Gå til innhold

kjønnesvorter...hjelp!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

var hos legen i dag og fikk vite at om en har kjønnsvorter ved fødsel må en ta keisersnitt.jeg har det nå og skal få time på ullevål for nærmere vurdering.

har ikke noe lyst på keisersnitt og i alle fall ikke pga.noe slikt.er jo langt fram, men likte ikke at det tema kom opp.har hatt dem i ca.2 mnd.nå og de går ikke bort,men blir flere og flere.er skikkelig irriterende.en annen ting er at jeg trodde vi hadde krav på kvinnelige gynekologer.da jeg spurte legen min før hun sendte brev til ullevål ang.fjerning av vortene, sa hun at vi ikke hadde det og at jeg bare måtte ta til takk med en mann.av personlige grunner og ting som har skjedd før går jeg ikke til en mann,uansett.dette forsto hun ikke.

 

er det noen som har hatt slike vorter og vet hvordan man tar dem bort?

hun sa de ikke kunne penlse forde jeg er gravid,ellers kunne hun frse dem bort eller med laser...skikkelig sykehusskrekk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke hørt om at man må ta keisersnitt pga det før. Jeg hadde det under fødselen ifjor og ingen brydde seg om det. Jeg har vært plaget med dette i mange år, vært til både laser og frysebehandling. Men de kommer tilbake. Er ikke så farlig så lenge de er utvendige. Og så lenge de ikke er "plagsomme" så trenger man egentlig ikke å gjøre noe med mindre de gjør vondt, og en evt partner ikke har de. Pensling kan man ikke bruke under graviditet. Jeg har nylig vært til frysing igjen, pga av en hardbarket vorte, men det virker som de har ekstra næring under svangerskap og trives godt, så det hjalp ikke. Nå får det bare være. Det er ikke farlig for babyen. Og plutselig kan de forsvinne av seg selv. Ang frysing: er nok det beste alternativet, og ikke spesielt vondt heller. Laser krever litt lokalbedøvelse og det er ikke sikkert de utfører laserbehandling under sv.skap.

 

Når det gjelder krav om kvinnelig gynekolog, vet jeg dessverre ikke. Vet bare at det er lovbestemt at en kvinnelig sykepleier/sekretær skal være inne der sammen med deg og legen. Håper dette hjalp litt. Er selv sykepleier, og har nå "slått meg til ro" med disse tankene rundt kjønnsvorter.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der stemmer ikke nei!!Jeg hadde masser av kjønnsvorter da vesla ble født,under hele svangerskapet å..Men har aldri hørt snakk om noen keisersnitt hverken før eller siden.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke fjernes under graviditeten vel..?De forsvinner garanter en liten stund etter fødselen.Jeg får den dritten hver hang jeg blir gravid,og det er faktisk pga de at jeg har skjønt at jeg var det:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

det er ikke alltid sånn at man må ta keisersnitt ved kjønnsvorter. Kommer an på hvor de er blant annet. Hos mange forsvinner vortene i løpet av noen måneder, så det er ikke sikkert dette blir noe problem for deg. Gynekolog eller hudlege kan hjelpe deg med å svare på dette.

 

Når det gjelder valg av kjønn, prøver man å være fleksibel. Imidlertid er det slik at det er flere mannlige leger, og derfor også flere mannlige gynekologer, og noen ganger går det ikke helt opp med antall pasienter. Du kan gjerne be om å få en kvinnelig gynekolog, men dersom det ikke er praktisk mulig kan det hende du må "ta til takke" med en mann om ikke du har helt spesielle og sterke grunner for ditt ønske. Skriv f.eks. et brev til gyn.poliklinikk i god tid før du skal dit og forklar situasjonen, så er det større sjanse for at de greier å tilrettelegge for deg. Er det en akuttsituasjon kan du uansett ikke velge kjønn på legen.

