Gå til innhold

Renslighet og gutter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har to gutter på 7 og 9 år, de er kjempegreie gutter, og vi kom godt overens fra første stund.Men jeg river meg i håret over hvor lite oppdragelse de har når det gjelder hygiene og renslighet. Det virker rett og slett som om min samboer ikke merker noe, eller ikke orker å styre med det. Var en helg vi fikk de, luktet skikkelig surt av de, da måtte jeg bare si i fra og han var nå enig, han ble litt overrasket fordi eks samboeren hans alltid hadde vært så nøye med sånn. Jeg føler at jeg må mase om at de skal gå i dusjen, er ikke det normalt å gjøre annen hver dag? De pusser tennene kun om kvelden, og jeg syntes de har dårlig ånde, vaske seg på hendene etter at de har vært på do må jeg minne de på hver gang, og han minste lyver til og med om at han har gjort det, jeg hører om vannet renner eller ikke. Jeg syntes ikke det er noe alright når de er på do, løper ut i stua og putter hånda nedi potegullboller. Åååå det er så frustrerende, så føler jeg på en annen side at jeg ikke kan mase så mye heller. Hvor langt syntes dere jeg kan gå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke annet å gjøre enn å fortsette å mase det.... Har selv en gutt i den alderen som ikke bryr seg fnugget og sånne ting, og prøver å komme unna så mye som mulig, så det er ikke sikkert det har noe med at mor er sløv på det.

Skrevet

Det gjelder ikke bare gutter ... Mannen min har en datter på 11 år, og i de tre åra vi har bodd sammen (50% samvær) har hver dag vært en kamp om å vaske seg, gre håret, vaske seg på hendene etter toalettbesøk, pusse tennene, tørke snørra, klippe neglene, skifte bind og vaske seg spesielt godt når en har mensen (ja, hun er tidlig ute ;o) ... Og det har vært en kamp ... har også hatt samtaler med familievernkontoret med biomor (ikke jeg, men faren) fordi jenta forsømmes hos mor - lærer ikke "normal renslighet" (merk: i våre øyne - vet at det er et vidt begrep). Vi har gitt opp mora, men fortsetter kampen her hjemme - vet at jenta til syvende og sist vil tjene på å ha et (i hennes øyne) fryktelig strengt hjem halve livet ... Det er trist når hun truer med at hun snart er 12 og kan flytte til mamma hvor hun kan bestemme over seg selv, men om (forby det) så skulle skje så har vi i alle fall bidratt til å gjøre jenta litt mer ren og "folkelig" ...

Hvor langt kan du gå, spør du.

Til å begynne med tenkte jeg at det beste var å overse det, "det er jo ikke mitt ansvar". Men jeg fant fort ut at jenta også "representerer" meg og mine verdier, og mitt eget barn (som snart kommer ;o) vil aldri få lov til å gå rundt så møkkete og udelikat. Nå er jeg heldig å ha en mann som setter pris på å få hjelp til å sette grensene, og vi er enige i "graden" av hygiene. Jeg skjønte også fort at dersom jenta ikke skulle føle seg "ulikt" av meg, måtte noe gjøres. For jeg liker ikke å klemme på en unge som er møkkete og lukter surt.

Mitt råd til deg er å sette grensene der du ville satt de for eget barn. Du skal trives i ditt eget hjem, og for å oppnå det må du sette grenser som også passer deg. Jeg hadde aldri akseptert en situasjon som du beskriver, men det vil muligens kreve hardt arbeid å endre på situasjonen. Men - tenk også på barnas beste - de må jo lære hva som er "normal" hygiene! Aller viktigst er dog at du og barnas far er enige. Ellers vil muligens du bli "den slemme, strenge stemora" ...

Skrevet

jeg har alltid tenkt at det er best å ta en ting i gangen... Så her ville jeg startet med å lære de det mest essensielle. Det er å vaske hendene... Fortell dem om bassiller og baskelusker som finnes på hendene, og som kommer på hendene etter dobesøk. Når det er i boks, så kommer de andre tingene i tur og orden.

