Gå til innhold

Når begynner fars 2-ukerspermisjon???


Trall

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid trodd at fars 2 ukerspermisjon etter fødselen begynner når jeg kommer hjem fra sykehuset, men min mann har fått beskjed om at den må tas fra den dagen jeg føder. JEg syns det høres så rart ut, noen som vet om det er regel på det, evt. hvor jeg kan henvende meg for å få et svar?

 

Bare tre dager igjen til termin nå...

 

Takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ganske sikker på at den begynner den dagen du føder. Det kommer vel litt an på hvor "snill" arb.giver mannen din har, men tror regelen er slik. Du kan jo sjekke ut på trygdeetaten.no om du finner noe der om det, eller ringe trygdekontoret ditt. Eller spørre arb.giver. Hvis han er statsansatt, så står det sikkert i Statens Personalhåndbok - den finner du også på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vårt forrige barn startet fars permisjon den dagen jeg kom fra sykehuset. Han hadde fått beskjed av arb. giver at det var regelen. Men for sikkerhets skyld bør du sjekke ut på de stedene som hun over har foreslått.

Bare 3 dager igjen!! Det er så spennende!! Jeg har 5 uker og gleder meg til jeg har 3 dager igjen...

 

LYKKE TIL!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei fleste som eg kjenner som har fått barn har faren startet permisjonen etter at dei har kommt heim ifrå sjukehuset. Det skal ihvertfall min sambuar gjere. Han skal kun ha 1 veke, da han får 1 lønna veke ifrå arbeidsgivaren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha:)

 

Jeg har vært inne på trygdeetaten.no, der finner jeg ingenting, men jeg skal ringe det lokale trygdekontoret og høre... Vil så gjerne ha pappa hjemme lengst mulig etter at jeg er kommet hjem...

 

Ja, tre dager til termin, og alt er fremdeles like uvirkelig...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener bestemt at man kan velge at den skal starte den dagen du føder eller den dagen man kommer hjem. Dette fordi det kan være stor forskjell på tiden man blir liggende på barsel og disse to ukene er i hovedsak ment for å avlaste mor de første dagene etter hjemkomst.... Eneste problemet er at hvis man starter den dagen man kommer hjem, så må far være borte fra jobb noen dager ekstra i forbindelse med selve fødselen (og disse dagene blir svært skjelden betalt av arbeidsgiver, i motsetning til de to ukene som ofte betales av arbeidsgiver)...

 

Men ring noen som har peil og hør du :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er arbeidsmiljøloven som regulerer denne permisjonen:

 

§ 12-3. Omsorgspermisjon

 

(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren.

 

Arbeidsmiljøloven sier videre ingenting om tidsperioden permisjonen taes ut under. Jeg trodde selv det var vanlig at barnets far fikk fri fra og med den dagen fødselen har startet. Min samboer skal ihvertfall være med på fødselen og trenger jo denne permisjonen for å få fri fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygdekontoret har ikke noe med dette å gjøre, og det svaret jeg fikk var at de 2 ukene må avtales med arbeidsgiver. Og det kommer også ann på arbeidsgiver om de bli lønnet eller ikke.

Min samboer fikk lønn forrigegang , men ikke nå.

Vi har valgt å ta den ut fra dagen jeg føder. I forhold til eldstemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...