Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er så redd jeg skal få det. Har hatt et høyt blodtrykk hele svangerskapet, også før svangerskapet. Hadde undertrykk på 105 før jeg ble gravid. Har vært litt ut og inn på sykehus pga blodtrykket, men alt annet har vært bra. De har skrevet meg ut med sterke formodninger om at om noen av symptomene som hodepine, øresus og lite liv skal jeg ta kontakt.Jeg har blitt satt på medisiner for å senke BT, men de hjelper ikke synes jeg. Har nå et trykk på 160/110.

 

Dere som har hatt svangerskapsforgiftning og hastekeisersnitt, hvordan forløp det seg? Går og er engstelig for at jeg skal ha det uten å vite om det. Kjenner masse liv, har spor av protein nå(måler hjemme), men føler meg pigg og rask.

Skal til legekontroll på fødepol om 3 dager, er der til kontroll en gang pr uke nå.

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Jeg fikk svangerskapsforgiftning i forrige svangerskap som ble oppdaget i uke 35. Hadde hatt høyt blodtrykk hele svangerskapet på ca 140/90. I uke 35 hadde det steget til 160/100, men ingen ødemer eller protein. På kontrol i uke 36 var blodtrykket det samme og fortsatt ingen ødemer, men hadde plutselig 3+++ i urin. Ble lagt rett inn på obs.posten for gravide. Første natten måtte jeg samle opp all urin og så målte de proteintapet. De tok også masse blodprøver hver dag for bla å sjekke leverfunsksjonen. Fikk også BT medisin. Hovedproblemet var at jeg lakk proteiner som en sil så etter 5 dager ble fødselen satt i gang. De satte da inn modningsgele som heldigvis virket med en gang. (Hadde fått beskjed om at jeg sansynligvis måtte ha 3 kurer siden jeg ikke var moden eller hodet var festet.) Hadde svake rier hele dagen og 3 cm åpning på kvelden. De ville ikke gjøre mer siden det var så sent og jeg fikk derfor en pille for å sove. På morningen fikk jeg drypp for å sette igang riene og for å feste hodet. Etter ca 2 timer var hodet festet nok til at de kunne ta vannet og etter det var det bare 1 time før pressriene startet og 15 min etter det var hun født.

 

Det jeg synes var mest skremmende var at jeg hele tiden følte meg helt fin, og at jeg kunne gå fra 0 i protein til 3+++ på en uke. På sykehuset maste de hele tiden at jeg måtte si fra om jeg fikk vondt både her og der, og jeg følte nesten at jeg skuffet dem hvar gang jeg sa jeg ikke hadde noe vondt. Får de ned blodtrykket tar de ikke keisersnitt, men setter heller i gang fødselen. Du vil da få epidural fordi den har en gunstig effekt på blodtrykket. Fikke beskjed om at jeg skulle få, men fødselen gikk for fort og jeg hadde ikke noe ønske om det heller.

 

Slik jeg har forstått så skal du ha oppfyllt minst to av tre symptomer for at det er svangerskapsforgiftning: høty BT, proteiner (mye) og mye ødemer.

Lenke til kommentar

Heisann..

Første gang det kom symptomer på svangerskaps forgiftning for min del var i begynnelsen av desember, da var det 1+ i proteiner og blodtrykket mitt hadde begynt å stige..

Har altid hatt 120/80 men da var det 135/90.. Var vel ca i uke 20 dette her..

Var egentllig ikke så mye som skjedde da, men ble sykemeldt pga bekkenløsning og dette her.. Og fikk beskjed om å ta det med ro..

Etter det så var det kontroll igjen i begynnelsen av januar, da var blodtrykket fortsatt det samme, men hadde ikke noe proteiner..

På kontroll igjen 2 februar så begynte det å skje ting..

Da hadde jeg igjen 1+ i proteiner, og blodtrykk på 160/110..

Da ble jeg sendt til ringerike for første gang.. Lå da der til observsasjon i 4dager før jeg ble skrevet ut med beskjed om å ta det med ro hjemme.

Fikk time på sykehuset om kontroll igjen en uke etter..

Da var det fortsatt 1+ i proteiner, og blodtrykket hadde gått litt ned igjen,.. Var vel da ca 150/100.. De tok også ultralyd for å sjekke at alt var bra.. Og en ctg test..