 

Du har imidlertid krav på å ha en kvinne til stede under hele undersøkelsen, og hvis det er noen trøst, så er min erfaring at mennene ofte er veldig klar over hvor hjelpeløs du føler deg [og hvor lett en slik situasjon kan misforstås] så de er ofte MER hensynsfulle enn sine kvinnelige kollegaer.

 

Lykke til!

 

-Lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde litt problemer med dette under min forrige graviditet, men jeg behøvde ikke keisersnitt.

 

Du skal kunne henvises til en kvinnelig gynekolog. Ikke noe man har krav på, men ved spesielle omstendigheter så skal de faktisk strekke seg så langt som mulig. Prøv å ringe til en gynekologisk poliklinikk og prat med de. Jeg har hatt samme problem som deg. Taklet ikke at mannlige leger skulle "oppi der", og jeg har alltid opplevd at det har blitt tatt hensyn til.

 

Nå har jeg klart å venne meg til det, har en fastlege som alltid har med seg en kvinnelig sykepleier ved GU, og det gjør meg mye tryggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan får man kjønnsvorter? Har de sammenheng med graviditet? Er det vondt? Jeg har faktisk aldri hørt om det før som jeg kan huske så beklager hvis jeg spør dumt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ikke gi opp.. Du har krav på forståelse om at du - av personlige grunner- ønsker kun en kvinnelig lege... Bry deg ikke om hva din fastlege sier.. ring til Ullevål selv.. når du har fått henvisningen..og si at du er lei deg og fortvilet over at du ikke ser deg mulig til å foreta denne undersøkelsen hvis du må ta til takke med en mannlig gynekolog...Det kan du bare ikke takle og du ber om forståelse for det.

 

Kjønnsvorter fjernes med en tang ( det kalles frysing..av en eller annen merkelig grunn..).. de klippes av for å si det rett ut.. men det gjør bare vondt i et ørlite sekund.. har du mange får du sikkert egnet bedøvelse.. Jeg gjorde fort.. men hadde ikke et stort utbrudd.. ( jeg har også kun hatt utbrudd når jeg har vært gravid) Lite gøy.. men en blir kvitt det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjønnsvorter er en kjønns-sykdom, smitter fra partner til partner...! har en først fått de, tror jeg en kan bli plaget av tilbakefall...men de jeg kjenenr som har hatt det har fjernet de ved å smøre noe på de!!! de er svært smittsomme...sikkert derfor noen mener en ikke bør føde når en har et utbrudd!!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt lettet når jeg leser dette dere har skrevet...

Sliter oxo med kjønnsvorter..

Min fast lege sa at man ikke kunne fjerne disse så lenge man var gravid..

Men nå vet jeg jo at andre har fått fjernet disse ekle greiene..så nå prøver jeg fortvilt å få ordnet sånn at jeg oxo får fjernet dem..

Men det er jo litt vanskelig når fastlege står på sitt..

Forslag til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk dette for 3 år siden, gikk til www.olafia.no (gratis undersøkelse for unge folk) med dette. de frøs de bort, og siden har de vært borte ! Aldri kommet tilbake !

 

Ikke noe farlig ! JJeg fikk høre at de svært sjeldent kommer tilbake !

 

Her er masse info om Kondylomer hentet dea www.olafia.no :

 

KONDYLOMER

(kjønnsvorter)

 

 

Med kondylomer, også kalt kjønnsvorter, mener man synlige vorter på kjønnsorganer og i endetarmsområdet. Kondylomer skyldes et virus som smitter ved nærkontakt, først og fremst seksuelt. Viruset forårsaker hudfargede, ev. noe rødlig fargede utvekster/vorter. De har oftest tagget overflate. De sitter på kjønnsleppene, rundt skjedeåpningen, inne i skjeden, på livmortappen, i endetarmsområdet, på penisskaftet, forhuden og penishodet. Iblant sitter de i urinrørsåpningen og på pungen. Kondylomene kan være millimeter til centimeter store, enkeltstående eller danne grupper av varierende størrelse.

 

Kondylomer er en av de vanligste seksuelt overførte infeksjoner.

