Engellen Skrevet 3. april 2006 #1 Skrevet 3. april 2006 Hei! Vi skal gite oss til sommeren, og blir ca 50 til både middag og kaker og kaffe. Hvor mange kaker mener dere vi trenger da?
cec26 Skrevet 3. april 2006 #2 Skrevet 3. april 2006 hei, det er det samme som oss... jeg skal ha bryllupskake + 8 kaker utenom.. da er det mere en nok:)
Etaner Skrevet 3. april 2006 #3 Skrevet 3. april 2006 Vi blir ca 45-50 og har tenkt å ha 3 kaker, og muligens kransekake ved siden av bryllupskaka. Vi har nattmat også, så jeg tror det holder. Vi skal gifte oss i slutten av juli så jeg tror ikke kakene blir stående ute så lenge. Hun som driver stedet hvor vi skal ha selskapet sa at det holder i massevis.
Etaner Skrevet 3. april 2006 #5 Skrevet 3. april 2006 Neivel....ikke i din familie kansje, men begge søstrene til samboer har gifte seg og da holdt det i massevis.. Jeg gjør det ikke for å være kjip, men jeg vil ikke ha et tonn med forskjellige kaker. Det er jo trossalt en stor bryllupskake der også..(-:
*musefis* med 2 store og 2 små Skrevet 3. april 2006 #6 Skrevet 3. april 2006 Vi blir 55 + - og jeg skal ha bryllupskake i 3 etg., 1eller 2 kransekaker og 4-5 kaker utenom. Tenker det skulle holde i massevis! Skal også ha masse frukt til kakene og kaffen!)
Anonym bruker Skrevet 3. april 2006 #7 Skrevet 3. april 2006 3 kaker til 50 gjester var lite. Hadde jeg sett det kakebordet hadde jeg lurt litt.......................... 5 kaker bør være det minste synes jeg.
venter x3 Skrevet 3. april 2006 #8 Skrevet 3. april 2006 Sunnmørsbryllup her, og da blir det vel sånn ca 20 kaker ihvertfall... Vi er 100 stk..
æsj altså! Skrevet 3. april 2006 #9 Skrevet 3. april 2006 Ja, vi blir også ca 100, og må nok ha bortimot 20 kaker. Kanskje vi fra sunnmøre og nordland spiser mer kaker enn ellers i landet. Tror jeg ville synes det var litt rart med bare en 5-6 kaker. hehhe, da tror jeg pappa hadde blitt lang i masken, han elsker kaker,,,,
Engellen Skrevet 3. april 2006 Forfatter #10 Skrevet 3. april 2006 Nei, det er jo ikke sikkert dere er de store kakespiserne heller. Det er jo veldig forskjelig på hvor mye kaker det går i hver familie egentlig. Så om dere mener det er nok med tre kaker i tillegg til bryllupskaken, så kan det jo godt være at det er det i deres familie. I vårt bryllup blir det nok for lite med 3 kaker i tillegg til bryllupskaka, så vi kommer nok til å ha flere. Jeg skal gifte meg med en skikkelig kakeglad mann, og familien hans er også veldig glad i kaker, hele gjengen. I min familie er det vel litt mer delt, noen er glade i kaker, mens andre igjen omtrent ikke spiser noe kake.
wendy Skrevet 5. april 2006 #11 Skrevet 5. april 2006 Ja grunnen til at det ikke går tomt er at folk tørr ikke å forsyne seg nok når de ser det er så lite!!! Har masse erfaring med dette og vet hva jeg snakker om. Sannsynligvis har det vært igjen hvis du har hatt bare to kaker også. Men du om dette, jeg har syntes det har sett snålt ut med bare tre kaker på et bryllupsbord. Har jo mer på en vanlig bursdag jo!!
venter x3 Skrevet 5. april 2006 #13 Skrevet 5. april 2006 Hehe ja,. Jeg var i bryllup på østlandet og der var det bare 5-6 kaker,og jeg ble sjokkert..(70 gjester) Er vant til litt mer da.. Vi har jo 5-6 kaker bare det er en vanlig bursdag.. Jaja..
2b&spira Skrevet 5. april 2006 #14 Skrevet 5. april 2006 vi er en 60 stykk til kaffe å kaker å skal ha bryllupskake + 10 kaker ved siden av.. jeg og min mor hadde en krangel med min kommende manns mor for hun mente det holdt med bryllupskaka for i danmark der hun kommer fra har de bare en kransekake med twist inni...
