Gå til innhold

April: Da er jeg hjemme UTEN baby (langt, samme som på skravlesiden)


Gjest

Anbefalte innlegg

Dro til sykehuset med en dårlig følelse, vet ikke hvorfor. Fikk ikke sove inatt, lå bare å tenkte og kom til at jeg sikkert ikke ble satt igang, jommen fikk jeg rett.

Jordmora jeg kom til trodde jeg var der til vanlig kontroll, men fikk da fortalt at jeg var der for vurdering av igangsetting. At jeg var blitt lovt å bli satt igang om jeg var moden. Hun sa at vi må vel holde det vi lover da. Ble først lagt med CTG, babyen hadde det veldig bra :) Så las hun litt i papira mine, sa at jeg var jo ikke moden på sist kontroll, som var onsdag forrige uke. Jo...sa jeg..legen sa at jeg hadde 3-4cm åpning og mormunn utsletta. Å? jaja..hun kunne jo sjekke meg da, sa hun. Hun stakk fingrene oppi og gruss og gru hvor vondt!! :( Rota lenge mens hun pressa babyen nedover, tårene rann for det var så vondt. Så sa hun, nei her var det ikke modent. 1-1,5cm åpning og i alle fall 2cm lang mormunn. Så det legen min mente var vel at mormunn som var 3-4cm forrige onsdag. Nei sa jeg, det var det ikke. Han sa at mormunnen skulle kjennes ut som en gummiring, og den var helt borte og han kjente hodet og det var 3-4cm åpning, det sa han flere ganger. Jo, det kunne jo stemme det med den gummiringen da sa hun, men hun mente han måtte tatt feil. Spurte om jordmora mi også hadde tatt feil da? Siden hun uka før der igjen sa jeg hadde 1-2cm åpning og mormunnen nesten utsletta med 1cm igjen. Så las hun i papira igjen, og sa..nei det var rart.. Men det var uansett ikke modent nok til å sette igang idag. Kjente tårene pressa på, men klarte holde meg.

 

Så ville hun ha en UL sjekk, siden det er pga stort barn jeg blir satt igang. Ringte etter en gynokolog, og inn kom den koslige unge mannen. Han snakka litt med meg om de tidligere fødslene, las i journalene og var veldig hyggelig. Han fortalte vel egentlig ikke noe nytt, men måten han sa det på og oppførte seg på gjorde meg trygg. Å sette i gang fødslen når det ikke var mer modent kunne gjøre at livmora ble sliten, og det kunne føre til at jeg kanskje ikke fikk ut babyen. Derfor måtte de vente til det var litt mer modent.

 

Så tok han UL. Målte hodet først, så fikk vi se et ansiktsbilde. Der lå mini å sutta på tommelen. Så søt da :) Så kjeven hvordan den bevegde seg i sutte bevegelser. Ble helt rørt der jeg lå..lille bebien min :)

 

Så målte han magen, og lårbenet, sjekka nyrer, hjerte, lever alt så kjempebra ut! :) Fostervannet ble målt til 15cm som var bra, skal ligge mellom 10 og 18cm sa han. Morkaka og navlestrengen såg fine ut, så babyen hadde det kjempefint i magen.

 

Jeg fikk kle på meg igjen, og han starta regningene for å se hvor stor babyen var. 4750g sa han, så denne blir litt større enn de to andre (4260 og 4270 var de). 4750 nå sa jeg??? Nei..til termin som er den 14 april. De legger på seg rundt 250g i uka..så den er rundt regna 4,5 nå visst nok.

 

Han sa at siden jeg hadde så pass tøffe fødsler, der begge har sittet fast, så skal jeg uansett bli innlagt neste mandag. Om jeg ikke er moden da, blir det ks. Og uansett når på døgnet jeg skal føde, så SKAL det være en gynokolog på huset, som skal stå parat utenfor fødestua i utdrivningsfasen. Om så det er på natta, skal gyn kontaktes så den får være til stedet. Jeg blir sett på som en risikopasient, så de skal være klare til et evt ks om denne henger og ikke kommer ut. Skal også ha et drypp tilkobla hånda, slik at når ungen skal presses ut skal det skrues på for å hjelpe livmora til å dytte ut ungen.

 

Han snakka så godt for seg, å fikk meg til å føle meg trygg og ivaretatt. Var så deilig. Både jeg og sambo hadde snakka om at vi kom ikke til å gå med på å bli sendt hjem idag, men vi fikk begge den følelsen at det var det eneste riktige. Håper det er denne gyn som har vakt når jeg skal føde! :)

 

Fikk time til innlegging neste mandag kl 09. Da blir jeg satt igang om jeg er moden, eller så blir det ks. Jeg sa jeg vil helst slippe det, men han sa at det kunne være det beste for meg om jeg ikke var moden da. Så vi får se hva det blir til. Er uansett max en uke igjen nå da.

 

Rart jeg er så rolig egentlig. Har grudd meg nå siden jeg var på UL for 1mnd siden, vært redd for alt som kan skje. Skulle truffet på den legen der den gangen, da hadde jeg hatt det mye bedre den siste mnd. Føler også det er greit å reise hjem uten baby, selv om vi var innstillt på det.

 

Eneste som jeg syns er rart, som jeg reagerer på er at de kan måle så forskjellig den modninga. Den 23.3 målte jordmor meg til mormunn 1-2cm åpning og 1cm lang. Den 29.3 målte legen meg til 3-4cm åpning, mormunn utsletta. Og idag målte jordmor på sykehuset meg til 1-1,5cm åpning, halvmoden og ca 2cm lang mormunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjedelig å måtte reise hjem igjen da! Men nå vet du i allefall helt sikkert senest baby skal ut da!! Heldig. Bra du får skikkelig oppfølging, det høres trygt ut.

Vi får bare holde ut å vente, vente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at du sum-summarium allikevel er fornøyd da Bia.

Slik det ser ut nå så blir kanskje jeg mamma før deg...

 

Slik var min dag nemlig:

Da jeg jeg endelig hjemme igjen fra samtalen på føden.

 

Gikk til slutt greit, men det ble ikke slik jeg håpet - desverre.

For det første ble jeg sittende å vente ganske lenge før det ble min "tur". Og når jm først kom sa hun at hun hadde bedt de nede på avdelingen om å ta imot meg istedet for hun hadde så dårlig tid...

 

Nede på avdelingen visste de ikke hvem som skulle snakke med meg og hva jeg egentlig gjorde der, og jeg var allerede i ferd med å knekke sammen der jeg sto. Skikkelig kiipt var det.

 

Når de endelig fikk tak i rett vedkommende (lege), viste det seg at hun egentlig ikke visste hva jeg var der for heller (!), og begynte å prate om at "ønskebrevet jeg hadde skrevet så fint ut" osv... Så da måtte jeg begynne på`n igjen og fortelle om fødselsangsten min - dvs mannen min måtte fortelle det meste for jeg bare grein... :-(

 

Det ender i hvert fall med at vi først må argumentere veldig for igangsettelse, dernest for å få denne litt kjapt. Hu ville først sette meg opp tidligst fredag, men vi endte til slutt på torsdag. For all del, nøktern og grei nok dame, men typisk "lege" og veldig teoretisk om du skjønner hva jeg mener...?

 

Etterpå ba jeg om å få snakke med jm også - rett og slett bare fordi jeg trengte hjelp til å roe meg ned igjen. Var jo helt strømpe av tårer og snørr der jeg satt! (Stakars mannen min som må se meg sånn nå flere dager på rad... Han er forresten helt suuuuper å ha altså!) Og jm var veldig koselig og klarte det jeg håpte på.

 

Nå sitter jeg her med ei beroligende akupunktur-nål i hodet, har fått sovetabletter som jeg skal ta til kvelden for å (endelig!) få en god natts søvn, og så reiser jeg til føden onsdag kveld og blir der til torsdag. Dette fordi vi har ganske lang reisevei og de skal begynne å sette meg igang kl 09 om morgenen...

 

Legen ville ikke sjekke modningen min, og insisterte på å vente med dette til torsdag. Det vil derfor ikke bli bestemt før torsdag hvilken metode de skal bruke. Blir enten stikkpiller eller at de tar vannet, evnt. med påfølgende drypp om riene uteblir...

 

Selv om jeg nå må forberede meg på en langvarig fødsel, i hvert fall kan det gå lenge før riene starter, så syns jeg allikevel dette er bedre enn å bare gå her hjemme å vente. Nå vet jeg at jeg vil rekke å få epidural, jeg vet at jeg slipper å ligge med smertefulle rier gjennom en lang ambulansetur osv. osv... Nå skal jeg istedet prøve å kose meg hjemme de neste to dagene, og ser fram til torsdag. Innen lørdag er jeg nok mamma til to tenker jeg ;-)

 

Syns det var litt rart at du får beskjed om at du må være så-og-så moden før de setter igang fødselen. Jeg fikk beskjed om at jeg blir satt igang uansett på torsdag jeg (og de har ikke sjekket modningen min engang..!). Hvis jeg ikke er moden vil det kunne komme til å ta lenger tid, i aller værste fall et par dager var det de sa til meg...? Nåja, får vel være samma det. Tydeligvis forskjellig rundt omkring. Syns det var veldig rart at de ikke ville sjekke modningen idag altså...?

 

Men det jm sa til meg ang modning var at dette kunne variere fra dag til dag nå sa hun. At jeg kunne kjennes moden ut idag, men kanskje ikke om de hadde målt meg igjen imorra??? Ikke veit jeg om de sier sånne ting bare for å liksom roe oss ned, men akkurat som du - jeg syns det liksom ikke henger helt på greip?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bli innlagt nå på mandag som kommer og sette igang fødselen. Jeg har gledet meg hele tiden. Jeg gjør jo det enda da;-) men nå når jeg leste dette ble jeg litt redd..tenk om jeg heller ikke er moden nok til og få settet igang en fødsel..??

Uff jeg får bare håpe på det beste. Jeg har ikke termin før 26 april, så de skal ta henne ut 14 dager før tiden.

Ingen leger har sjekket meg nedentil enda, men de skal gjøre det på mandag. Jeg vil jo såklart håpe på drypp, for det har jeg vært borti her tidligere. Men da var fostervannet gått..

Jeg får bare håpe på det beste at jeg ikke blir sendt hjem igjen. SUKK;SUKK.

Min baby var nå for en uke siden 3600, så jeg regner med at hun er sikkert rundt 4200 nå i neste uke. Jeg kan jo ikke vente lengre.

Jeg skal ta henne nå, forde jeg har svangerskaps diabetes...

Og jeg tenker på hvor stor din baby er..herregud altså..Det skal jo ut også;-) hehe kan jo ikke akkurat si at hun er liten da..

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja rart det skal variere så mye da. Fra helt moden og 3-4 cm åpning til ingenting liksom? Er litt skuffet så klart, hadde forberedt oss på at det skulle skje idag. Men blir litt redd når de sier at om en ikke er moden, kan det ende i hastesnitt, pga at babyen og jeg blir bare stressa og sliten. De kan bare sette max 3 gelkurer visst nok over 3 dager før de da evt må ta ks. Merklig at de setter deg igang torsdag uansett uten å ha sjekka modning, når de er så imot det på Volda sjukehus. Kanskje jeg skal komme til Førde (var det ikke der du skulle føde?) hehe :) Vil helst ha ungen ut så fort som råd jeg, de to andre var jo 'bare' 4270 og 4260 og han første satt bom fast, klarte ikke lirke han en gang. Nr 2 satt fast en stund men de fikk da han ut uten å skade han. Tenk denne da..som neste uke er rundt 4,7 kg. Det skremmer meg litt. Er jo tross alt 400g større enn brødrene.

 

Til deg under her, håper de kan sette deg igang mandag da, at du er moden nok! Så får vi baby samme dag vi da..om jeg ikke får før da..noe jeg HÅPER PÅ !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...