 

Virus overføres ved direkte kontakt med partnerens kjønnshud eller slimhinne. Ved munnsex kan virus overføres til slimhinnen i munnen, men det er sjeldent at det utvikles vorter der. Etter at man er smittet tar det normalt 2-8 måneder før vortene er synlige, noen ganger opp til et års tid eller lengre. Man kan også være smittet uten at man får synlige vorter.

 

Kondom beskytter det området den dekker. Virus kan forekomme på hud som ikke dekkes av kondomet, og kan da bli overført til partneren. På samme måte kan virus fra partneren smitte til hud som ikke er dekket av gummien.

 

Viruset sitter bare i slimhinner eller hud. Viruset går ikke inn i de indre kjønnsorganer og påvirker ikke muligheten til å få barn. Visse typer av kjønnsvortevirus kan i sjeldne tilfeller bidra til celleforandringer på livmorhalsen. Disse celleforandringene kan i sjeldne tilfeller langsomt utvikle seg over mange år til kreft. Men dette kan oppdages i god tid med celleprøve.

 

Plagene som vorter gir er ofte mer psykisk en fysisk. Hvis vortene blir store kan de gjøre vondt. Vorter ytterst i urinrøret hos mannen kan blø.

 

Behandling kan ta lang tid, men vortene kan også forsvinne av seg selv. Det finnes ikke noe middel mot selve viruset. Vortene kan pensles, fryses eller brennes. Stilkete vorter kan også klippes bort. Virusmengden minsker hvis vortene blir behandlet, men viruset forsvinner ikke med behandling.

 

Viruset kan smitte selv om de synlige vortene er borte, men smittsomheten minsker med tiden, når immunforsvaret har bekjempet viruset. Hvis man ikke har fast partner, bør det brukes kondom for å unngå infeksjon. Har man en fast partner som er smittet eller man selv er smittet og har vært sammen flere ganger uten å bruke kondom, må man regne med at begge er smittet. Hvis vortene har vært borte i et halvt år, er det lite trolig at de smitter.

 

 

HVA ER ET KONDYLOMVIRUS (VORTEVIRUS) ?

 

Alle typer av vorter er virusinfeksjon. Det er påvist 20-30 forskjellige typer av vortevirus som kan smitte ved seksuell kontakt. Kondylomviruset ligner mye på de virus som gir vorter på hender og føtter, men kondylomviruset trives bare på hud og slimhinne i underlivet. Virus fra for eksempel fingervorter smitter ikke til underlivet hos voksne. Kondylomvirus overføres ved intim kontakt, når man har sex med en som er bærer av viruset. Viruset kan imidlertid overføres fra mor til barn ved fødsel, oftest uten at det forårsaker noen plager hos barnet.

 

 

HVA MED VORTEVIRUS SOM IKKE GIR SYNLIGE VORTER?

 

Viruset kan finnes i underlivet uten at det gir kondylomer eller andre plager. Oftest forsvinner det igjen av seg selv etter 6-12 måneder. Kondylomvirus med og uten synlige vorter kan finnes hos seksuelt aktive menn og kvinner i alle aldre. Vortevirusinfeksjon er vanligst i de første årene etter at man har startet sitt seksualliv. Da er man mer mottagelig fordi man ennå ikke har laget antistoffer mot viruset.

 

 

HVOR SITTER KONDYLOMVIRUSET?

 

Viruset sitter i ytterste del av hud eller slimhinne, der hudens fornyelse finner sted. Noen typer av vortevirus stimulerer cellene til økt vekst så at det oppstår synlige vorter. Kondylomviruset er ikke i blodet.

 

 

HVOR VANLIG ER DET MED KONDYLOMVIRUS I UNDERLIVET?

 

Kondylomvirus er svært vanlig. Omtrent 1/3 av alle yngre mennesker har dette virus i underlivet. Det er like vanlig hos menn som hos kvinner. De fleste vet ikke at de har eller har hatt denne virusinfeksjonen. Anslagsvis blir 5000 -10 000 norske kvinner og menn smittet av kondylomvirus hvert år.

