Gå til innhold

Vektøkningskurve??


Kåa

Anbefalte innlegg

Vet du hvor jeg kan finne ut hva som er gjennomsnittelig vektøkningskurve under svangerskapet? Skulle gjerne visst når det er mest vanlig å legge på seg og hvor mye. Vet at det er store variasjoner på det, så det er mulig ingen vil uttale seg om hva som er "normalt". Skulle uansett gjerne visst det for egen del, uansett greit å ha noe å sammenligne seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet desverre ikke, men tror det er mest normalt å gå mest opp i vekt mellom uke 16-24.

Et svangerskap veier mellom 12-15 kg, tror jeg. Men er vel normalt å gå opp mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 12 kg. er det jeg også har hørt. Min søster gikk opp 4 kg, og hun er skranten fra før av. Jeg har litt mer normal/antydning til litt overvektig, og er veldig spent på dette med vektøkning. Foreløpig har jeg gått opp 1- 2 kg. og er 14 uker på vei... Så nå begynner kanskje moroa snart :-) Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv sier, dette er helt individuelt. Noen går opp mye i begynnelsen, blant annet grunnet røykestopp, kvalme (og må derfor spise litt hele tiden) og redusert bevegelighet og aktivitetsnivå. Andre igjen går opp mye i perioden 17-24 uke, mens andre igjen legger på seg mye mot slutten grunnet vann i kroppen. Det står i mange bøker at det vanligste er å legge på seg ca 12 kilo, men jeg synes dette høres lite ut. Veldig mange av dem jeg kjenner har gått opp mellom 15-25 kilo, uten at det har vært mye for dem. Det meste går ganske så greit av igjen i forbindelse med eller rett i etterkant av fødselen, så er det igjen noen ekstrakilo som en må ha for at ikke ammingen skal tære en helt ut.

 

Det er sunt å legge på seg når en har et variert og riktig kosthold:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp 23 kg. med førstemann, og var ganske tynn da (ja før de 23 da..hehe)

 

Nå er jeg i uke 20 og har gått opp ca. 2 kg. Meeeen så veide jeg 8 mer enn før jeg ble gravid med førstemann. På an annen side, da var jeg jo bare 17 år :)

 

Minns at jeg gikk opp mest på slutten, ja eller etter uke 28 ihvertfall. Håper jeg klarer å holde meg på max økning på 10kg i forhold til hva jeg veide før jeg ble gravid nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...