Gå til innhold

Gro Nylander om krybbedød og risiko


Vladimir og Estragron

Anbefalte innlegg

I boka til Gro Nylander ("mamma for første gang") hevdes at for å minske risikoen for krybbedød bør du:

 

--la barnet sove på ryggen

 

--ikke røyke

 

--unngå for varmt sovemiljø, ha vinduet åpent eller lufte godt

 

--la barnet sove i samme rom som dere hele første leveår, da oppfattes barnets signaler lettere

 

--la barnet suge mye -- gjerne smokk etter noen uker, når ammingen er etablert.

 

--passe på at barnets ansikt ikke kan tildekkes, bruk liten, lett, egen dyne; ingen lue

 

-- helst fullamming første halve leveår

 

--Unngå å sove i samme seng som barnet hvis du er røyker eller er påvirket av alkohol eller andre sløvende stoffer. Eller hvis du ligger på sofa, har vannseng eller særlig bløtt underlag, eller hvis du er syk, overtrett eller svært overvektig.

 

Hvis man ikke er noen av delene, anbefaler Nylander (som er fødselslege) faktisk å ha barnet i sengen til foreldrene i begynnelsen, og i hvert fall på samme rom som dem. Selv syns jeg det høres slitsomt ut å gå i skytteltrafikk mellom babyen sitt rom og vårt rom i den første perioden, når man må gi mat og bytte bleier om natta. Syns det er best å få ha babyen i seng rett ved siden av meg, sånn at jeg kan legge en hånd på den og kjenne om den er for varm eller kald osv, og dessuten flytte den rett opp til meg, uten å måtte ut av senga. Men nå er jeg en som sover utrolig lett og nervøst, da.... Hadde sikkert måttet ut og se til den lille nesten hele tiden hvis han sov for seg selv, i eget rom. Så alle må vel gjøre som de selv finner best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...