Gå til innhold

Juni: Svangerskapsdiabetes


kris78 Hurra for jenta mi :)

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg var i dag hos legen for å ta glukosebelastning da broren min har diabetes 1 og jeg er dermed i risikogruppen for å utvikle svangerskapsdiabetes. Det viste seg raskt at jeg ikke behøvde å ta denne glukosebelastningen pga høgt blodsukker(jeg var fastende) og mye sukker i urinen. Jeg skal til fødeavd. førstkommende fredag for å få mer info.

 

Er her noen som har erfaringer med svangerskapsdiabetes, og hvilke konsekvenser dette kan få for lille jenta i magen og fødselen?

 

På forhånd takk! :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg kan ikke svare på alle detaljer,

men storesøsteren min fikk selv svangerskaps-

diabetes når hun gikk gravid med datteren som nå

er tre år. Vet hun gikk på ekstra mange kontroller,

men fødselen forøvrig gikk bra og datteren

ser ikke ut til å ha tatt skade.

 

Jeg venter selv nr. 2 nå, og håper at jeg slipper

unna diabetes nå som forrige gang- men jeg

var i faresonen forrige gang selv om det ikke

"tippet over".

 

Tvi tvi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, nå vet ikke jeg hvor høgt blodsukkeret ditt osv var, men det som skjer er at du må passe på hva du spiser, u må måle blodsukkeret ditt etter måltider å passe på at det ikke blir for høgt, dette reguleres som oftest ved maten du spiser, at du spiser mye fiber og lite karbohydrater osv.... hvis blodsukkeret fortsatt er høgt, må det kansje brukes insulin, men det tviler jeg på, dette regulerer du helt sikkert med maten su spiser.... det er vel ikke noe annen fare for babyen enn at den kan vokse seg god å stor om du ikke er forsiktig med sukkeret...

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har selv fått svangerskapsdiabetes, det ble påvist i uke 18 på grunn av masse sukker i urin, og positiv glukosebelastning. Fastende derimot var fin. Legen min tok ikke dette alvorlig nok og jeg ble derfor ikke henvist til svangerskapspoliklinikk eller endokrinolog (diabeteslege), men heldigvis ble jeg henvist via en annen lege.

Det endte med at jeg nå bruker insulin, og må øke etterhvert som jeg ser etter egen blodsukkermålinger at det ligger for høyt. Har fått beskjed om at jeg ikke skal ha blodsukker over 5,5 fastende og før måltid og etter 1 time etter mat skal jeg ikke være over 8.

 

Er ofte til kontroll, hos endokrinolog og svangerskapspoliklinikken. Hos endokrinologen er det oppfølging angeående insulindosering og ellers blodprøver. På svangerskapspoliklinikken så fokuserer de på meg som gravid, og får oppfølging angående vekst hos bayen.... er på UL hver 14 dag for å se hvor stor babyen blir.... Heldigvis er han ikke mere enn 11 prosen over Normalen, og det er de kjempefornøyd med... men hvis babyen blir 20 prosent for stor, så må de sette inn andre tiltak...som for eksempel sette i gang fødselen tidligere, eller vurdere keisersnikk osv.

 

Jeg skulle egentlig føde på Orkdal, men på grunn av svangerskapsdaibetesn får jeg ikke det, må derfor føde på St. Olav på KK. Dette er på grunn av at Orkdal ikke har barnelege hele tiden.

 

På grunn av for høyt blodsukker så får barnet i seg masse sukker, og kan derfor bli ganske stor. En annen risiko for barnet er at han kan få lavt blodsukker.... Det fungere slik at når han får i seg så god sukker fra mor, må babyen selv produsere mere isulin for å få lagret det, på grunn av kontinuerlig tilførsel av næring fra mor under svangerskapet er det ikke noe fare, men etter fødselen og tilførselen av næring ikke blir kontinuerlig, vil likevel insulinprodukjonen til babyen fortsette. det er derfor viktig å obervere barnet den første tiden med tanke på lavt blodsukker, men som regel går det bra. Ivertfall hvis man får til et godt regulert blodsukker gjennom svangerskapet.

 

Jeg vil ønske deg lykke til og jeg krysser fingrene på at det vil gå bra! Det er jo bra at de oppdaget det, og kan følge det opp.......

Klem fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN TAKK FOR FLOTTE SVAR!!!

 

Jeg skal til kontroll i morgen og får da vite om det bare blir kostholdsendringer eller insulin i tillegg. Iallefall spennende!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...