når du sier at flere har hørt hjertet i uke 6 (med mindre du snakker om UL da) og da trenger man strangt tatt ikke høre noe som helst for da SER man jo at hjertet duker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp heeeeelt av Sunnivamamma, det viker som fler har tenker på å høre med UL, og det er jo selvsagt noe helt annet enn doppler...

Min lege nektet å lytte før fullgåtte uker 12, og det var vel kun i 1/2 parten av tilfellene hun hørte noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære sunnivamamma!

 

Du har helt rett og det samme har legen din. Det er veldig vanskelig å høre hjertelyden før uke 12. Mange leger vil ikke sjekke den da engang fordi hvis man ikke hører den blir den gravide så fortvilet selv om det er helt vanlig å ikke høre hjertelyden så tidlig. Oi, dette ble litt rotete..hehe..

 

Ikke bekymre deg, vet om mange som ikke har hørt hjertelyden så tidlig. Og til dere som skremmer henne sånn, hva er vitsen med det da???

 

Jeg er helt sikker på at du ikke må bekymre deg!!!! Absolutt helt normalt at de ikke fant den hjertelyden!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Sunnivamamma:-)

Legen min vil heller ikke høre etter hjertelyden før fulgåtte 12 uker pga akkurat det du opplevde...

Blir litt engstelig selv jeg av å sitte her å lese enkelt av innleggene da det virker som noen kun er ute etter å skremme oss...

Masse lykke til:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager Sunnivamamma, jeg sa feil. Mente selvsagt at vi så hjertet slå (i full fart). Tror ikke du trenger å bekymre deg jeg, du har jo masse symptomer ;). Det er tydeligvis flere som har fått samme beskjed som deg. Jeg synes bare det var så rart at de "skyldte" på bakoverbøyd livmor.. Det sa aldri legen noe om at det var en "ulempe. Jeg hørte tidligere til forumet "assistert befruktning" og der var det flere som hadde vært inne til en tidlig UL fra 6+, så det var mulig at de hadde spesialutstyr på dem. Mange har spurt meg hvorfor jeg har vært inne så tidlig som uke 8 til UL, men det er muligens pga at det er privat behandling, at det er prøverør samt høy alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UPS. Det var ABSOLUTT ikke meninga å skremme noen, men jeg snakker bare av egen erfaring. Regner med at det er greit å høre flere erfaringer. Jeg har ikke spurt hvilket instrument legen min brukte for å SE hjertet, men det virket som det samme som han bruker ved en vanlig gyn und.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

april66: Forstår jo selvsagt at du ikke mener å skremme, men ville bare ha på det rene om du mener doppler eller UL. Nå som jeg har psyket meg opp litt og snakket fornuft til meg selv noen minutter, jeg bestemt meg for ikke å la meg engste unødig, he he. Altså: Jeg mener det apparatet, doppler, som legen gnir mot magen og der høytaleren går ut i rommet. På UL ser man jo hjertet fra ca 6+0, men mener bestemt at man behøver en god porsjon flaks OG et godt apparat (og kanskje god tid) for å høre hjertet slå så tidlig som 8+. Legen min trodde i hvert fall ikke at vi skulle høre noe, og ble ikke overrasket. Mulig din lege har veldig godt dopplerapparat, og da er du jo kjempeheldig :-) Jeg har bestemt meg for å være optimist, og ikke stresse meg opp av at vi har ulike erfaringer. Ha en fin dag videre, jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo nå at vi har snakka om to forskjellige ting, hurra! Da er jo misforståelsen oppklart :-) Så bra, puh.....

 

:-)

 

Takker massemasse for svar alle sammen, dere er helt supre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...