Gå til innhold

Hva er værst rask eller langvarig fødsel?


jente80_

Anbefalte innlegg

Det er kanskje et litt rart spørsmål. Vet jo at sånn er veldig individuelt, men spør allikevell. Lurer litt på om det er mer smertefult at åpningstiden går veldig raskt eller når det går veldig mange timer uten særlig fremgang... Kan noen stille nysgjerrigheten min? Er det mer slitsomt enn "vondt" når det går lang tid....hmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt vanskelig å si, jeg har hatt epidural begge gangene jeg har født, så jeg har egentlig ikke opplevd hvor smertefullt det faktisk er å føde. Jeg tror dette er litt både og. Når man gjennomgår en langvarig fødsel, så kan man bli skrekkelig sliten etter mange timer med rier. Men ofte så bygger riene seg opp litt etter litt når fødselen tar mange timer, du har ikke nødvendigvis grusomme smerter hele tiden i en lang fødsel. Smertene kan være moderate fra begynnelsen av, men øke betydelig etter hvert. Problemet er da at man blir sliten av en langvarig fødsel. En rask fødsel kan oppleves som meget smertefull, men den går fort over. Noen som føder fort opplever at de plutselig blir kastet inn i et smertehelvete, riene er meget smertefulle fra første stund og går i ett, og problemet kan ofte være at det da ikke er tid til å gi smertestillende. Jeg vil ikke ligge i fødsel i to døgn, men jeg vil ikke gjennomgå en fødsel som skjer på en eller to timer (fordi da vil smertene være helt uutholdelige, riene vil komme helt tett uten pauser).

 

Det er vanskelig å si, en kort fødsel kan nok være grusom i øyeblikket, men den går fort over. De fleste kommer seg fort etter en rask fødsel. Mens en langvarig fødsel kan være ganske utmattende, men da er det som regel tid til å gi smertelindring underveis hvis man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg hadde en veldig rask fødsel - 2 1/2 time. Dette var en fødsel som var satt i gang. Menn allrede en mnd før hadde jeg noen problemer. Gutten min holdt på å bli født, men dette ble hindret. Det førte til at jeg gikk med 3 cm åpning i en mnd, så da fødselen startet hadde jeg allerede tjuvstartet. Da fødselen ble satt i gang var det litt merkelig, jeg gikk glipp av startetn og gikk rett på de hardeste riene. Kroppen min fikk ikke vendt seg til smerten, dersom det går ann. Dette gjorde det til en hard men kort fødsel som jeg kom meg raskt etter. Ønsker meg en litt lengre fødsel denne gang - rakk ikke å få noe smertestillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du.

Som du sier selv er dette veldig individuelt. Fødselen min varte i 6,5 timer (førstegang) og syntes det var en flott fødsel. Kroppen klarte å "vende" seg til smerten.

Jeg bodde på rom med ei som sa at fødselen hennes hadde tatt 20 minutter fra det startet til det hele var over. Hun syntes det var pyton. Hun ville heller hatt en fødsel på 12 timer enn 20 min. Grunnen til dette var at kroppen klarte ikke å "vende" seg til smerten. Det gikk altfor fort.

 

Uansett, din fødsel blir unik....

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to vidt forskjellige fødsler. Den første var langvarig, 12 timer med intense rier, hadde da epidural de siste tre timer, og det gjorde godt etter så mange timer med jobbing. Min andre fødsel varte i tre timer med rier som gikk i hverandre og det var ingen pause å hente seg inn igjen på. Da brukte jeg ingen form for smertestillende, og jeg må si at den første var værst. Det var fantastisk å føde på helt naturlig måte, og virkelig kjenne at kroppen jobbet helt av seg selv. Første gangen tror jeg nok at jeg anspente bekkenbunnen for mye, og barnet stoppet opp mye på grunn av det, den andre gangen konsentrerte jeg meg kun om å slappe av i alle muskler. Spesielt kjeve, skuldre og bekkenbunn. Det funket utrolig godt. Anbefaler sterkt akupunktur til å sette tingene skikkelig i gang. Det gikk litt tregt i begynnelsen, men med en nål i hodet, satte det skikkelig fart.

Ønsker deg lykke til!

Når barnet er kommet, har du glemt store deler av opplevelsen, og det du sitter igjen med er positivt uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg kan bare snakke for meg selv..

Jeg ankom sykehuset kl 1715 og 1811 var lille Lise født :-) (hadde gått med rier hjemme som ikke var spesielt vonde i starten fra kl 13)

Rakk ikke noe smertestillende så jeg kan vel si at jeg vet hvordan det er å føde uten ( hehe).. Synes det var en flott opplevelse at det gikk så fort, så for meg har dette ikke skapt noen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

hei! jeg har bare født en gang så har jo ingen ting å sammenligne med,men jeg fødte veldig fort. hele fødselen var over på 45 min! var veldig skrekkelig! alle (som ikke har hatt styrtfødsel selv) sier ting som at: å så heldig! håper jeg får like raske!

 

tingen er jo at man får ingen tid til å bli vant med smertene for de blir jo bare kasta på deg. dessuten hadde jeg ingen pauser... så selv om 45 min er veldig kort tid for en fødsel er det veldig lenge å ha så vondt.

 

men tror nok man er veldig mye mer sliten etter en fødsel på et døgn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fødsel varte ca 22 timer. Er jo ganske lenge, men da får i det minste kroppen god tid til å komme inn i det, venne seg til de økende smertene, det er pause mellom riene etc.

 

Hadde helst sett at fødselen tok mindre tid, halvparten hadde holdt i massevis for meg :) Men utrolig nok følte jeg meg ikke noe sånn vanvittig sliten etterpå. Etter å ha holdt på så lenge, ikke sovet på to døgn og ingen mat på ett døgn, i tillegg til alt arbeid og smerte i fødselen... skulle tro det ikke var mye igjen av en. Jeg var jo selvsagt ganske trøtt i trynet, men ikke på langt nær så utkjørt som jeg hadde tippet på. Følte meg ganske så fresh, forholdene tatt i betraktning :) Godt er det da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare opplevd en veldig laaaaang fødsel, og kanikke tenke meg at en rask en er verre enn det.

Hvis du vil kan du lese fødselshistorien min som ligger på Fødselsangst og Skravlesiden, der står det iallfall klart hva jeg syntes om en lang fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at det varte i 34 timer, og det var ikke takke være sykehuset at det sluttet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...