Gå til innhold

Når er risikoperioden over?


3småskatter:0)

Anbefalte innlegg

Jeg er nå 10 pluss 5 uker på vei. Er sjansen for spontanabort redusert da? Jeg blir så bekymret av å se alle som mister..........

Jeg har aldri før hatt noen ma.

Fra før av så har jeg en datter på snart tre år men da visste jeg ikke om disse sidene på internett. Jeg blir vel ganske lett påvirket av det som står her.

jeg sliter med angst fra før og har gått på medesiner mot det men sluttet da jeg ble gravid. Jeg kjenner nå at den kommr mer tilbake nå pga alle bekmringene.

 

Hilsen mamma for andre gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjansen er uansett større om man har mistet før... Og det har du jo ikke. Man sier vel at det er trygt etter 12. uke altså når du går inn i 2. trimester.

Ikke bli redd av det som blir skrevet her, for man får jo alltid høre om det som går galt. Som regel går det jo bra!! :)

Ellers vet jeg at har man kommet over uke 7 er også risikoen mye mindre. Om det går galt så skjer dette ofte før fosteret får hjerteaktivitet. Du kan nok slappe helt av.

Lykke til!

Klem Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

De sier vel at når man er ferdig med 1. tri er man over "den magiske grensen", dvs etter uke 12. Er jo de som mister senere også, men de fleste er før uke 12.

Vet hva du mener med "lettpåvirket" - har følt det selv slik også. Måtte ta meg en liten "pause" tidligere i vinter, men nå er jeg tilbake.

Tror jeg er 10+ nå selv (går litt surr). Når har du foreløpig termin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust ut og slapp helt av. du er over den værste risikoperioden nå! Og det er ikke lenge til du er over i 2. trimester, da er det ikke på langt nær så stor fare for sa og ma.

Jeg har heller ikke hatt noen sa eller ma, tok et valg om at jeg har stor medfølelse for de her inne som mister, men jeg skal ikke la meg skremme! Jeg fikk litt hetta da jeg fant ut jeg var gravid pga vi reiser til Cuba i påsken. Jeg har spurt "hundrevis" av fagfolk og ingen av dem var noe særlig bekymret for ferien vår. da jeg fikk diagnose ekstrem svangerskapskvalme sa legen min at hvis jeg ikke hadde spist noe tre dager før jeg skulle dra burde vi revurdere med tanke på stress for meg og barnet. Nå har jeg spist mye mat i to dager og det er enda 5 dager til vi reiser - takk akupunktur!

 

Vi er helt likt du og jeg, jeg er 10+6 i dag :-) Så vi kan puste ut og slappe av sammen.

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for hver dag som går så reduseres sjangsene for at det skal skje noe ..

i uke 10 begynnte jeg å slappe av litt .. ;=) husk at for hver det går galt med er det 2000 det går bra med ;=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legen min mente hadde du kommet deg igjennom uke 10, så vr det rimeligt sikkert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HanneL: Sjansene er IKKE større om man har mistet en gang før, det er helt feil. Har man mistet en gang, har man like stor sjans for at ting går bra som om man aldri har mistet. De lærde strides i forhold til om man har mistet to ganger, legen min sier sjansen da er minimal for å miste tre ganger - men har hørt her inne at andre leger sier sjansen er større om man har mistet to. Men alle enes i hvert fall om at om man har mistet en gang, så har man akkurat like stor sjanse for at det skal gå bra som de som aldri har mistet. Ville rette opp i dette slik at folk som har vært uheldige en gang ikke skulle få helt angst av innlegget ditt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg ble mer beroliget nå.

Jeg har termin 28 Mai. Jeg skal til min første kontroll på Fredag som kommer. Gleder meg masse til jeg får en endelig bekreftelse på at jeg er gravid.

Klem til dere alle sammen:)

 

Hilen stolt mamma som blir mamma igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mai? Det er vel oktober, kanskje....? Hi hi, komisk skrivefeil egentlig, skulle ikke tro du da hadde behov for å få bekreftet graviditeten på fredag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg den frihet og kopierte dette:

 

5-8 uke 89,2% mulighet for at det skal gå bra

9-12 uke 93,8% mulighet for at det skal gå bra

13-16 uke 96,3% mulighet for at det skal gå bra

17-20 uke 98,9% mulighet for at det skal gå bra

21-24 uke 99,3% mulighet for at det skal gå bra

25-28 uke 99,8% mulighet for at det skal gå bra

 

(Sjansen for SA/MA er da:

5-8 uke 10,8%

9-12 uke 6,2%

13-16 uke 3,7%

17-20 uke 1,1%

21-24 uke 0,7%

25-28 uke 0,2%)

 

 

Er bekymret selv så da er det greit å se at det går som regel bra!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooops. Jeg skrev visst litt feil.Det var jo selfølgelig oktober jeg mente.

Min datter på tre år har bursdag i Mai.Det er nok vanen med det å skrive Mai.....

 

Hlsen lykkelig mamma som blir mamma igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...