Gå til innhold

Faren ved tunge løft?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! Er 16+6 og har en datter på 13 mnd. Jeg leser flere steder at man ikke skal løft tungt når man er gravid, men dette er vanskelig å unngå når man har en liten en som nettopp har begynt å gå.

Vet noen egentlig hva faren er ved tunge løft? Jeg løfter jo på henne mange, mange ganger i løpet av en dag og hun veier ca 11 kg...

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

... jeg løfter gutten min på 22 mnder (14 kg) flere ganger om dagen, pluss to dagbarn når jeg må. Sitte i stol, inn og ut av vogn, seng osv. Går greit, men bekkenet og ryggen krangler litt innimellom. Er 18+3 i dag.

 

Det er to grunner til dette med løft; for å spare ryggen/bekkenet ditt. Dersom du merker smerter der, må du prøve å unngå løft. Løft riktig iallfall (bøyde knær, og ryggen rett)

De som har lett for å miste, kan oppleve dette igjen etter tunge løft. (svak livmorhals ol) men det er ikke så vanlig da..

Tror det meste går bra om man viser litt hensyn til sv.skapet jeg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke noe svar, men lurer på det samme selv! Er 14+2 og løfter ganske mye på datteren min som veier 12 kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest i ett sykepleien-blad at tunge løft ikke økte sjansen for for tidlig fødsel i hvertfall. Det gjorde helt klart nattarbeid. Nå husker jeg ikke detaljene i bladet, men skal se om jeg finner igjen artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal ikke være farlig å løfte sine egne små barn, så lenge en er vandt til dette.. det er TUNGE løft en skal ungå, slikt som løfte bord, tunge dippedutter, vaskemaskiner og ja.. slike tuuunge ting.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Legen min sa at selv om man er gavid, skal man leve som man gjør til vanlig. Jeg har en ganske så tung jobb, men det ikke noe farlig. Noen forhåndsregler tar man selvfølgelig, men vanlig hverdag skal gå bra. Men ja, store tunge ting, kan man unngå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke akkurat nå du flytter på skapet eller ommøblerer hele huset, men så lenge du løfter inntil kroppen og med en viss forstand går det bra. Men jeg har ei svigermor som har hjertet i halsen bare jeg vil løfte en fjær omtrent (en smule på spissen)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er i uke 19 og løfter 1-åringen på 10 kg. Heldigvis går hun nå, og blir mer og mer selvstendig, men enkelte løft er ikke til å unngå.

Man må passe på å løfte riktig, med bøyde knær, slik at ryggen overlever, og har man bekkenløsning er det best å bære barnet foran på magen, så lenge det er fysisk mulig...

Begynner å se meg om etter andre løsninger, da magen gjør det ubehagelig, men det eneste jeg har kommet fram til er å forsøke og unngå bæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er det viktig å knipe bekkenbunnsmusklene mens man løfter! Dette gjelder vel mer etterhvert som babyen blir større og presser mer nedover, men det er jo uansett en god vane. Det samme skal man gjøre ved trening som knebøy for eksempel.

 

Jeg har også lest at man ikke lenger mener tunge løft kan fremkalle spontanabort. Men man kan løfte på seg bekkenløsning, så vær forsiktig hvis du merker smerter i bekkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunge løft, er løft som er tyngre enn det man vanligvis løfter.

 

Så er det noen som får beskjed om å ikke løfte noe som helst og holde seg i ro hele svangerskapet, men de har da risikosvangerskap - og det gjelder heldigvis ytterst få.

 

Men når man er gravid skal man ikke begynne å trene annerledes eller gjøre ting man ikke er vant til. Både med tanke på for tidlig fødsel, men også stress og bekkenløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fare for barnet at man løfter normalt (som barn,osv),men man kan godt overlate løfting av sofa osv til ens bedre halvdel, man kan ikke løfte på seg en abort dersom man har et normalt svangerskap.

MEN: riktig løfteteknikk er kjempeviktig, bøy godt i knærne, ikke bøy ryggen når du løfter opp den lille... Prøv å unngå å skyve med bena spredt, dette pga bekkenet ditt. Fosteret ligger godt beskyttet uansett, det er verre med mor:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel lettere å få plager med bekkenet med mye tunge løft! Legen sier til meg at selv om en er gravid, så sier kroppen ifra hvis det blir for tungt! Jobber som før, og har en tung jobb på sykehjem og hjemmetjeneste! Går så fint så :-) håper det ikke straffer megsenere da! Går i uke 19 nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg løfter stadig vekk på sønnen min på 17 kg, når han skal på do, inn og ut av bilstol, for å kose... I tillegg har jeg familiebarnehage meg totalt 6 barn. Har ikke hatt noe problemer jeg assa. Er i uke 21 nå.

 

Tror det gjelder de første 12 ukene jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min har sagt at under normale graviditeter kan man løfte inntil 20 kg, forutsatt at man er vant til å løfte litt..Altså..man går ikke fra å aldri løfte noe som helst, til å kaste seg over en 20 kgs eske, og siden tyngden til barna deres er noe dere er vant til, skal det gå helt fint. Men husk å løfte med beina siden ryggen deres blir utsatt for ekstra belastning nå.

 

Under flerlinggraviditeter har legen min satt en grense på fire-fem kg. Jeg har en datter på tre år, hun veier rundt 15-16 kg og har nok løftet henne mer enn jeg ville fått lov til, men det har gått bra. De første månedene er det jo misdannelser som fører til aborter. Nå kommer jeg derimot til å være forsiktig fremover.

 

Så løft som vanlig jenter, så lenge dere orker og det kjennes bra. Men ikke tunge flyttelass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 26 uker på vei nå, og har en datter på 4,5 år som snart veier 20 kg. Hender hun vil bli løftet, og jeg gjør det fortsatt!

Har fått høre at man kan gjøre som vanlig-dette gjelder det meste-så lenge det ikke gjør vondt!

Løft jenta di med god samvittighet du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også hørt... Det er verre å starte med uvante tunge løft nå, enn løft du er vant til :-) Jeg var hos fysioterapeut i dag... og hovedregelen framover for trening blir å gjøre de øvelsene som føles ok. Det samme gjelder nok løft ++ i hverdagen. Det går nok helt fint å løfte lille vennen.

 

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min JM sa at hun ikke visste om det var noen spessielle antall kilo man kunne eller ikke kunne løfte, men at jeg kom til å kjenne det på meg selv dersom det var for tungt. Jeg ville ikke føle meg vel med tyngden, og også føle en slags drivende "smerte" i magen. Er nok ikke noe problem å bære på andre barn...hva gjorde de før i tida når mannen var ute hele dagen da? Lot barna klare seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes legen min kom med en fin regel for løft da jeg spurte henne om det. Hun sa at løft som jeg uten problem tok før jeg ble gravid var det ingen problem å ta mens jeg var gravid også. Forutsatt at det ikke kjennes ubehagelig.

Jeg fulgte dette og det gikk helt flott. Så så lenge du ikke kjenner noe ubehag eller smerte når du løfter noe så er det helt ok. Selvfølgelig bør man være ekstra flink med å løfte riktig, for det blir jo en større belastning på rygg og bekken enn vanlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...