 

Etter smittetidspunktet tar det minst én måned før kondylomene fremtrer, men det kan ta opp til et års tid. Men oftest oppstår ingen kondylomer i det hele tatt, selv om man er smittet. Dette gjør at det kan være vanskelig å vite når og fra hvem man har fått infeksjonen. Kondylomer behøver derfor ikke være et tegn på utroskap.

 

 

FINNES DET TEST FOR KONDYLOMVIRUS?

 

Tester for å påvise kondylomvirus blir ennå bare brukt i vitenskapelige forsøk. Om noen år kommer kanskje tester for visse typer av kondylomvirus til å brukes i forbindelse med celleprøve fra livmorhalsen hos kvinner.

 

Diagnosen kondylom kan bare bekreftes hvis kondylomene er synlige. Du kan se selv eller be en lege undersøke deg. Hvis kondylomene finnes i skjeden eller på livmorhalsen, oppdages dette kun ved gynekologisk undersøkelse, eller med celleprøve. Utvekster som er nye eller som vokser, kan være kondylomer. Små utvekster ved inngangen til skjeden eller rundt penishodet kan også være helt normale. Kløe, svie og sprekker i huden kan være tegn på kondylomer. Slike plager er dog mest vanlige ved eksem, sopp- eller herpesinfeksjoner.

 

 

HVORDAN BLIR JEG KVITT KONDYLOMENE?

 

Det finnes ennå ikke noe legemiddel som kan helbrede eller utrydde kondylomviruset, men viruset forsvinner oftest før eller senere med hjelp av kroppens eget immunforsvar. Hvilken behandling som er aktuell er avhengig av hvor lenge du har hatt kondylomene, hvordan de ser ut og hvor de sitter. Behandlingen kan fjerne de synlige kondylomene og på den måten hjelper den kroppens immunforsvar til å kontrollere viruset. I første omgang går man til ukentlige penslinger hos legen, eller man pensler selv med et middel som legen skriver ut på resept. Andre måter å fjerne kondylomene på er å fryse med en sprayvæske eller brenne med laser. Oftest forsvinner kondylomene etter en eller noen få behandlinger, men de kan komme igjen. Det kan ta flere måneder å bli kvitt kondylomene og av og til trengs det gjentatte perioder med behandlinger.

 

Foreløpig finnes det ingen behandling som kan fjerne viruset som er årsaken til kondylomer. Det forskes for å utvikle metoder som stimulerer kroppens eget immunforsvar mot kondylomvirus, man forsøker blant annet å utvikle en vaksine. En ny krem for egenbehandling, Imiquimod, bekjemper viruset ved å stimulere kroppens immunforsvar. Denne behandlingen kan ta litt lenger tid, men ser ut til å ha lavere risiko for tilbakefall enn annen behandling.

 

 

CELLEPRØVE (KREFTPRØVE) OG KONDYLOMER

 

Celleprøve er en prøve som legen kan ta fra livmorhalsen ved en gynekologisk undersøkelse. Det gjør ikke vondt å ta en celleprøve.

 

Noen typer av kondylomvirus kan gi opphav til celleforandringer på livmorhalsen. Disse celleforandringene kan i sjeldne tilfeller langsomt utvikle seg til kreft. Det tar mange år. Men celleforandringer kan oppdages. Kvinner bør derfor gå til gynekologiske helsekontroller med noen års mellomrom fra 25-års alder. Kondylomvirus som gir synlige kondylomer gir ingen økt risiko for livmorhalskreft, men ofte er der flere virustyper samtidig.

 

 

BØR JEG TA CELLEPRØVE HVIS JEG HAR KONDYLOMER?

 

Hvis ikke legen finner det nødvendig, trenger du ikke ta celleprøve før du er fylt 25 år selv om du har eller har hatt kondylomer. Hvis du hadde ditt første samleie før 18 års alder, bør du få tatt den første celleprøven 6-7 år etter det.

