Gå til innhold

til alle dere med baby som våkner ofte om natten...


Tredjemann på vei :D

Anbefalte innlegg

gi flaske til kvelds og om natten! og dra bort en kveld. det sistnevnte fikk gutten min til å sove 5 timer i strekk første økte (fra tidligere maks 3 timer), deretter gav jeg flaske og han sov til morgenen. har aldri hendt tidligere, men hver eneste natt siden!

mens jeg ammet ville han ha mat hver andre time hele natten, mens nå sover han fra 20 til 7 med 2 måltider.

bare et tips til dere som vil gjøre noe med nattmatsituasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo kjempeflott at det passet for ditt barn, men det er dessverre ikke oppskriften for alle. Her har vi prøvd det meste og her sover poden ca 6-7 timer etter å ha fått pupp og grøt til kvelds. Så får han pupp på natta og på morgenen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe jepp sånn er det her. Jeg ammer hver 3 time på natta.

Mens når snuppa har vært hos pappaen sin så får hun flaske med mme å da sover hun 12 timer uten et knyst.

Men så tar hun ikke flaske av meg så må pent bare amme i vei..hehe :)

Hun blir 6mnd på lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig viktig her å først og fremst innse at babyer våkner om natten. Det er helt naturlig og normalt. Å forvente noe annet er rimelig urealistisk.

Babyer våkner om natten for å få mat feks- og morsmelk er det aller beste for barnet, også om natten! Det er så viktig for melkeproduksjonen og for at barnet skal få i seg de viktige antistoffene- at de også får pupp om natta hvis de trenger det.

Kveldsammingen er også spesielt viktig for at barnet skal få i seg mye av den fete melken som det finnes mest av om kvelden. Noen perioder er mer intense enn andre også, så det er veldig greit å ha i bakhodet. Samtidig er amming viktig for nærhet og trygghet, selv om klokka er over åtte om kvelden.

Kjære dere- det hele er et unikt samspill som er der for en grunn!

Å råde med å gi flaske om kvelden og natten kan være direkte skadelig, spesielt for videre amming. Dessuten "snyter" du ungen din for viktig morsmelk, hvis du i utg pkt kan amme og alt er vel der.

Å reise bort fra en liten baby slik er heller ikke å anbefale- dette med å sove natten gjennom og slik er en prosess som barnet selv bør få lede an i størst mulig grad.

Så får heller vi voksne gjøre noe med våre egne forventninger og holdninger, enkelte av dem her inne skremmer meg stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi det har jeg faktisk ikke tenkt over Lionmom.

At de får i seg den fete melka utover kvelden og natta......å at den er veldig viktig. Ganske logisk da.

Men jeg trodde faktisk at det var helt vanlig å fullamme frem til 6mnd.

Å mindre vanlig å begynne med grøt før, altså bare vis babyen la for lite på seg. Men virker som om "alle" begynner med grøt før 6mnd. Å det er få som fullammer frem til 6mnd.

 

Folk spisser ørene da jeg sier jeg fullammer jenta mi som blir 6mnd denne uka. Virker som det er unormalt å amme så lenge nå disse dager. Får høre: men stakkars babyen har jo godt av ordtlig mat nå, hun er jo så stor. Trenger mer enn mm nå.

Hmm hun er stor ja, men det har hun blitt på mm, så skjønner ikke hvorfor dem sier det egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med deg Lionmom!

 

Spedbarnesperioden er tross alt bare en kort periode av livet, og det er vel ingen som har fått barn for at de skal tilpasse seg etter foreldrenes behov og ønsker?

Er mange som sitter på datan når poden sover på dagen. Hvis de får for lite søvn om natta burde de vel heller sove når babyen sover f.eks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er kjempeflott jeg! Fullammet selv mine i 6 mnd, og eldste fikk nattpupp til hun var 14 mnd, mellomste "bare" i 7 mnd og minste her på 9 mnd får fortsatt pupp om natta og masse om dagen.

Du merker jo om jenta di trenger mere mat, men det høres jo ut som at hun stortrives på kun MM og det er jo bare supert :-)

Det er jo veldig forskjellig praksis rundt omkring, men i flg anbefalingene så er det jo å fullamme i 6 mnd hvertfall. Og når det gjelder nattammingen så går jeg vel heller mer imot "helsesøsters" råd der og lar barnet lede an... tror de kjenner sine behov best sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat det samme her hos oss. han var oppe annenhver time for å spise. utrolig slitsomt ja. begynte men erstatning med litt grøtpulver oppi. (råd fra min mor) og det funket kjempefint. nå sover han til 5-6 på morgenen får litt pupp også sover han til halv ni. er så glad dette funket for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor foreslo for meg da han var rundt 4 mnd at jeg kunne jo bare gi ham litt kavring eller noe siden han hadde litt tannevondt..

