Gå til innhold

1,5-åringen min trasser og tuller når han spiser...hva er rett av meg å gjøre?


Gjest

Anbefalte innlegg

Han har gått fra å være en gutt som spiste alt med stor A, til å bli kjempevanskelig og kresen når han spiser. Nå i det siste har det toppet seg veldig. Vet ikke om det er en del av trassen hans eller hva det er, men nå spiser han bare pålegget og spytter ut eller kaster brødskiven ned på gulvet. Veldig sjeldent spiser han litt av brødet, han skal bare ha pålegget, uansett hva han får på..

 

Om kvelden når han bare spiser pålegg, er det da rett av meg å legge han med bare noen brødsmuler og litt pålegg i magen, eller bør jeg gi noe annet jeg vet han spiser (eks yoghurt og banan, dette spiser han som oftest...) eller bør jeg legge han uten å være mett? Vil jo han skal sove godt uten å være sulten, men vil ikke lære han opp til at han får noe bedre dersom han ikke vil spise skivene sine.. grøt vil han heller ikke ha...

 

Hva bør jeg gjøre?

Og hva spiser deres barn på skiven? Her går det mye i alt som kan smøres utover, men også skinke og ost av og til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal tilby noe annet. Han er for liten til å forstå konsekvensen av utsagnet "hvis du ikke spiser brødet også, så må du gå sulten". Jeg straffer aldri barnet mitt med mat. Hun blir tilbudt annen mat dersom hun ikke vil ha den maten jeg først serverer. Det er først når hun blir eldre(og forstår konsekvenser) at jeg vil slutte med det.

 

Vi bruker forresten mye prim, kaviar og leverpostei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småen her er også begynt å bli meget sta når det gjelder maten. Spiser pålegget og lar resten ligge.

Det jeg gjør, er å ha ham på fanget om kvelden når han spiser kveldsmat, og hoder skiven for ham. Mater ham, rett og slett. Da får han ikke tatt av pålegget.

Gjør det kun om kvelden, for jeg orker ikke at han skal våkne midt på natten fordi han er sulten.

Gir ham favorittpålegg om kvelden. Baconost, servelat, makrell i tomat og brunost. Det går som regel bra. :o)

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir han favorittpålegget jeg også...har til og med prøvd med nugatti (selv om jeg synes han er for liten til det..) men han ville ikke spise skiven med nugatti på heller..

 

Han nekter å bli matet, så det går ikke.. :(

Men kan prøve ta ham på fanget og se om det går bedre da, det var lurt!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som å høre om min jente på 1,5. Hun spiste alt før, men nå..

 

Største problemet her igården er imidlertid ikke brødmat, men middag. Vil ikke ha annet enn fiskekaker, fiskeboller og pizza. Før kunne vi alltids ta fram et kjøpeglass når hun ikke ville ha eller det ikke var barnevennlig middag, men heller ikke det vil hun ha lengre..

 

Mulig vi trenger å fornye menyen - tips til middagsretter??

 

Jeg prøver å erstatte noe av middagstapet med kjøttpålegg og fisk, men favoritten er ost, prim, syltetøy (som hun kun får smake av oss) og heldigvis - kaviar...

 

Håper dette bare er en periode, ellers blir jeg bekymret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge til at det som fungerer best ang brødmåltidet her er å la henne sitte alene ved bordet (har åpen kjøkkenløsning, så vi kan følge med). Gjerne med dukka/bamsen ved siden av som "får smake" også.

 

Da babler hun litt, spiser opp nesten alt og drikker melka si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn var det en periode hos oss også, men vi fant ut at hvis vi smurte med pålegg som ikke kunne pirkes av (prim, leverpostei, smøreoster) og la brødskiva dobbelt (skar to halve og la oppå hverandre), så ble det plutselig noe annet. Nå er han kjempeflink igjen. Tidligere skar vi opp stykker, og det var enklere å kaste på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...