Gå til innhold

Nattavvenning. Kutte tvert?


Ranveig R

Anbefalte innlegg

Vi skal til med å avvenne lillegut med nattpupp. Han er snart 6 1/2 mnd gamal, og et tre måltid fast føde + pupp om dagen. Det er litt forskjellig kor mykje han et til kvart måltid, men det er mellom 0,5 og 1dl middag, og av graut et han 0,5 - 1 porsjon. Og litt frukt til dessert.

 

Han har, og har alltid hatt, mange nattmåltid, han er stort sett våken kvar tredje time heile natta. Han får graut kl 18, pupp kl 18.30 og søv før 19. Så er han våken igjen ca 22, 01, 04 og 06, og våknar for dagen mellom 07 og 09. Det hadde ikkje gjort meg noko å amme om natta viss det var berre ein gong, men eg orkar ikkje å gå lenger utan maks 3t samanhengande søvn. Eg kan heller ikkje få meg til å tru at han faktisk *treng* så mykje mat på nattestid.

 

Så det eg funderar på no er om det er best å kutte tvert med nattpuppen, eller om vi skal ta eitt og eitt måltid. Er redd for at han skal bli forvirra og frustrert om han får pupp ein gong han våknar, men så ikkje neste gang. Ein baby kan jo ikkje klokka...

 

Går ut ifrå at dåke har ulike erfaringar med dette, men det kan vere greitt å høyre korleis dåke har gjort det.

 

Gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Ingen gode råd, men kan fortelle om hvordan vi har gjort det:)

Vi hadde omtrent samme mønsteret som dere, bare uten måltid kl. 22. Målet vårt da han ble 6 mnd. var å kutte tvert, med pappa som romkamerat. Gikk fint frem til kl. 04, men det var helt greit for meg siden jeg hadde melkespreng. (Pumpet bort det verste i 2-tiden)

 

I morgen blir han 7 mnd, og det ene nattmåltidet er der ennå. Hjelper ikke engang å la ham sove med meg, han vil ha pupp! Men i påsken skal vi gjøre kål på det siste nattmåltidet, og samtidig legge ham på eget rom. Kanskje den kombinasjonen er det som skal til? Siste løsning blir skrikekur, men det frister lite...

 

Ham får full porsjon grøt frokost og kveld, ca. 1/2 glass middag + frukt som mellommåltid og melk ca. hver 3. time mellom 08-20. Føler han får mer enn nok mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kutta tvert. Han var 8 mnd og nattmaten var blittt kos. Lurt at andre tar han hvis han våkner, tilby vann. Må regne med litt skriking. Nå er han snart 10 mnd og hvis han våkner og småsutrer, lar jeg han sutre. Hvis det er rap etter vannet, så er gråtinga anderledes. Da tar jeg hn opp, raper og legger han ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det hele går i perioder. Jeg har latt barna styre dette med nattamming selv. Eldste nattammet jeg i 14 mnd, mellomste i ca 7 mnd og minste her på 9 mnd får fortsatt pupp.

Jeg merker godt at enkelte perioder er mer intense når de er under stor utvikling, feks lærer å krabbe, reise seg, får tenner osv.

Så da ser jeg på nattammingen som en viktig del av det hele med å få i seg nok morsmelk, omsorg om natten og viktig nærhet. Nå samsover vi, så som regel er det bare å slenge ut puppen og dorme videre...

Men jeg kan godt skjønne at det er slitsomt! Jeg ville nok ikke kuttet tvert nei, men heller prøvd å tilby vann først og smokk og se hvordan det går. La pappa gi masse kos, hvis han bare blir frustrert ved å være hos deg uten å få pupp.

Men så tror jeg egentlig at babyene selv vet best om de trenger puppen eller ikke, så jeg stoler litt på det og velger derfor å gi de pupp om natta når jeg ser behovet er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget ditt ja.

 

Har samsove mykje, og det var då som du seier veldig enkelt å slenge fram puppen. Problemet blei då bekkenet mitt. Eg søv ikkje avslappa når babyen ligg i senga vår, og bekkenet kranglar heile neste dag.

 

Nedtrapping på amminga skal hjelpe på at bekkenet blir bedre (hormonbalansen blir meir "normal"), og det treng eg. Vil ikkje risikere helsa mi for at guten skal få nattpupp når han er gamal nok til at han ikkje skal trenge det.

 

Så det er fleire grunnar til at eg håpar på at vi kan klare å kutte nattamminga, til tross for at eg i utgangspunktet er einig med deg i at babyen må få styre det sjølv. For å sitere ammedebatten; Amming er bra, men ikkje for einkvar pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sluttet tvert i helga. La henne på eget rom og gikk ut og inn og gav smukken + litt vann. Holdt på fra 01 - 04 med sutring fredagsnatta. Sov litt innimellom.Neste natt var vi bare inne to ganger. Inatt var vi ikke inne i det hele tatt. Hun spiser også 3 måltider + pupp og trenger egentlig ikke pupp på natten. Men hadde hun hylskreket i flere timer, hadde det vært mye vanskeligere å gjennomføre. Så vi var litt heldig der. Lykke til i alle fall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...