 

Jeg får også mange kommentarer om hvorfor jeg ikke har begynt å grøt etc., men jeg tror likevel der er mange flere enn vi tror som faktisk fullammer til 6 mnd.

 

De som sier til meg at jeg "godt kan gi litt grøt nå, han har ikke vondt av det altså" er jo også stort sett nærmere mine foreldre sin generasjon enn min egen. Og de sluttet jo gjerne å amme ved 3 månedersalder, og startet med grøt og velling allerede da. Ikke rart at de synes at 6 måneder er lenge å vente! Men jeg satser på at helsemyndighetene vet litt bedre hva de snakker om nå enn for 20-30 år siden.

 

Og når det gjelder nattamming så synes jeg at jeg kan klare å holde ut en måneds tid til. Han får jo i seg utrolig mye morsmelk på natten som han er for lite konsentrert til å drikke på dagtid. Så det der kan babyen få styre selv, synes jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke at jeg skal slutte å nattamme ved 6 månder, slik det ser ut på det som jeg har skrevet over. :)

 

Bare at jeg regner med at han vil kreve mindre mat på nattestid når han skal spise noen måltider med fast føde på dag også :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes nok dessverre ingen oppskrift for å få babyer til å sove.

Har man valgt å blitt mor, har man samtidlig valgt X antall søvnløse netter i lange tider...

 

Jeg ammer hver eneste natt, når jeg ikke jobber. Noen netter sover han lengre enn andre netter, men ei hel natt har han enda ikke sovet.

 

 

Det gjør meg faktisk ikke så veldig mye, selv om jeg gjerne kunne tenkt meg å sove mer. Jeg vet at de blir så fort store, og da er denne ammestunden borte for alltid.

Jeg prøver å kose meg så mye jeg kan med babyen. Og ikke tenke på at jeg gjerne kunne trenge mere søvn......

 

Jeg tar ei natt av gangen, - noen ganger bare en time av gangen...

Babyen min får mat når han vil ha det.

 

Ikke alle babyer er likedan, -både de som får mm og de som får mme.

 

Jeg prøver å se på det som kosestunder, istedenfor et aber, når babyen er våken. Det hjelper faktisk. For her i gården har det vært svært lite søvn siden han ble født i oktober i fjor.

 

=) Ærlig talt ser jeg jo selvsagt fram til at han sover hele natta.

......Men han gjør det jo ikke, så da får jeg heller tenke på det som jeg sa ovenfor her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått disse kommentarene (fullammer gutt som blir 6 mndr den 20.april).

 

Folk skjønner visst ikke at naturen har laget det sånn at babyen klarer seg fint på kun MM de første månedene av livet.

 

Nattamming pågikk nesten et helt år for alle de andre 5 barna også. Og de vokser som sagt opp fort. Ikke noe "offer", egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gir også mme på kvelden før hun sovner, da sover hun ca 4 timer. Etter det sover hun bare 1-1,5 time om gangen. Det er veldig fristende å prøve med mme på natten også, det er utrolig slitsomt når jeg nesten ikke rekker å sovne før jeg må opp å amme igjen.

Jeg må ihvertfall opp 5-6 ganger per natt for å amme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjelp, så mange som ikke skjønte at dette kun var et tips til de som VILLE gjøre noe med nattsituasjonen.... de som er fornøyd sånn som de har det trengte jo ikke lese dette engang. jeg ammer ikke i det hele tatt så derfor er jeg nødt til å¨gi flaske. kunne ha fortsatt å amme om natten hvis jeg hadde villet det, men mens jeg fortsatt gjorde det våknet han annenhver time bare for å få en liten skvett og sov da ikke like godt etterpå. både han og jeg sover nå bedre om natten og det vil jeg si har stor betydning for begge to når dagen kommer. jeg vet da godt at amming er best for babyen, men søvn er også viktig, både for mor og barn og erstatningene som lages er jo overhodet ikke dårlige! det er jo et supert altenativ og ungen min vil nok ikke bli mer syk enn de som ammes.

til deg Linduz: du gjør som du vil og se bort ifra det alle vi andre sier. vil du prøve mme for å få bedre søvn så gjør du det! men er du fornøyd med å amme 5-6 ganger, gjør du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ære være alle dere som fullammer til 6 mnd,men det passer ikke for alle det heller.. Jeg begynte med litt grøt da poden var nesten 4 mnd. Da begynte han å våkne på natta igjen, etter å ha sovet over lenge. Etter vi begynte med litt kveldsmat, sov han godt igjen, og han er mye mer opplagt på dagen når han har sovet godt. Han er over 6 mnd nå, og bortsett fra litt frukt på formiddagen, så er det kun mm det går i her også. Virker som det er mange som lar babyene styre alt selv, til de blir ganske så store...mulig det funker for dere, men for vår del er det bedre med faste rammer...