Jeg har en kar på seks som må minnes på dette med håndvask av og til, ikke etter å ha vært på do, men før vi spiser og baker osv.

mange barn får en raptus der de ikke skal vaske seg, selv ikke når de har mens osv. Gjerne pubertetsproblemer kanskje? Prv med en litt god shampo og såpe som lukter deilig, ta jenta med på litt stell med ansiktsmaske og dill og dall? kan jo hende det hjelper litt?? Mas og kjeft hjelper vel som regel IKKE, he he

Skrevet

det går vel an å si:

- om du lukter rumpelukt vil de andre barna merke det til slutt, og kanskje de ikke vil være med deg mer da, for de fleste synest det er litt ekkelt.

skulle tro hun på 11 har merket tendensen til allerede

Skrevet

Jeg syns det høres ganske vanlig ut jeg, og at du bare må mase.

Mannens gutt på 9 år dusjer hver kveld og pusser tennene to ganger daglig. Dette går som regel greit uten at vi må mase. Men å vaske hendene etter dobesøk og før måltider må vi mase om hele tiden. Jeg har ørene på stilk for å høre om han vasker hendene etter han har vært på do. Tror ikke han helt forstår vitsen med å vaske hendene dersom han ikke er synlig skitten.

Skrevet

Her har det vært mange gode svar og råd som jeg kan henge meg med på. Ville bare si at for enkelte barn er det repitisjon, repitisjon, repitisjon som gjelder. Det trenger ikke ha noe med manglende oppdragelse å gjøre at de ikke gjør alle disse selvfølgelighetene. Ikke alle barn ser vitsen i alt de må/skal gjøre.

Jeg har oppdratt tre sønner. Hver dag høres det her i huset " God natta! Husk å pusse tennene godt, vask deg og skift truse!" og " Nå er det frokost ( middag eller kvelds), kom og spis, og husk å vask hendene først!" og "Dusja du i går? Neivel, da må du gjøre det i dag!" og " Har du pakket alt du trenger i ranselen din? Tatt med mat og drikke? Ok, da kan du pusse tennene dine før du går til skolen."

Jeg syns ikke det er å mase om du fletter inn slike setninger når guttene er på besøk hos dere. Husk at de er bare 7 og 9 år.

Jeg hadde en morsom episode med minstemann da han var 7 år gammel. Vi var alene på hytta og jeg ble syk, og rutinene gikk litt i stå. Da jeg etter to dagers sengeleie kom meg ut av febertåka spurte om han hadde vaska seg og byttet truse, sa han "Jammen, mamma, det har jeg jo gjort for mange dager siden!!!" Hi-hi.

Lykke til!

Gjest Antarctica
Skrevet

Gnåler på samme måten på min egen 7-åring, jeg. Det kan gå veldig fort på do, så det må minnes om. De er ikke eldre enn at de må følges opp. Og ikke la deg provosere om de "lyver" på seg at de vasker seg når de ikke gjør det. Si heller at du ikke hørte noe vann som rant, og at det ikke er for å mase at dere sier det, men at basiller er med på å gjøre folk sjuke. Minn han på at det er jevngodt med å spise tiss hvis man lar det være.

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for mange gode råd dere:)

Skrevet

Hei!

Jeg har ikke noe tro på å mase på dem jeg, det vil bare gjøre det verre. Da får de jo oppmerksomhet på at de ikke gjør det..

Hvamed å bli med dem på badet, og kanskje vaske hendene sammen med dem?

Hadde samme problemet med min på 6, og fikk dette tipset. Etter å ha gjort det en liten stund gikk det av seg selv, og nå gjør han det uten å tenke seg om.

Av og til tenker jeg at vi forventer litt mye av barna, spesielt viss vi har flere.. Meg selv inkludert alså, det er liksom så mye lettere når de klarer selv, men jeg har fått mer og mer tro på å gjøre ting sammen med dem. Det går jo an å tøyse litt sammen når man vasker hendene, det er verdifull tid for ungene..

Å lage de viktige rutinene innen hygiene til noe trivelig, i stedet for for å mase, det har jeg tro på!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...