Gå til innhold

Vært til Gu nå, celleforandring på livmortappen..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Prøvene er til analyse nå, så resultatet er ikke kommet, men gynekologen mente hun var sikker på at det var celleforandring på livmortappen min. Vi har prøvd å bli gravide i 11 mnd nå, og hun svarte villig på spørmål jeg måtte ha, og var veldig positiv til videre utredning :)

(Var kun rutinekontroll jeg var til)

 

Men, så sier hun at vi ikke bør bli gravide denne pp'n, fordi hvis det er celleforandring må dette gjøres noe med, og da kan jeg ikke være gravid.. Greit nok det, tar våre forholdsregler vi, og satser på jan 07 baby i steden..

 

Noen som har hatt celleforandring på livmortappen? Fortell meg litt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Celleforandring behøver ikke å være noe farlig, men ofte er det slik at hvis det blir påvist må man ta en ny celleprøve etter en viss tid. Hvis det på prøve nr 2 fortsatt er celleforandring må det videre utredes for å utelukke farlige sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er celleforandring kutter de vekk en kjegleformet bit av livmortappen for at de syke cellene ikke skal spre seg og føre til kreft (jeg tror det heter kolposkopi på norsk..). Den lille livmortappbiten som kuttes vekk blir samtidig sendt til biopsi slik at legene kan være helt sikre på at det ikke allerede har utviklet seg kreft. Dette er ikke farlig og gror igjen, men selvsagt er ikke et slikt inngrep i livmortappen gunstig om man allerede er gravid. Derfor bør du vente med prøvinga til etter inngrepet og etter at livmortappen har blitt fin igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg!

 

Fikk bekreftet det samme hos GU i høst. Fikk time hos den lokale Kvinneklinikken på dagkirurgi for å få tatt ett inngrep som heter konisering. En kjegleformet bit av tappen ble fjernet. Høres forferdelig ut, men ikke så ille (men ille nok på en måte).

Hvis du allerede er gravid, tas inngrepet etter fødselen. Men hvis dere prøver å bli gravide, må det prøvinga utsettes i 3-6 måneder fordi tappen må få gro.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar jenter :-))

Ikke at det var så oppløftende, for hvis de må fjerne noe av tappen må vi jo vente så lenge med å prøve igjen.. Håper prøvene teller i min favør :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter de foregående. Jeg ble konisert i november - hadde da prøvd i et år og hadde følelsen av at "noe" var galt. "Galt" var verste stadium av celleforandringer før kreft.

Første etterkontroll i februar viste at alt var OK og livmorhalsen var grodd pent.

Nå er jeg 8 uker på vei. Etter koniseringen satt den på første forsøk!

Konisering er litt tøft (går raskt, men man føler seg elendig etterpå), men gjett om jeg er glad nå som jeg vet at alt er i orden! Det hadde vært ille å måtte avbryte et svangerskap fordi koniseringen ble prioritert - hvis det er tidlig i svangerskapet er det ofte det som blir bestemt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...