Gå til innhold

Jeg; en "gammel", erfaren mor (ref. til alkohol og amming). Dette er MIN mening:


Northernlights

Anbefalte innlegg

Ja, saa leste jeg igjennom alle innleggene nedenfor, ang hun som drakk 4 oel og litt til, og ammet. Hvor paavirket hun evt var, kan jeg ikke vite, for det har ogsaa med kroppsbygning og vekt og gjoere. Noen taaler mye mindre enn andre. Ei paa 50 kilo blir mye mer paavirket av dette, enn ei paa 90 kilo.

 

Jeg ser mange snakker om "ung og uerfaren mor".

Da jeg var ung og uerfaren mamma, drakk jeg ALDRI alkohol. Ikke en ml. Ikke en draape gjennom hele svangerskapet, eller i ammetiden.

Aldri!

 

Naar jeg naa er en erfaren mamma, med flere aar paa "baken", og 6 barn senere, saa drikker jeg faktisk litt vin innimellom.

Men alt med maate!

 

Jeg drakk tre slurker vin i 5.mnd, og hadde utrolig daarlig samvittighet den gangen, saa under svangerskapet var jeg veldig konservativ. (de slurkene tok jeg ved en middagsmaaltid for aa smake paa den)

Jeg mener fremdeles at man kan fint holde seg unna alt som heter alkohol mens man er fravid.

Men i ammetiden er jeg ikke saa konservativ.

 

 

Saann gjoer jeg det, om jeg tar et glass vin eller to naa:

 

Jeg passer paa at jeg ammer foerst, deretter vet jeg at det gaar noen timer foer han trenger mat igjen. Det gaar fint aa gjoere det saann, om man har en god middag med vin.

Et eller to glass vin skader ikke barnet, naar det skjer en sjelden gang.

Hadde det skjedd hver eneste dag, er det en helt annen sak.

 

 

Er man full, skal man ikke engang ta seg av babyen. Det er uhoert aa gaa paa "storfest" og drikke seg dritings, og derette sette seg ned for aa amme. Men det skjeonner vel enhver her inne, vil jeg tro? Haaper iallefall alle er enige om den saken!

 

 

Saa som dere ser, saa er ikke jeg saa konservativ som jeg var i yngre aar, men jeg er fremdeles forsiktig. Og mener fremdeles det er mange ting man boer vente med aa gjoere til etter man er ferdig med amminga.

Ja, jeg mener faktisk at det er ting man kan totalt slutte med etter at man har blitt mor (skal ikke ta den diskusjonen naa...)

 

 

Jeg er ikke et festmenneske. Har ikke det behovet, og har aldri hatt det saa lenge jeg har vaert mor. (Og det har jeg vaert siden 1984).

Men et glass vin eller to sammen med mannen min, det tar jeg. Og ammer noen timer etterpaa.

 

Ikke ofte det har skjedd,- kanskje 4 ganger siden han ble foedt i oktober. Og han var over 6 uker gml 1.gangen jeg tok et glass.

 

Og jeg eier ikke daarlig samvittighet for de glassene.

 

 

Saann =)

 

Det var min mening.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra innlegg!

Det største problemet ved høyere inntak av alkohol er faktisk at utdrivingsrefleksen kan skades permanent, de med trøbbel fra før børe være forsiktige.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man behov for et "hoeyere inntak", synes jeg det er et problem, ja....

Men saa skjeonner jeg ikke vitsen i aa drikke seg drita full, enten man er mor,far, eller bare et menneske =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv avholdende selv, jeg. Men dømmer ingen for å ta seg et glass selv om man ammer. Man må holde seg til fakta om hva som er skadelig, og innenfor det akseptable.

 

Ha en fortsatt god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...