Gå til innhold

Barnet på eget rom/krybbedød??


Mamman til Linéa/VildeHelena!

Anbefalte innlegg

SÅ det var en anonym som hadde svart på innlegget om å ha barnet på eget rom fra dag en. At det var fare for krybbedød. Må bare spørre om du har en dokumentasjon på dette eller er det et såkalt "kjerringråd"?

Så at Lilje74 også hadde spurt om dette, men ikke fått noen svar.

 

Håper jeg får svar fra deg Anonym.

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er ikke større sjanse for krybbedød når babyen ligger på et annet rom! Vi lå på samme rom av praktiske grunner. Amming!!! Men jeg hadde jo hetta for krybbedød elvfølgelig å titet inn til henne mange ganger når hun sov på dagen. Er vel heller en mer trygghet for deg at du bare kan titte oppi sengen forå sjekke at alt står bra til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landsforeningen sier at barnet bør ligge i nærheten av foreldrene fra begynnelsen av.. Men, vi må huske på at gåten om krybbedød er IKKE løst, men at det er mange ting en kan gjøre for å forebygge krybbedød. Det er mange linker på nettet om krybbedød som ikke sier NOE om at barnet må ligge på samme soverom som mor og far til det fyller 1 år!! Det er 30-40 som årlig dør i krybbedød, det er utrolig lite!!

Jeg personlig tror at hvis barnet skal dø i krybbedød dør det selv om den er en meter unna meg eller i rommet ved siden av.

Synes ikke foreldre som plasserer barnet på eget rom fra dag 1 skal ha dårlig samvittighet for det. En må gjøre det som føles rett for en, og som funker for en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er så enig med deg! blir litt lei folk som brøler ut om ting de har hørt en plass som de ikke kan si noe sikkert om.. slikt skaper bare unødvendig uro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det!! Og unødvendig uro er det siste en trenger når en blir foreldre - iallefall for første gang!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en sjangs for krybbedød om barnet ligger i sengen sammen med dere, spesielt om en av dere eller begge røyker. Pga varmen som blir i sengen til mor og far er det en litt større sjangs for krybbedød bla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men det var ikke det som var diskusjonen da:-) at samsoving ikke er anbefalt er jo ikke noe nytt! det vi reagerte på var jo at noen herinne har sagt at man skal ha barnet på samme rom, men i egen seng det første året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Mange fine. Jeg skal sjekke den linken.

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen sannheter her. For meg gir det en trygghet å ha babyen i nærheten av senga når jeg sover, og jeg hadde følt meg utrygg hvis babyen hadde sovet i et annet rom. Godt å høre pusten.

 

Foreningen mot krybbedød skriver dette på følgende lenke:

 

"Det er mye positivt forbundet med å ligge i samme seng, og forskere fremholder gevinster ved samsoving i form av barnets utvikling, fremming av amming, tilpasning av pusterytmer osv. Psykolog Oddbjørn Sandvik, som sitter i Landsforeningens fagråd, fremholder at nærhet og kontakt er viktig for barnets utvikling av tilknytning. Denne utviklingen av tilknytning gjelder naturlig nok først og fremst i våken tilstand. Jeg vet at J.Mc Kenna (amerikansk antropolog og forsker) er opptatt av barnets utvikling og ser at det å sove sammen kan ha gunstig/positiv effekt. Når dette samtidig kan øke risikoen for plutselig spedbarnsdød, må vi ta noen valg, og gjøre barnets sovemiljø tryggest mulig. Jeg kjenner imidlertid ikke til studier som påviser at samsoving reduserer risikoen for spedbarnsdød til tross for de positive gevinstene/ funnene. F.eks Peter Fleming i UK, som er blant forskerne som har gjort mye studier på dette, tar opp disse spørsmålene. Det er stor enighet om at ikke barnet bør sove alene på eget rom - det gir økt risiko for krybbedød - det beste er som sagt egen seng rett ved siden av foreldresengen. Å være i nærheten av foreldrene er positivt og viktig også når det sover. Kanskje barnet sover mindre tungt når barnet stadig hører pusting og lyder fra de sovende foreldrene? Og dette bidrar igjen til mindre dyp søvn hos barnet, noe som forbindes med forebyging av krybbedød. Utifra dagens kunnskap mener Flemming og hans forskningsgruppe at den optimale løsningen er at barnesengen står inntil foreldresengen. "

 

http://www.sids.no/oslo/sids.nsf/id/909D7EE50827D344C1256DC5003E745B?OpenDocument

 

Det er jo ikke godt å si hva som er rett, men jeg fikk følgende tips av en klok BiM- bruker. Hun hadde tatt vekk ene siden på sprinkelsenga og festet resten av senga til foreldresenga slik at hun bare kunne forsiktig løfte babyen bort til henne når det var tid for mat, og forsiktig løfte h*n tilbake i sin egen seng etterpå. Sengene hadde altså lik høyde, og babyesenga ble på en måte en forlengelse av foreldresenga. Likevel ligger jo babyen med egen dyne og med masse luft rundt seg. Dette gjorde nettene roligere og sikrere for henne. Jeg fulgte det rådet med minstemann for 15 mnd siden, men måtte sette på siden på sprinkelsenga når han begynte å krabbe rundt i senga. Det fungerte veldig bra for oss. Likevel er det ikke dermed sagt at det funker for alle.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo utrolig mye forskjellig som verserer rundt krybbedød,det trenger jo ikke skje om natten,men kan faktisk skje på dagtid,i vogn osv. Som en klok person sa her inne, det skjer med veldig få barn nå. Tror det er viktigere å ta forhåndsregler ifht til røyking dersom man gjør det..

Det funket ikke for meg å ha førstemann liggende på eget rom,men det var rett og slett fordi hun var for sulten på natten, og det ble tungvint med å fly frem og tilbake, faktisk mer forstyrrende for pappan som skulle på jobb,enn at jeg tok henne rett over i sengen. Andre venninner har hatt mer samarbeidsvillige babyer, men mitt beste råd:

Innred babyrommet, gjør babyen vant til å sove der om dagen hvis dere er inne på formiddagen, så ser du hva du som ammende mamma orker om natten!

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ewang,

 

hva ble konklusjonen din til slutt... Fikk vi svar på spørsmålet egentlig? Jeg tror jeg heller mot at det er et "kjerringråd" å ha babyen på samme rom...

 

Bra du tok dette opp! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, si det :o)

Jeg kommer nok til å prøve å legge bebien på eget rom og klarer jeg ikke slå meg til ro med det så må vi jo bare gjøre pm litt så vi får en annen ordning da.

Syns det går utrolig mange historier rundt omkring, så jeg får bare prøve meg fram. Med erfaring fra nummer en, som lå på samme rom lenge pga at vi ikke hadde flere rom, så vil jeg flytte bebien tidlig på eget rom uansett.

 

Hun sov først godt på natta på eget rom og da vi fant ut at hun var mørkeredd. Og da var hun tre år. Ikke akktuelt med tre år til uten søvn på natta :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...