Gå til innhold

Kan noen lære meg litt om pappapermisjon?


Kaja_2013?

Anbefalte innlegg

Vi planlegger å bli gravide nå (el. dvs. vi begynner å prøve nå).Vi håper altså på et barn i løpet av neste vår. Jeg går 1.året på et masterstudie nå, mens han jobber fulltid. Vi ønsker derfor å vite mest mulig om våre rettigheter, så vi får planlagt og tilrettelagt best mulig for alle tre:)

 

Slik har jeg skjønt permisjonsreglene:

- mor har krav på 3 uker før og 6 uker etter fødsel

- pappa har rett på 6 uker (dersom barnet blir født etter 1.juli -06)

- deretter deler man permisjonen som man vil

 

Det jeg lurer på er om man mister fødsesstipend og engangsstøtten dersom mannen tar ut de 6 ukene han har rett på?

 

Og dersom man deler permisjonen: Får man da fødselsstipend fra lånekassen de månedene man selv har permisjon - eller blir alt vanlig stipend/lån dersom man begynner å dele?

 

Håper noen kan hjelpe oss med dette, er jo greit å vite hva man går til..

 

 

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

hei, jeg kan svare deg på litt.

 

Dessverre faller fars rett til 6 uker vekk når mor ikke har tjent opp rett til fødselspenger fra trygdekassen og da mottar engangstønad. Den ene muligheten dere har da er at om du begynner å studere fullt (må være 100%) så kan far ta over din permisjon... Dette gjelder innen 29uker etter fødsel om han vil ha 100% støtte utbetalt og innnen 39uker om han tar 80%...

 

Når far tar over permisjonen din får du ikke fødselstipend mer men bare vanlig stipend og lån.

 

Et annet valg er tidskonto, da er reglene annerledes...står noe om det nedover på denne siden, men har ikke satt meg inn i det siden vi ikke velger det...Prøv å les litt eller kanskje noen svarer deg som vet hvordan det fungerer...

Men vanlige 6uker har far ikke rett på...

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Vet du om velferdspermisjonen som far har rett på i forbindelse med fødselen har noe innvirkning på fødselsstipendet da? - det kan det vel umulig ha? Pappa'en må da ha litt rett til å se barnet sitt selv om vi studerer? Og dette er jo en permisjon som ikke trygdeetaten betaler.. (Og heller ikke nødvendigvis arb.giver)...

 

Synes de reglene er rimelig uoversiktelige jeg - skulle ønske det var litt mer samarbeid mellom lånekassen og trygdeetaten...

Lenke til kommentar

Jeg har snakket med trygdekontoret.

Vårt tilfelle er slik: Mor 100% student, far 100% jobb. Siden jeg ikke har opparbeidet meg rett til permisjonspenger pga. studiet får jeg bare engangsstønad. Far har heller ikke rett på 14 dager i forb. med fødsel eller 5 uker pappaperm senere av samme grunn. Han har i midlertid en grei arb.giver som gir ham 14 dager lønnet perm i forb. med fødselen, men han får ikke noe ut over det. Det må han evt. ta ut i feriedager.

 

Jeg kommer til å ta 1 år perm fra studiet og ta ut fødselsstipendet fra lånekassen i tillegg til engangsstønaden. Skulle gjerne gitt faren mer perm, men siden jeg da måtte ha gått rett ut i 6 mnd. turnus-praksis rett etter fødselen ser jeg ikke muligheten for det mht. barnet og meg selv.

Lenke til kommentar

Spørsmål til Lånekassa:

Hvordan legger man best opp løpet slik at far får sine 5 uker med permisjon etter fødselen? Mister jeg da 5 uker utbetaling av de 42 jeg får av lånekassen?

 

Svar:

Lånekassen ser bort fra den obligatoriske pappapermisjonen. Dersom han ikke skal ha permisjon utover det obligatoriske, vil det ikke ha noen innvirkning på ditt eventuelle fødselsstipend.

 

Ble ikke så mye klokere. Hvis jeg får engangsstønaden og ikke har jobbet før fødselen, kun studert har da far ikke rett på noe permisjon?

Lenke til kommentar

Annonse

for at far skal få rett til de 5 uken me permisjon må mor ha jobbet minst 50 prosent før fødseln...det vil si at for oss, æ e 100 % student me deltidsjobb som e mindre enn 50 prosent i tillegg å pappan e i 100% Jobb så vil se 5 ukan utgå......tåpeli egentli at det at æ ikke har jobba minst 50 % skal gå ut over hannes permisjon, men så e det bare,,,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...