Gå til innhold

Når ord som læres ikke er de peneste...


Gjest

Anbefalte innlegg

Hva i alle dager gjør man da?

 

Gutten min på 19 mnd lærer seg stadig nye ord og har et ganske bra ordforråd etterhvert, og det er vi jo selvsagt veldig glade for og oppmuntrer ham til å bruke ordene mye og lære seg nye. Men, noen av ordene han lærer seg skulle vi helst sett at han ikke bruker, men hvordan skal vi gå frem da for å ikke ta fra ham lysten til å "snakke" generelt eller lære seg nye ord? Han skjønner jo mye, men han skjønner ikke forklaringer om hvorfor noen ord ikke er fine å bruke, tror jeg da, så hva skal man egentlig si som er så lett at også en 1,5 åring kan skjønne det?

 

Et eksempel på et slikt ord er "dumming", et ord som er hyppig brukt av 3 åringen vår for tiden (veldig vanlig i den alderen, og han får selvsagt klar beskjed om at slik sier man ikke og hvorfor, men det holder ham ikke fra å si ordet en del ganger pr dag likevel), og nå har da altså minsten begynt å si det også. Når han er sint på oss eller broren så kommer det "(d)ommin!" fra ham. Jeg er ikke helt sikker på om han skønner hva ordet betyr, men han skjønner i hvertfall når han skal bruke det... Hvordan ville dere håndtert situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn forstår mer enn vi tror, så jeg ville satset på å forklare. Bare si at "det er ikke pent å kalle noen det" eller lignende. Men jeg ville ikke reagert så mye på ordet dumming. Det er barnespråk, enkelt og greit. Men kanksje dere burde forklare 3 åringen at det ikke er pent å kalle lillebror eller dere for dumming. Da slutter kanskje den minste med det også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg hatt barn over 1,5 år selv da.. Men er ikke "dumming" og andre "stygge" ord veldig vanlig i den alderen?

Jeg tenker at det kansje er noe de bare må igjennom. Så lenge man ikke oppmuntrer det, men sier pent ifra at slikt sier man ikke, så tror jeg ikke det er så mye å gjøre ved..

 

Ulempen er jo som sagt at lillegutt lærer av storebror (-;

 

Men jeg skjønner at det er litt kjipt når minstemann går rundt og sier "domming"

Men du får se på fordelene også, han lærer masse "bra" ord også av storebror..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, 3 åringen er svært innforstått med at å kalle andre for dumming ikke er pent gjort, det er jo nettopp derfor han sier det! Når han er sint og sur og vil si noe riktig stygt, så slenger han ut med det verste han vet om, altså dumming (heldigvis er det ikke verre enda...). Vi forklarer at det ikke er fint å si og at de han sier det til kan bli lei seg, og jeg tror han skjønner det godt, han ber nemlig ofte om unnskyldning etterpå, men der og da er han så oppi sitt eget sinne at han nok ikke tenker så langt eller bryr seg.

 

Siden jeg vet hvor mye 3 åringen forstår, sånn ca i hvertfall siden han gir verbal tilbakemelding til meg, og omtrent når han virkelig begynte å forstå ting, så har jeg nok senket listen litt for hva jeg tror minsten forstår i forhold til hva jeg trodde eldstemann forstod på samme alder (har innsett at jeg nok overvuderte endel ganger ja...), derfor er jeg ikke helt overbevist om at 1,5 åringen vil forstå en slik forklaring. Er forsåvidt enig med deg i at dumming på langt nær er det verste ordet, dog likevel, det er ikke noe fint å si det til noen. Vi får prøve å forklare da, men jeg tor egentlig han er litt for liten til å forstå. Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...