Gå til innhold

Hva gjør en hjemmeværende mor i huset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør egentlig kvinner som er i fødselspermisjon i huset?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vel mer enn nok med å ta seg igjen etter fødselen og en/ei å ta seg av som skal ha mat annenhver time:-)

Håper du ikke forlanger at hun skal vaske rundt å være hjemmehjelp..;)

Skrevet

Jeg har akttid tatt meg av alt husarbeidet når jeg er hjemme. Har fått to tette og venter nå tredjemann. Regner med at arbeidsfordelingen blir som før. Selv om en har en del nattevåk og mating, blir det tid til husarbeid.

• 2 uker senere...
Skrevet

hei! så bra at du spør!

Jeg er førstegangsfødende og vet ikke helt hvordan det blir med barn, men det skal nok ordne seg tenker jeg!

Det er jo ikke så super lett å balansere alt som skal gjøres, men det er vel en innkjøringsfase.

Jeg skal i hvertfall prøve å få samtaler med min mann om problemene som kommer, håper jeg ikke blir slik: "Nå har jeg hatt han/henne hele dagen så nå får du ta over.." Konstruktivt og konkret skal jeg prøve å være..

Tror nok at begge må senke kravene litt i begynnelsen, så kommer rutinene etter hvert. Vil jo prøve så godt vi kan begge to.

Tror ikke det er noe fasit svar på hvordan fordelingen skal være, det kommer an på barnet:om det griner mye,hvor ofte det må ammes, skiftes på, mors helsetilstand og fars jobb.

Til deg som far; Jeg kan tenke meg at det sikkert ikke vil bli så lett å være i jobb,få lite søvn, mange tanker du ikke rekker å tenke,og komme hjem til et uryddig hus, en dame som er sliten og en unge som griner...Familie idyll!

Uansett, lykke til!

Skrevet

Til å begynne med er det amme, amme, amme, amme, bytte bleie amme... Mener å huske at det var sånn i begynnelsen..

• 6 år senere...
Skrevet

og vasker klær.... kan bli en del gulping :)

Skrevet

Når jeg gikk hjemme med mini når han var født så gjorde jeg det samme som jeg gjorde før han kom. Og sambo gjorde fortsatt sin del. Mye av tiden min etter mini ble et par måneder brukte jeg utenfor huset da han ikke ville sove i senga om dagen, så jeg måtte ut å trille. Vi bodde i fjerde etasje uten heis og balkong, så det å bare la han stå ute å sove var uaktuelt. Hadde nok hatt mer tid til husarbeid om han var flinkere til å sove inne på dagen. Men ingen sure miner av den grunn. Vi arbeidet fint sammen når det gjalt husarbeid. Når han var hjemme i pappaperm så forventet ikke jeg at han skulle gjøre noe mer enn det jeg gjorde. Snart kommer nummer to, og nå bor vi i enebolig. Så regner med jeg får mer tid til å ordne hjemme denne gangen, ironisk nok.

Skrevet

Synes ikke jeg får tid til noen ting jeg!:-/ hvertfall ikke det jeg har "lyst" å gjøre av husarbeid. (i den grad man har lyst ;)

Jeg putter mini i manducaen mens jeg støvsuger o.l men det blir han relativt fort lei av. Ellers så pludrer han fint på gulvet en stund mens jeg bretter tøy,rydder o.l

Men å tørke støv og vaske gulvene går det lang tid mellom hver gang jeg får gjort! Mulig det har noe med lysten å gjøre, men får det bare ikke gjort. Jeg prioriterer heller lek og morro med mini enn å ha det strøkent. Når kvelden kommer og han har lagt seg så er jeg så sliten at jeg synker litt sammen. Og vips er det en ny dag :)

Skrevet

Det spørs jo helt på ungen. Men en forelder i permisjon(det være seg mor eller far, egentlig. Her er det far som skal ta permisjonen) har som sin primæroppgav å ta seg av barnet.

En del av det å ta seg av barnet, kan feks være å sørge for at barnet får stimuli, sosialiseres etc. Det spørs jo litt på barnets alder og behov.

Et barn som sover dårlig om natten, skaper trøtte foreldre, som trenger å ta seg inn. Noen barn krever at du bærer på dem hele tiden, andre ligger fornøyd og leker for seg selv,

Når jeg har vært hjemme med våre barn, har min hverdag bestått av alt fra kafebesøk, sanggrupper og det å følge opp helsestasjon, fysioterapi osv til klesvask og middagslaging.

Da min mann hadde permisjon, hadde han også ansvar for feks å kjøre i barnehage med eldre barn, hente meg på skolen, osv. Han, som hjemmeværende tok nok en litt større del av daglig forefallende husarbeid, men jeg ville ikke drømt om at alt skulle være strøkent når jeg kommer hjem. Til det vet jeg litt for mye om hvordan det er å være hjemme,,, hehe

Denne gangen skal far ta hele permisjonen hos oss (ja, jeg skal heller ikke ha mammakvoten, med mindre barnet viser at det er umulig å gjennomføre) og jeg forventer nok at maten er forberedt og at han har rukket å sette på en klesvask i løpet av dagen, men ikke at veldig mye mer er gjort,

Hadde han derimot vært hjemmeværende med større barn, hadde jeg enten forventet at han hadde et opplegg for barna, eller at han fikk gjort mer i huset.

Skrevet

Når vi har komt oss etter fødselen, og fått litt energi tilbake, har jeg pleid å gjøre mest mulig av husarbeid mens ungene er i bhg og pappa er på jobb. Ikke fordi jeg liker det, men fordi vi skal få familietid sammen de 2-3 timene alle er hjemme sammen.

Dvs vaske klær, støvsuge, vaske. Tar litt en dag, og resten en dag. Da får jeg tid til å kose meg noen dager også, så da er det greit.

Men det skal sies at jeg forventet at mannen min gjør det samme som meg, når han har permisjon.

Likestilling, takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...