Gå til innhold

Skadelig å ta abort?


Harald Ripultfør

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i 14 uke, og er veldig lykkelig for det!

For ca to år siden tok jeg en prov. abort. Kan dette ha noen innvirkning på det barnet jeg bærer nå? legen hørte ingen hjertelyder i dag, så jeg skal på ultralyd i morgen, og da skrev han i rekvisisjonen at jeg hadde en prov. abort i 2004.. Derfor jeg lurer på hvorfor dette er vesentlig? kan en tidligere frivillig abort gjøre at du lettere aborterer ufrivillig senere?

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Jeg har aldri hørt om at en prov. abort kan ha innvirkning på et barn når du har kommet så langt i svangerskapet. Så lenge legen ikke nevnte noe skal du bare ta det med ro og kose deg.

 

Når det gjelder om du lettere kan spontan abortere senere etter en prov abort har jeg lest av folk på denne siden, men jeg kan ikke uttale meg vitenskapelig på det. Det jeg vet er at min lege sa at prov. abort ikke hadde noe innvirkning på senere graviditeter.

 

Du har også kommet så langt i svangerskapet at det skal veldig mye til. Så senk skuldrene og ikke tenk på det. Legen hadde nevnt hvis han hadde merket noe unormalt

Lenke til kommentar

Dette er tull, Anonym!! Muligheten for å bli steril i forbindelse med en abort, gjelder eventuelle infeksjoner i etterkant......og dette gjelder uansett om det er MA, SA eller provosert abort!! Dersom kroppen ikke "rydder opp selv" etter en MA/SA, så er faktisk inngrepet akkurat det samme som ved en prov. abort!!

 

Så, JA.....jeg sier : her tar Anonym feil! (akkurat som du var forberedt på!!)

 

Lenke til kommentar

Ærlig talt må en fødsel være mer "skadelig" reproduksjonsorganene enn en provosert abort. En provosert abort lager at arr i livmormunnen(eller var det halsen) på samme måte som en fødsel eller en spontanabort. Og riktig som det står over her - infeksjoner kan gjøre ting mer komplisert. MEN. Man kan også få infeksjoner i forbindelse med en fødsel.

Har selv gjort en p. abort som ung tenåring - noe jeg ikke er stolt av, men det måtte gjøres av personlige grunner.

Men - en slik abort gir dypere arr i skjelen enn den gjør i "skjeden." (det rima jo... )

Lenke til kommentar

Nå kommenterte jeg faktisk ditt innlegg her.....og om det gjør meg til helt(?) å berolige hovedinnlegger eller ikke, er vel ganske uinteressant? Poenget er at ditt innlegg ihvertfall ikke var verken "beroligende" eller fullt av fakta!!! Ja....som ved ethvert inngrep (blindtarm, fjerning av mandler osv.) er det en viss risiko!! Men det er fortrinnsvis pga. reaksjoner på narkose, eller pga. komplikasjoner(som f. eks. infeksjoner!) etterpå!!

 

Mener du virkelig at det er en slags automatikk i dette? At har man tatt en prov. abort, så er det bare å belage seg på en SA neste gang? Og hvis man mister, så er det KUN fordi man har tatt en prov. abort tidligere? Og at av alle de 20 du kjenner som har mistet en eller flere ganger, så er det dette som er grunnen? Det KAN du faktisk ikke vite!

 

Hadde det vært sånn som du påstår, så hadde nok opplysningene i forkant av inngrepet vært av en helt annen art enn hva den er i dag!!

 

Nei......jeg ser fortsatt ikke se at verken statistikken eller logikken skulle tilsi at HI`s nåværende svangerskap er påvirket av en tidligere prov. abort!

 

Min erfaring (siden du nevnte den!) er faktisk først SA(med utskrapning!), så et normalt svangerskap..... og så en prov. abort! I den rekkefølgen!

 

Lenke til kommentar

Jeg ønsket svar på noen enkle spm, men det blir bare krangling! kan ikke de som er så fordommsfulle og imot allting bare slutte å kommentere på alle forbanna innlegg sånn at noen av oss som er seriøse kan få noen SERIØSE SVAR!!

Lenke til kommentar

Annonse

Hei helene.Det er ikke større mulighet for å bli steril etter en provosert abort,og det er ingenting som heter at du lettere kan miste fordi du har tatt en provosert abort.Du kan ta det helt med ro.Jeg jobber innen yrket,så jeg vet hva jeg snakker om.Om anonym over her kjenner 20 stk som har vært i denne situasjonen,så er ikke dette grunnen til det som har skjedd med dem.Jeg er helt sikker på at dette går bra.Lykke til:)

Lenke til kommentar

Ville berre tilføye at det er altid en risiko for en ny abort eller sterilitet når en opplever SA, MA eller provosert abort, alle inngrep medfører en risiko... derfor siest det at man skal unngå provosert abort vist man kan fordi det er da et inngrep mindre og en risiko mindre....

 

 

 

Lenke til kommentar

Hei, visst inngrepet ble gjort rutine messig på sykehus har du ikke noe å bekymre deg for, det skal ikke ha noe å si på at barnet du bærer nå, har det fint og det kommer til å gå fint med deg og barnet.

Lenke til kommentar

Til anonym nummer 1: Du kan ikke trekke en generell slutning om at det er større sjanse for SA etter provosert abort, basert på at ”alle du kjenner” har erfart det. Jeg kjenner mange som har hatt provosert abort og ingen av dem har hatt SA etterpå…...men beviser det noe? Nei. Kanskje har dine kjenninger vært ekstremt uheldige eller så har kanskje mine vært ekstremt heldige. Men å trekke en slutning som skal gjelde for en hel befolkning basert på hva de vi kjenner har erfart, er en gigantisk feilslutning.

 

Til Helene: jeg synes du skal ta det med ro og kose deg med svangerskapet ditt og overse alle de "skråsikre påstandene" her inne. Mange baserer svarene sine på sin egen overbevisning og ikke på fakta.

 

 

 

Lenke til kommentar

Hei HeleneCW!

Det er ikke spesielt skadelig å ta abort så lenge alt forløp komplikasjonsfritt. At du er gravid igjen nå er jo et bevis på at det er helt ok med deg. Babyen du bærer på nå kan ikke ta skade. Det er egentlig ingen god grunn til at legene skal vite om tidligere aborter så lenge man er frisk etterpå. Det henger bare igjen fra "gamle dager". riktig lykke til videre og nyt din voksende mage.-)

Denne lenken ser litt rar ut nå, for jeg har slettet innleggene som sier at abort er skadelig. Det er feil og er ren skremselspropaganda fra abort motstandere.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar

Takk for de saklige svarene! skjønner at mange baserer svarene sine på egene erfaringer og synspunker og ikke på fakta.

Lenke til kommentar

Annonse

Her inne er jo ingen av oss leger eller har muligheten for å svare på så mye annent enn erfaringer.. Og det er vel egentlig noe man bør ta hensyn til når man skriver inn inlegg her.. Man kan desverre ikke forvente å få kun fakta svar.. Da er lommelegen et bedre alternativ...

Lenke til kommentar

Til anonym

Først vil jeg si, er enig med deg

Du har rett i at de fleste her svarer ut ifra egne erfaringer, men det kan jo være mennesker her inne som har utdannelsen til å svare på enkelte av disse spørsmålene. Det hender jo også at jordmor Siri svarer.

 

Jeg syns at siden dette er en side der hovedtyngden her inne ligger på at man deler erfaringer er det også viktig at vi legger det frem som erfaring og ikke som fakta

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...