Gå til innhold

April: ang denne hjernehinnebetennelses vaksinen


barbamamsen

Anbefalte innlegg

jeg er for vaksinering slik den er i dag, men er veldig usikker på denne vaksinen

jeg har ei jente på 5 år og hun har aldri fått denne vaksinen som så mange betaler selv nå. jeg skal på 1 års kontroll nå 19 april og da skal jo litjmor få den 3 dosen av hib vaksinen. mmr ved 15 mnd. samme opplegget som med storesøster det. snakket såvidt med legen vår og helsesøster ang dette med hjernehinnebetennelses vaksinen og de mente det var unødvendig pga at ada ikke er i "faresonen" dvs at hun ikke er prematur eller har vært mye syk.

men hun har jo begynt i bhg nå og jeg vurderer det faktisk litt....men så er det dette med bivirkninger. og de tar jeg seriøse. for denne vaksinen har jo ikke vært så lenge på markedet i norge og hva vet helsemyndighetene egentlig om bivirkningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har fulgt sånn kjempemye med på vaksinedebatten. det programmet vi har i dag har jeg tatt i mot uten egentlig å tenke så veldig over det, og den nye hjernehinnebetennelsevaksinen har jeg heller ikke "vært på jakt etter". sånn jeg har forstått det så får også våre småttiser den (de som ble født i fjor), men ikke før til høsten, var det så? og hvor lang tid tar det før bivirkningene "slår til" - blir ikke det rimelig snart etter sprøyta er satt? mener jeg har lest at det er ganske mange som allerede har fått/bestilt sprøyta og det kunne jo vært intr å sett hvordan de barna har reagert.... på den annen side så hadde jeg forsåvidt hatt stor tiltro til en vaksine som helsemyndighetene velger å la inngå i et allment vaksineprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye hjernehinnebetennelsevaksinen har vært brukt i USA i mange år. Norge er "trege" med å få nye gode vaksiner inn i programmet. Foreløpig er det sagt at barn som er født i 06 vil få denne vaksinen i programmet, men først fra sommeren/høsten av. Barn født i 05 er det foreløpig bestemt at IKKE skal får den som en del av det gratise programmet. Dette er ganske rart for helsemyndighetene har samtidig gått ut og anbefalt at alle barn under 2 år får denne vaksinen, da det er de som stortsett er i risikosonen. Det er skjelden at barn over 2 år får denne typen hjernehinnebetennelse. For barn under 2 år som får den er dødeligheten høy. Vi kan få denne vaksinen til barna våre, men må da betale for den selv, og den settes av fastlege, og ikke helsestasjon. (helsestasjonene har nemlig ikke kapasiete til dette er det bestemt sentralt...... selv ikke da vi satt der på 1 års kontrollen og LIlle skulle få en annen vaksine og vi hadde den nye vaksinen med sel....Selv ikke da hadde de "kapasitet" til å sette den. Var så sint at jeg nesten satte den selv. Maken til byråkrati...GR....Det var en liten digresjon. Som dere skjønner har vi altså skaffet vaksinen og har den nå i kjøleskapet. Vi skal til fastlegen etter påske for å få satt den. Barn over 1 år skal ha 2 doser. Mener den kostet 600-700 pr. dose....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at det har vært økt forekomst av denne hjernehinnebetennelsen nå. Derfor mange velger å betale for den til de små selvom om større søsken ikke har fått den (de er jo heller ikke lenger i risikogruppen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar.

hvordan går du frem for å få respet på denne vaksinen da? og hva heter den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk denne bestillt via helsestasjon. Ene av helsesøsterne jobber også på det lokale vaksinasjonskontoret. Har fått inntrykk av at de fleste får resepten av fastlegen. Vaksinen heter Prevenar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...