Gå til innhold

Noen som har hatt fostervannsprøve?


Bratsj

Anbefalte innlegg

Hei

Er 38 år og vil takke ja til fostervannsprøve,håper det er noen her som har fått utført dette og har erfaring/info/tips til meg !

Lurer spesielt på, når utføres dette, hvor i Oslo gjøres det, og hvor tidlig må jeg dermed gå til legen, er det smertefull/ubehagelig, får man noe smertestilende, når får man svar ?

Hva gjorde dere rundt det å fortelle folk omkring om graviditeten, ventet dere til resultatet var klart ?

 

Tusen takk for innspill !

 

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Legen din henviser. Du blir så kalt inn til genetisk veiledningssamtale på Ullevål, mens selve fostervannsprøven utføres på Rikshospitalet. Jeg syntes ikke det var smertefullt, men litt kvalmende ubehagelig. Det værste med det hele var ventetiden fra prøven ble tatt til jeg fikk svar. I mitt tilfelle ville ikke fosterhinnene feste seg slik at jeg var der flere ganger før prøven ble tatt, så sent som i uke 17. Det vanlige er uke 14.

 

Jeg fortalte om graviditeten med en gang jeg oppdaget det. Tenkte sånn at dersom noe skulle gå galt ville jeg trenge at folk skjønte hvorfor jeg var lei meg uten at jeg behøvde å forklare så mye. Men alt gikk bra og nå har jeg en gutt som blir fire uker til onsdag...

Lenke til kommentar

Hei. Har time 2.mai til FP - det blir 2. gang for meg... Ventetiden etter prøve er 2-4 uker - mener å huske at det var nærmere 2 enn 4 forrige gang, men de var lange, ja.

Man får ikke smertestillende eller lokalbedøvelse - det vurderes at lokalbed. er mer smertefullt enn selve prøven, og det er jeg enig i. Men kjenner igjen det tonetroll sier - litt kvalmende ekkelt, mye pga at man kan følge det hele på UL - skjermen, tror jeg.

Forrige gang fortalte vi det ganske tidlig. Denne gangen mente min kjære at vi skulle vente til etter FP og resultatet, men jeg har forhandlet det ned til uke 12... Fordi det ser ut som jeg blir stor som et hus i løpet av uke 14, og fordi jeg, som tonetroll sier, ikke har lyst til å være helt alene og lei meg hvis det går galt.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har også tatt fostervannsprøve. I morgen (tirsdag) er det tre uker siden. Som de nevner over her henviser lege/jordmor til genetisk veiledning. Jeg fikk time til prøven når jeg var 15+5 i følge menstermin. Men etter å ha blitt undersøkt med ultralyd av legen fikk jeg beskjed om at han ikke kunne ta prøven den dagen pga. at tarmene mine var i veien (Legen mente at jeg nok var noe kortere på vei enn menstermin tilsa. Jeg sa at det var umulig, men det ville han ikke høre på). Uansett fikk jeg da ny time 1 uke etter. Heldigvis gikk det greit da.

 

Du behøver ikke grue deg. Jeg synes overhode ikke det var noe vondt å ta prøven (jeg er egentlig litt pysete for sånt).

 

De sier at det tar mellom 2 og 4 uker før man får svar. Ventetiden de første 14 dagene gikk greit. Etter 16 dager klarte jeg ikke å dy meg og måtte ringe og høre. Fikk da beskjed om at prøven ikke var ferdig. Ringte igjen 2 dager senere og da var den ferdig og alt var heldigvis normalt. Brevet kom i posten dagen etter.

 

Når det gjaldt omverden har jeg vært åpen på at jeg skulle ta fostervannsprøve og også at jeg kom til å avbryte svangerskapet dersom jeg fikk beskjed om alvorlige misdannelser". Har ikke møtt noen negative reaksjoner på det.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Tusen takk for fine svar, jenter !

Synes det er veldig sent med FP i uke 16-17, og så tar det 2-4 uker for svar !!

Hva er grensen for abort dersom det viser seg at barnet er misdannet ?

Hvis man velger abort så sent, må man ikke da føde barnet ?

*grøss*

Jeg hadde håper det ville bli foretatt prøve rundt uke 12, vet dere vhorfor det gjøres såpass sent ?

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har også tatt, i november, tror det tok i underkant av tre uker før brevet lå i postkassa, men jeg masa på telefonen fordi jeg hadde så dårlige odds (etter blodprøve og UL) og fikk svar etter åtte dager.

 

Tror de må vente såpass lenge med fostervanssprøven fordi det tat en viss tid før fosteret har produsert nok hudceller (tror det er det) til at det går an å få ut nok til testen. Før det er ikke ting nok utviklet.

 

Vet at det går an å ta morkakeprøven endel før, tror det er rundt 11-12 uker. Men er ikke sikker på om det er et tilbud før en blir litt eldre. Sjekk med legen din.

 

Hvis fosteret er misdannet og du velger abort så sent som i uke 16 og oppover, må du føde, ja. Det er nok en enorm påkjenning både for kropp og sjel. Men antagelig er alt i skjønneste orden ! Tror det går greit å få innvilget abort opp til uke 22-23 om det er spesielle ting. Men det er selvfølgelig ikke ønskelig å gjøre det så sent.

 

Lykke til !

Lenke til kommentar

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...