Skjønner godt at du Linduz er sliten, tungt å aldri få sove ei hel natt. Dette var ikke svar til deg altså;), trykket bare på feil knapp, he-he.

Dessuten er det ikke no galt i å være borte noen timer fra babyen sin, bare sunt det, og godt for pappa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her og halvsover etter å ha ammet noe som føles som 1000 ganger i natt!!

Tror både baby og jeg har godt av å sove litt mer om natten ja!

Hvis mme kan hjelpe så gjør jeg så absolutt det, jenta mi får pupp så det monner resten av tiden! Er ikke så hysterisk på det med mm heller, bare hun har det bra så er det det som teller!

 

Reagerte jeg også på de krasse innleggene, det var jo ikkenoe spm du kom med, bare et tips, så får man jo følge det de som vil!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skikkelig slapt å ikke gidde å amme på natten, fordi det går utover nattesøvn til mammaen. Egoistisk å ikke ville gi barnet sitt det beste, hvis man har puppen full alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde man måtte amme om natten for å opprettholde melken?

Så hva med dere som ammer tusen ganger om natten, kanskje dere skal gi litt pupp og mme? kanskje du/dere har for lite melk? Dessverre ammer ikke jeg, men det er fordi poden ville ikke og jeg fikk ikke så mye melk.. det er mange som dessverre gir oss som ikke ammer dårlig samvittighet pga det, babyen blir dum og fet og jeg vet ikke hva... men det er bare tull... jeg er oppvokst selv på mme og samboer også og vi er langt i fra dumme og fete!!! Ære være dem som fullammmer... men jenter gjør det som passer dere og lukk øra for resten... dere har godt av litt søvn og det har babyen også.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi trenger mer sammenhengende søvn enn den puppen hver time! Har du en unge som sover hele natten kanskje anonym, hadde du vært våken hver time så tror jeg du hadde skjønt meg!!! Men du er nok kanskje en av de som tror ungen blir dum av mme!!

 

Irriterer meg at jeg blir så provosert av en anonym med sånne uttalelser.... ja ja...... er for de jeg har ammet 1000 ganger i natt... hi hi:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer også tusen ganger om natten... Eller tre ganger i allefall:-)

Blir også sliten av det, men tenker at det er jo så kort periode i livet mitt, og i babys liv, så dette holder jeg ut.

Mener ikke at barn blir dumme og fete av mme. Mente det var jo greit hvis man hadde puppen full alikevel, så kunne man vel amme i steden for å gi mme. Men ammer man ikke, så er det jo ikke relevant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke amme om natten for å opprettholde melkeproduksjonen nei. Jeg har mer enn nok. Puppene stiller seg inn etter hvordan ungen spiser.

Ellers er jeg helt enig i at mme er bra, ingen som blir dumme og fete av det, de som mener det bør vel kanskje stikke finger'n i jorda selv;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, for de fleste gjelder det å få tømt brystene i allefall 1 gang mellom kl 18 og 06 for at produksjonen skal være god nok på dagen. Dette er logisk, i og med at melken produseres etter etterspørselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vel jeg superpupper da, som likevel har mer enn nok;). Men da spiser han som reger siste måltid mellom 18.00-19.00...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stikke fingern i jorden hadde ikke vært så dumt næi :o)

De som mener at en blir dumme og fete av mme er jo kanskje flasket opp med mme selv, uten at de vet det.

Har selv hørt at noen sier at barna kan bli fete av mme, men det fins vel ikke noe bevis på det.

 

Så til Siljemor85:

Jeg syns det er en god ide å gi flaske med mme på natten jeg, da sover ungen mye bedre, å mor kan få noen timer på øyet hun også. Er det så at du ammer, så kan en jo pumpe seg om natten også da. Jeg har selv ikke nok melk enda, så istedet for å sitt 0,5 timer med amming, for så å lage til melk, så foretrekker jeg å gi alt med flaske jeg da!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...