Gå til innhold

Hva bedøves man med under keisersnitt?


Flower girl

Anbefalte innlegg

Jeg har fått beskjed om at jeg kanskje må ta keisersnitt på grunn av morkakens plassering.

 

I tillegg går jeg på blodfortynnende sprøyter, Fragmin.

Har merket meg at veldig mange som har gått på Fragmin ikke har fått epidural under vanlige fødsler.

(det står også i Felleskatalogen at man bør unngå epidural når man har gått på blodfortynnende)

 

Jeg har et sterkt ønske om å være våken og tilstede, uansett om det blir vanlig fødsel eller keisersnitt.

Men må jeg legges i narkose under mitt keisersnitt, dersom jeg ikke kan få epidural, eller finnes det noe annet legene kan gi meg?

 

Jeg er så lei meg om jeg går glipp av selve fødselen, uansett hvilken måte jeg skal føde på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det mest vanlige er å få spinalbedøvelse. Settes i et litt annet hulrom enn epiduralbedøvelse, men har nesten samme effekt! (tror man blir bedøvd i et større område)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man legges i narkose dersom det er veldig hast å få barnet ut. Under epiduralbedøvelse får pappaen eller en annen du måtte ønske bli med inn. Har selv hatt 2 keisersnitt og skal har det denne gangen også. Pappaen syntes at det var en veldig fin opplevelse å få lov til å være den som får barnet inntil seg med en gang. Etter 9 mng med bare fokus på meg og graviditeten , var det endelig hans sin tur. Fikk en av operasjonssykepleierene til å ta en del bilder. Kuult å se senere. Fikk se barnet med en gang det var kommet ut for så å stikke opp på barsel. Jeg ble liggende fordi jeg måtte syees. Deretter kom jeg på post operativ. Der var jeg uttålmodig etter å komme opp til barnet. Den første gangen fikk jeg lurt de til å komme ned dit med far og barnet slik at jeg kune få se litt nærmere på han. Dette lot seg sikkert gjøre da det var kveld og stille. Sykepleier sa at når du får følelsen igjen i bena kan du komme tilbake til barsel. Kan tro jeg begynte å sykle med bena for å hvis at jeg var klar. De bare lo og kjørte meg opp. De var sikkert lei maset mitt. Men jeg kan jo ikke sammenligne med en vanlig fødsel da. Men det var en veldig fin opplevelse der alt gikk rolig for seg og jeg kunne stille spm underveis om hva som skjedde og hva de så osv. værre er det dersom det blir ett hastekeisersnitt og du ikke får være med på noe. Skjønner godt at du vil være til stedet. Men kan du ikke kutte ut Fragmin 3 uker før. det pleier man å si til pasienter som skal operere, mener jeg. Hvor mange IE med fragmin får du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det blir skrevet her at man blir lagt i narkose om det blir akutt keisersnitt men det er ikke alltid tilfelle...

Jeg måtte ha akutt keisersnitt pga at morkaka løsnet og jeg hadde alvorlig svangerskaps forgiftning så det stod om livet for både junior og meg selv...jeg fikk ikke narkose..

også sies set at far eller en annen person du kunne tenke seg å ha med får være med da du er våken...hmm nei det er heller ikke alltid tilfelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Fragmin 0.2 ml 0 5000 IE.

Aner ikke noe mer om det.

Jeg skal på en samtale med Ullevål over helgen, og får nok vite mer da.

 

Jeg har så lyst så lyst å få med meg fødselen....

Pappaen skal være med, så jeg vet at han vil følge den lille sønnen vår overalt, men det er jo en opplevelse man aldri kan få tilbake...og dette bare vil jeg ha med meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg også fikk spinal bedøvelse da de tok akutt keisersnitt på meg pga alvorlig preeklampsi..

fikk også ha med meg samboeren min....

 

ThB3b:

men en grunn til at du ikke fikk ha med noen var at det var såppas alvorlig og brått kunne ha endra seg for barn eller deg.. da foretrekker de at det ikke er noen der pga det...

selv om det er leit så er det jo egentlig det greieste og mest praktiske i enkelte situasjoner..

tror ikke det hadde vært no spesielt artig for feks barne faren å i all hast bli hivd på dør fordi noe gikk galt med deg eller barnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...