 

 

PÅVIRKER KONDYLOMER FRUKTBARHET ELLER FOSTER?

 

Kondylomer gir ikke fosterskader og påvirker ikke graviditet eller fødsel. På grunn av de forandringer som skjer i kroppen under graviditet, kan kondylomene vokse og bli flere, men forsvinner oftest av seg selv etter fødselen. Man skal derfor helst vente med behandling til etter fødselen.

 

 

HVORDAN UNNGÅR JEG Å FÅ KONDYLOMER?

 

Kondom brukt på riktig måte dvs. fra forspillet og deretter under hele samleiet, gir god beskyttelse mot kondylomer og de fleste andre seksuelt overførbare infeksjoner.

 

 

BØR VI BRUKE KONDOM NÅR JEG VET AT JEG HAR KONDYLOMER?

 

Har du fast partner du har vært sammen med flere ganger uten å bruke kondom har dere allerede smittet hverandre.

 

Det er ikke farlig å ha sex for den som har kondylomer, men det kan gjøre vondt p.g.a. sprekkdannelser eller i forbindelse med behandling.

 

 

BØR JEG FORTELLE MIN PARTNER AT JEG HAR ELLER HAR HATT KONDYLOMER?

 

Til forskjell fra f.eks. chlamydia, gonoré og hiv-infeksjon omfattes ikke kondylomer av smittevernloven. Å informere en ny partner om at du har eller har hatt kondylomer kan aldri bli et absolutt pålagt krav siden mange mennesker er bærere eller har vært bærere av kondylomvirus uten å vite det. Hvis du har innledet et nytt forhold avgjør du selv hva du vil fortelle hvis dere vil slutte å bruke kondom. Ved samleie med tilfeldige partnere bør du bruke kondom.

 

 

HVORDAN ER DET MED SMITTEFARE NÅR JEG EN GANG HAR HATT KONDYLOMER?

 

Noe klart og entydig svar på dette spørsmålet kan ennå ikke gis. I praksis kan man betrakte seg som smittefri hvis man har vært uten synlige kondylomer i et halvt års tid.

 

 

KAN JEG SMITTES FLERE GANGER AV KONDYLOMVIRUS?

 

Man kan kun smittes en gang av samme type kondylomvirus, og en oppblussing av kondylomene betyr derfor ikke at man er smittet på nytt. Men man kan smittes av andre typer kondylomvirus på et senere tidspunkt dersom man utsettes for dette f.eks. ved partnerbytte.

 

 

MUNNSEX OG KONDYLOMER?

 

Kondylomer kan forekomme i munnhulen, men det er svært sjeldent.

 

 

ANALSEX OG KONDYLOMER?

 

Kondylomer kan smitte ved analsex. Men både kvinner og menn kan få kondylomer i anus uten å ha hatt analsex.

 

 

BØR JEG SJEKKE MEG HVIS MIN PARTNER HAR KONDYLOMER?

 

Hvis din partner har kondylomer og du selv ikke har noen plager eller symptomer er det ingen grunn til å gå til kontroll hos lege. Men hvis du er en kvinne over 25 år bør du få tatt en celleprøve. Men selvsagt kan du gå og bli undersøkt hvis du ønsker det og for å få svar på eventuelle spørsmål. Foreløpig finnes det ingen behandling som kan fjerne viruset som er årsaken til kondylomer. Det forskes for å utvikle metoder som stimulerer kroppens eget immunforsvar mot kondylomvirus, man forsøker blant annet å utvikle en vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et utdrag fra det over:

 

PÅVIRKER KONDYLOMER FRUKTBARHET ELLER FOSTER?

 

Kondylomer gir ikke fosterskader og påvirker ikke graviditet eller fødsel. På grunn av de forandringer som skjer i kroppen under graviditet, kan kondylomene vokse og bli flere, men forsvinner oftest av seg selv etter fødselen. Man skal derfor helst vente med behandling til etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...