Gå til innhold

Strippe seg selv???


langevipper

Anbefalte innlegg

hei,

 

Jeg er ny her og har ingen peiling på hva det å "strippe seg selv" innebærer...

 

Er førstegangsfødene, og det meste er nytt for meg:-)

 

håper noen kan svare:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke noen svare på dette ? Jeg har termin i dag og er så lei av å gå å vagge og vente. Jeg lurer også fælt på hva som menes med å "strippe". Jeg skal på kontroll på torsdag, og hvis dette er noe som kan sette fødsel i gang så vil jeg be om det, men da er det greit å vite hav det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å strippe er så vidt jeg har forstått å tøye og dra litt i livmorhalsen for å hjelpe modning. Jeg tror kanskje ikke det er noe du uten videre gjør selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stripping er at lege/JM løsner fosterhinnen fra livmormunnen (tror jeg) og irriterer der inne. Mange leger/JM vegrer litt for å gjøre dette da det medfører en viss infeksjonsfare så jeg hadde ikke villet prøve dette selv. Dette gjøres som regel når du har gått over termin. Målet er å få i gang fødselen. Du kan jo godt spørre når du skal på kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fra "på vei" av Gro Nylander (overlege ved fødeavd. på Rikshospitalet)

 

"En finger føres inn gjennom livmorhalsen og varsomt løsner fosterhinnene fra livmorveggen på innsiden."

 

og:

 

" Dette må bare gjøres av lege/jordmor , det kan nemlig ligge blodårer i veien."

 

Så vær forsiktig jenter - ikke pirk for mye oppi der selv, det kommer til å skje noe etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også både lest og hørt om infeksjonsfaren de siste tre ukene før fødselen. Ikke spesielt med hensyn til "å strippe seg selv", men at flere leger og jm har blitt mer restriktive med å strippe p.g.a. infeksjonsfaren. Dessuten anbefales jo ikke gravide å være i vann/bade de siste tre ukene av graviditeten heller. Så jeg kan aldri tenke meg at å strippe seg selv er noe særlig lurt p.g.a. infeksjonsfare. I tillegg ser jeg av innlegget over at det er risiko for å komme bort i noen blodårer. Nei, damer...dette ville jeg overlatt til helsepersonell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...