Gå til innhold

Kan noen fortelle meg om hjerhinnebetennelse vaksinen.


Nantica

Anbefalte innlegg

Har en gutt på snart 22 mnd. Skal han ta den,blir han innkalt? Har ikke hørt noe omden. Ikke fått noe info i posten fra helsestasjonen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en vaksine mot pneumokokker som kan gi alvorlig hjernehinnebetennelse hos små barn i tillegg til lungebetennelse, øre betennelse osv. Alle barn som er født i 2006 får denne vaksinen gratis i vaksinasjonsprogrammet, mens de som er født før dette må kjøpe den selv på eget intiativ. Man må selv vurdere om man skal ta denne vaksinen. Det sies at barn over 2 år ikke nødvendigvis trenger denne vaksinen. Gutten din er så stor at han vil ikke engang rekke begge dosene før han fyller 2 år. Vaksinen er viktigst for de yngste barna, spesiellt de som har f.eks astma, hjertefeil, premature osv. Ta kontakt med helsestasjonen hvis det er noe du lurer på, de skal være opplyst der.n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde grensen var satt ved 2005 barna.....De som er født etter 1. januar 2005 altså. Det var det helsesøster sa til meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg fekk vite var at om eit barn over 2 år får hjernehinnebetennelse, er det sannsynleg forårsaka av ein annan bakterie enn den vaksinen gir beskyttelse mot. Derfor var det ikkje nødvendig at prinsen på 21mnd får den - men om eg ville kunne eg gje den (men det skal jo vere 3 doser med 2mnd mellom og då er han oveeer 2 år). Har derfor valgt å ikkje gje den..... har kava litt med dette - men har jo heller ikkje fått tak i den, hadde eg det så hadde han fått den:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er 21 mnd og jeg har tatt den første dosen. Skal ta en til om ett par uker.

Selvfølgelig opp til enhver om man gjør det eller ikke, men jeg hadde aldri kunnet tilgitt meg selv om han hadde fått den sykdommen og jeg ikke hadde vaksinert han når jeg hadde muligheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten min er 15 mnd og vi skal ta den første dosen denne måneden Helsesøstra sa det var nok med to doser til han siden han er så gammel. Koster 600 da, men jeg føler at det er riktig å ta den :) Som andre her sier : jeg kan heller ikke tilgi meg selv hvis han blir syk og jeg kunne ha forhindret det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forstått det slik at barna danner selv antistoffer mot denne bakterien fra ca. 2 år. Med alderen øker motstanden mot denne bakterien og sies å være på topp ved ca 5 år.

Dersom barna ikke skal være i barnehage eller lignende i første årene er det mindre sansynligheter for å bli utsatt for denne bakterien.

 

Du kan lese om vaksinen på felleskatalogen.no (søk på prevenar)

 

Ellers vil jeg også anbefale å søke informasjon på helsestasjon og/eller lokalt vaksinasjonskontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...