Anonym bruker Skrevet 5. april 2006 #15 Skrevet 5. april 2006 Her er det forskjellige tradisjoner i ulike deler av landet, og også by/land. Tradisjonelt er det mere vanlig med mye kaker på landet enn i byene, og kakeorgien tar helt av fra sunnmørekysten og nordover. Et annet skille er ifht. det som på engelsk kalles the chattering classes, og som på norsk kan kalles de plaprende klasser, dvs den delen av middelklassen som har "høy kulturell kapital", eller m.a.o. synserne og den akademiska intelligentia. (er antropolog og har jobbet endel med matkultur, så det er ikke bare noe jeg "synser"). Jeg befinner meg jo med begge beina blant plaprerne selv, og merker at jeg syns innmari mange kaker er helt overkill. For meg er middagen hovedmåltid, både i bursdag og bryllup(med mindre man er invitrt til kaffe&kaker), og jeg vil at hovedtyngden skal ligge på middagen. Jeg var nylig i en bursdag der de serverte hjemmelaget pizza og 5 ulike kaker til 15 stk, og jeg merket at jeg syns to små biter tynnbunnet pizza og fem-seks kakestykker ble litt feil fordeling. Da vi feiret bursdag med de samme menneskene hadde vi bruschetta, pasta og to kaker, pluss litt hjemmelagde cookies til kaffen. Det er jeg mer komfortabel med. I bryllup syns jeg det avhenger litt av om noen av gjestene ikke er med på middagen men kommer til kaffen(og kakene). Da syns jeg det er naturlig å beregne mere kake pr. pers. Men ellers syns jeg det blir voldsomt å reise seg etter desserten for å fortsette å spise masse. Man vil jo ofte smake på alle kakene, og så blir man helt kvalm... I mitt eget bryllup skal vi ha 4-retters middag og så petits fours (hj.laget konfekt) til kaffe/avec'en mens vi enda sitter til bords, og jeg håper at vi kommer unna med bryllupskake, kransekake og bare et par kaker til. Jeg vil heller ha to av samme kake i tilfelle det blir tomt, enn ørten forskjellige, slik at alle får smakt på alt hvis de vil, men at man ikke må spise seg gj. 12 kaker etter middag. Vi reiser til fjells med hele bryllupslyden -dit kjæresten min kommer fra- så alle er samlet fra fredag til søndag, og vi ble "advart" av vertskapet der vi skal være, om at all slekta i området kommer til å kommer med kaker. Vi har derfor vært ganske smarte syns vi selv, og lagt avtaler med alle de gamle tantene i bygda om å 'spre' kakene utover. Det har vært litt murring om å stå for de 'gjeveste' kakene, men med list og diplomati, og smøring i form av smigrende ønsker om at -å, tante Svanhild, kan ikke du ta med deg nybakt kringle om søndagen, den er så nydelig, og jeg kommer ikke til å orke noe av den etter middagen..., og -den Kvæfjordkaka di er jo rene desserten, tante Erna, kan ikke vi få den til middagen på fredag istedet? To tanter baker 'dessertkaker' til fredagen, når gjestene kommer i hus, får seg litt suppe og brød, og to typer kake til dessert. Noen skal steike rømmevafler til 'lunsj' før seremonien, noen baker kaker til søndagslunsjen før avreise, svigermor er satt i sving med å bake avletter som skal serveres sammen med desserten, istedenfor på kakebordet. Da er det igjen kransekake og to andre kaker til kakebordet etter middag, og det syns jeg er akkurat passe!
Etaner Skrevet 5. april 2006 #16 Skrevet 5. april 2006 Jeg tror vi tenker ganske likt her anonym(-: Vi kommer også til å ha samme kaka(smaken) ved siden av. Vi skal ha alle gjestene til både middag, kaffe, kaker og nattmat så jeg tenker de blir mette og gode jeg. Håper heller de svinger seg litt på gulvet enn å bare gå rundt å spise kake. Vi skal også ha frukt og snacks tilgjengelig hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2006 #17 Skrevet 5. april 2006 Enig med deg og, frukt og snacks er godt tenkt Etaner! Vi kjører også nattmat; spekemat, rømme og flatbrød kl 01, de som fortsatt holder koken da er gjerne sugne på noe salt (selv om ikke 12 kaker...)
Thunderstruck Skrevet 5. april 2006 #18 Skrevet 5. april 2006 Vi blir 70 stk.40 spiser middag og 30 kommer til abre kaffe.Vi har 14 kaker.
barbamamsen Skrevet 6. april 2006 #19 Skrevet 6. april 2006 Vi blir ca 80 til kaffen og jeg tror nok vi kommer til å ca 10-15 kaker, men så er jo vi trøndere da og familien til samboer er noen skikkelig kakemomser! he he he
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå