miatittin Skrevet 3. april 2006 #1 Skrevet 3. april 2006 Er gift,vi har ett felles barn. Han har to fra før. Det er hans hus,men han har ikke særeie på det. Skulle han falle fra, må jeg da ut av huset med en gang? Hvordan blir fordelingen av arv? Burde vi skrive et testamente?
Anonym bruker Skrevet 3. april 2006 #2 Skrevet 3. april 2006 Vet ikke hvordan det er siden han eier huset? Men dere er jo gift. Hos oss er det slik, vi er gift, 1 felles barn, han har 3 fra før, vi eier huset ilag. Faller han fra så arver jeg 1/4 del av han og resten deles på hans 4 barn. Jeg kan sitte i uskiftet bo viss arvtagerne går med på det, altså barna (under myndighetsalder altså mora).
Anonym bruker Skrevet 3. april 2006 #3 Skrevet 3. april 2006 Når det er særkullsbarn inn i bildet så har du ikke krav på å sitte i uskiftet bo. Det vil si at de barna han har i fra før kan kreve å få farsarven sin utbetalt. Dersom barna er under 18 år er det overformynderiet (ikke mor) som bestemmer dette, men de krever stort sett alltid skifte. Så du kan riskikere at du må selge huset for å betale ut farsarven. Dere kan sikre dere ved å føre huset over på deg. Ellers kan dere tegne livsforsikring. Testamente har ingen hensikt med mindre dere har stor formue, det meste vil gå bort i pliktdelsarv slik at det ikke vil være stort igjen som dere kan testamentere. Livsarvinger (dvs barn) går foran ektefelle i arv.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2006 #5 Skrevet 3. april 2006 Det nytter ikke å skrive testamente. Det er ikke testasjonsfrihet for mennesker med barn, så lenge de ikke har mer enn en mill til hver unge. Nytter ikke å bare føre huset over på deg. Det kan godt bli ansett som en proforma disposisjon som vil bli kjent ugyldig av domstolene. Det er ulike momenter som spiller inn i den avgjørelsen. Bare tenk at skulle noe skje må du betale ut farsarven til dine stebarn. Fellesbarn arver jo en 3 del av boligens verdi, så du trenger bare betale 2 tredeler. men så lenge du bor i huset, og så lenge du er hjemme med fellesbarn vil du opparbeide deg prosentvis eiendomsrett i huset, og den delen som du har eiendomsrett til, arver ikke hans særkullsbarn Litt kan nok overføres til deg også, uten at det blir kallt proforma. Men få det tinglyst.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2006 #6 Skrevet 3. april 2006 Her ble det kanskje litt unyansert. Jeg vil foreslå at du tar kontakt med advokat evt JURK (juridisk rådgivning for kvinner). Det finnes også noen informative brosjyrer om dette, tidligere lå de hos fylkesmannen og domstolene. I dag vet jeg ikke helt. Det som anonym rett over skriver om at du opparbeider deg eiendomsrett når du er hjemme med fellesbarn er normalt ikke tilfelle. Det spørs litt hva som er situasjonen rundt finansieringen av huset, hvordan inntekter fordeles og en del andre ting. Det er også en annen anonym litt lenger opp som peker på at barn går foran ektefelle ved arv. Det er riktig, men det har kommet bestemmelser som gjør at ektefelle uansett har krav på en minstearv først (husker ikke i farten hvor mye, det er et eller annet antall ganger folketrygdens grunnbeløp), deretter er det riktig at barnas pliktdel kommer først. Men for par tidlig i etableringsfasen med mye gjeld osv vil fort det hele gå over på gjenlevende ektefelle gjennom minstearvsregelen.
libro2 Skrevet 5. april 2006 #7 Skrevet 5. april 2006 Så da pappa døde å mamma arvet alt så var det feil?? Vi fikk ingenting. dette var fordi pappa eide ingenting alt står på mamma. det eneste var noen forsikringer å di sa mamma at var tegnet mot henne. var advokat som ordnet opp.. Hadde vi likevel hatt arverett?? var snakk om 1,5 mill.
aroma Skrevet 5. april 2006 #8 Skrevet 5. april 2006 Hvis dine foreldre var gift, har din mor rett til å sitte i uskiftet bo så lenge hun lever. Dvs at du ikke kan kreve noe arv etter din far, før mor er borte også. Hvis hun derimot var samboer med din far når han gikk bort, MÅ hun ha hatt særeie på alt de eide for at du ikke skal kunne kreve noe. Hvis ikke hun har det, har du full rett til å få arven etter din far.Dvs alt etter han.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2006 #9 Skrevet 6. april 2006 ja jeg vet..... at når det kommer til slike ting, må du ikke høre på alt som blir sagt her. det er mye som ikke stemmer. folk har sine forskjellige oppfatninger, av felleseige, eiendomsrett, arv til ektefelle og pliktdels arv til barn, og testasjonsfrihet, og de er ikke alle riktige. om du ikke vil gå til advokat, så kan du låne en bok på biblioteket så kan du få det rimelig og greit forklart. tror også tinghusene har brosjyrer på dette, kanskjeogså på komunen kan du få inforamsjon.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2006 #10 Skrevet 6. april 2006 Gå inn på denne siden å les.... http://odin.dep.no/bld/norsk/dok/andre_dok/veiledninger/004071-120034/dok-bn.html
Anonym bruker Skrevet 6. april 2006 #11 Skrevet 6. april 2006 Hei! Slik vil det bli: Skulle dere skilles nå, så vil huset være en del av felleseiet og bli delt likt (siden han ikke har særeie på dette). Hvem som skal beholde huset og hvem som må betale den andre ut, er en skjønnsmessig vurdering etter ekteskapsloven. Men; der finnes regler om skjevdeling, som kan endre dette ved at din mann kan bevise at han hadde huset før ekteskapet ble inngått. Ved arv vil det bli slik; Du som ektemake vil ha rett til 1/4 av den totale formue etter mannen (men husk; dette er av den formuen som er igjen etter at du har trukket vekk den delen som du eier). Minstearven er uansett 4G (4xGrunnbelpet som fastsettes av Stortinget hvert år). Etter arveloven §9 vil du ha rett til å sitte i uskifte i utgangspunktet overfor deres felles barn (barnet har ikke rett på arv før du også dør), men; I § 10 så står det at hvor det er særkullsbarn (dvs din manns barn), vil du kun ha rett til å sitte i uskifte hvor disse barna samtykker i dette! (Er det slik at de er umyndige, vil du trenge samtykke fra overformynderiet). Din mann sine barn har altså rett på sin arv med en gang, kan du ikke betale dette fra egen lomme, må du selge huset for å betale dem. Forutsatt at samtykke ikke gis. Gis samtykke må de også vente på arven til du dør. Håper dette var til hjelp. Men anbefaler deg å snakke med en advokat e.l. da omstendigheter rundt kan gi et annet resultat, jeg har kun uttalt meg på generelt basis. Hilsen jus-student
miatittin Skrevet 6. april 2006 Forfatter #12 Skrevet 6. april 2006 Takker så mye for at du gav deg tid til å svare så utfyllende Men kan jeg få spørre bare litt til? Er litt"blond"altså Det går ikke helt inn dette:) Vil dette si at jeg går ut som en tapende part? Hjelper det å betale seg" inn i halve huset"? Og få halve huset over på meg? Ellers som jeg forstår det,så sitter jeg jo veldig tynt i det. Tenker jo på om han skulle dø,og så sitter jeg der da med ingenting. Som det er nå så er det mye gjeld på det,men det blir likevel et overskudd på ca en million ved salg av huset. Kan du snille forklare meg dette på en veldig enkel måte? På forhånd tusen takk
Anonym bruker Skrevet 7. april 2006 #13 Skrevet 7. april 2006 Hei igjen! Jeg kan prøve, men må igjen presisere at jeg er ingen ekspert, har bare studert dette faget første året mitt på jussen! Om du står igjen som en tapende part er litt vanskelig å si. Men si det slik, at om du eier 50% av huset så vil du kunne holde 50% av verdien på huset for deg selv, dvs det skal ikke deles mellom arvingene. Da gjenstår det 50% (din manns del) og det er denne delen som skal deles. Du vil da ha rett på 1/4 av verdien av hans 50%, resten skal fordeles likt mellom barna. Den 1/4 som du skal ha skal ikke være mindre enn 4G, dvs at om 1/4 er under dette beløpet så skal du ha 4G og ikke en 1/4. Hmm.. litt vanskelig å forklare, men håper du henger med:) Matte: Huset verdi 1mill. Du er ikke medeier. Du: 250 000kr, barna deler likt mellom seg 750 000kr, husker ikke hvor mange barn du hadde men; om 2særkull og 1 felles; særkullsbarna ha 500 000kr fellesbarn 250 000kr. Du er medeier: Du skal ha din del 500 000kr + (500 000/4=) 125 000kr, dvs du skal totalt ha 625 000kr. Restverdi er da 375000kr, de 2særkullsbarna skal ha (til sammen) 250 000kr og fellesbarn ha 125 000kr. Så til slutt; fellesbarnets del går inn i din arv da fellesbarn ikke har rett på arv før begge foreldrene er døde (med mindre du vil dele litt på et annet tidspunkt), du står da igjen med som "ikke eier" 500 000kr og "som eier" 750 000kr. Men må igjen presisere; jeg er ikke advokat og heller ikke god i matte!! Dette er bare hva jeg tror, for å være helt sikker ta å snakk med noen profesjonelle! Sånn med første øyekast så vil du nok tjene på å eie halve huset. Må også bare si en ting til slutt, det at jeg sa i forrige innlegg at du måttse selge huset for å betale arvingene ut det sa jeg gjerne litt bastant. Selvsagt om du har et pengebeløp på konto el forsikringsutbet som dekker den arveutgiften som skal til særkullsbarna så behøver du jo selvfølgelig ikke å selge!
Anonym bruker Skrevet 7. april 2006 #14 Skrevet 7. april 2006 En ting til; jeg har ikke tenkt på gjeld, el hva 4G utgjør, eller andre skjønnsmessige vurderinger som kan spille inn!! -Er en regel om at barn har rett på 2/3 av arven. -Hva dette har å si på forholdet er jeg og en annen uenig i, så må ta forbehold om det også. Det blir da et annet regnestykke. Jeg kan se om jeg kan finne ut av dette, -men nå drar jeg på påskefjellet, så det kan ta en stund før jeg er tilbake.. Men igjen, ikke stol 100% på meg, snakk med en profesjonell før du gjør noe med situasjonen ihvertfall:)
miatittin Skrevet 8. april 2006 Forfatter #15 Skrevet 8. april 2006 Tusen hjertelig takk...igjen Du er en" knupp",som sitter her og gir deg tid til å svare en vilt fremmed sjel:) Og denne gangen skjønte jeg mye mer! Takker og bukker igjen :)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå