Gå til innhold

Om å dele permisjonen likt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Et lite hjertsukk....

 

Da jeg var hjemme sist var det jeg som overtalte far til å ta mer enn de obligatoriske fire ukene. Tilsammen hadde han vel ni el ti. Men jeg må si jeg syntes det var tøft å gå tilbake til jobb, jeg har ikke betalt ammefri og uansett var jeg fremdeles ganske sliten. Å skulle ha delt 50-50 ville vært pyton, da hun var seks måneder hadde hun jo ikke sluttet helt med nattamming ennå, og hun hadde akkurat lært seg til å sove ordentlig om dagen etter en slitsom første periode med kolikk og dårlig sovemønster som resultat.

 

Jeg har all respekt for dere som velger å dele permisjonen, men mener faktisk at mor må ha siste ord. Veldig mange av de som deler mye er studenter eller har jobber som er veldig fleksible. Jeg synes dere godt kunne ha større forståelse for at det ikke er like greit for alle å gå tidlig tilbake til jobben. Jeg ønsker ikke å stemple de som lengter tilbake til jobben som dårlige mødre, jeg synes bare at det må være opp til den enkelte mor å gjøre det som hun mener føles best. Å tvinge mødre tilbake til jobb etter et halvt år tror jeg il være et stort tilbakesteg for likestillingen. Det er faktsik mor som går gravid, som føder og som ammer. Derfor synes jeg faktisk ikke det er riktig å si at permisjonen tilhører begge foreldrene i lik grad. Jeg synes heller samfunnet bør rose mor for den innsatsen hun gjør. Nå for tiden er det en større tendens til at man ignorerer det biologiske fordi det er så viktig at far får bedre kontakt med barnet. Jobben skal helst ikke merke at kvinnen er gravid, fordi "graviditet er ingen sykdom", nei, men det er veldig slitsomt likevel. Merkelig likestilling at man skal slite seg ut på jobb mens man gjør noe man er skapt til. Mange (bl. a Gerd Liv Valla og div mannlige SV-politikere) uttaler jo også nå at ammingen er i veien for likestillingen. De mener altså at det at far for større del av permisjonen er viktigere enn å a