Fikk da time igjen en uke etter.

Da var det fortsatt 1+ og blodtrkket hadde heller ikke forandra seg.. ble også tatt ctg test som også var bra denne gangen å.,.

Så fikk da ny time igjen for kontroll uken etter.. nærmere bestemt 22februar.. Var da fortsatt 1+ men blodtrykket hadde gått opp igjen.. hadde da 160/110. Så da ble jeg lagt rett inn igjen..

Da lå jeg der i 5 dager, ble satt på blodtrykks medisinen aldomet 3xdaglig.. tok ctg tester 1-2ganger daglig, og blodtrykket ble sjekket 3xdaglig og urinprve hver morra.. skulle ligge i senga men fikk lov til å stelle meg, og gå å hente mat.. ble tatt en ultralyd da jeg ble lagt inn, og en den dagen jeg ble skrevet ut igjen.. ble skrevet ut mandag 27februar, og fikk da ny kontroll time torsdag 2mars..

Da ble jeg nok en gang lagt inn, fortsatt 1+, men blodtrykket var 170/120, og det selv om jeg gikk på aldomet..

Så dosen ble justert opp til det dobbelte.. skulle fortsatt ta det 3x daglig, men to tabletter hver gang, istede for 1...

Men fortsatt var blodtrykket rundt 150/100.. Lå da på ringerike, og ble tatt ctg 1-2 x daglig, blodtrykk x 3.. akuratt samme som forje gangen..

Men tirsdag 7mars så begynte det å forandre seg, da var det 2+ i proteiner. det var det også på onsdagen og torsdagen.. Men på fredag så hadde det gått opp til 3+, så da turte de ikke ha meg på ringerike lenger pga at jeg da bare var i uke 33.. så da ble jeg send med ambulanse til buskerud sentral sykehus i drammen.. Der ble jeg lagt til observservasjon, og ble satt på blodtrykks medisinen trandate.. Lørdagen var det også 3+, men på søndag så hadde det gått opp til 4+, og det er maks de kan måle med sånne stix.. en urin prøve ble også sendt til labratoriet, for der kan de sjekke nærmere hvor mye det er, og var nesten maks utslag på hva de kunne måle også..

Så på dagen på søndag kom det en lege inn til meg, og sa at jeg måtte nok forberede med på tanken at det kunne bli keisersnitt innen ett døgn.. ble også tatt blodprøve den morgenen, og kvelden, og den på kvelden hadde da begynt å forandre seg.. kl 12 den natta kom det en jordmor inn til meg, og da fikk jeg beskjed om å begynne å faste, i tilfelle det skulle skje noe dagen etter.. passa fint det når jeg ikke hadde spist siden kl 13 den dagen pga jeg hadde vært litt kvalm..

Begynte også å få subjektive symptomer søndagen, med vondt i hodet, kvalm, og trykk oppunder ribbeina på høyere side..

Morgenen på mandag 13, så kom det 3leger, og to jordmødre inn på rommet til meg.. Og jeg fikk da den endelige beskjeden om at det ble keisersnitt den dagen, det skulle da tas kl 1600, for det var etter at de fastsatte keisersnittene hadde blitt gjennomført.. men allerede kl 12 kom det noen inn for å klargjøre meg, for da skulle de få tid til å ta det kl 1400 istede... det ble satt inn kateter, og lagt inn en veneflon, magen ble barbert, og jeg fikk på meg sånn operasjons skjorte.. men kl ble 14 og de hadde da ikke tid enda.. så da ble det sagt kl 16 igjen.. men kl med 16, og ingen ting skjedde.. først når kl var 18 så ble jeg trillet opp...

samboeren ble omkledd, og fikk være med inn på operasjons salen..

Der ble det lagt inn nok en veneflon, og spinal bedøvelse ble satt...

Hadde blodtrykk på 190/140 når jeg kom inn der...

De turte ikke gi meg noe beroligene pga at han var fortidlig, så ikke han skulle bli påvirket av det.. Først da han var ute, fikk jeg det..

Hørte han skrike to ganger, før han ble tatt ut og sendt rett opp på nyfødt intensiv.. Han kom kl 18,53 men første gang jeg så han var ikke før kl 0100.. Det var ikke så artig.

Jeg ble trillet inn på intensiv overvåkning, og lå der fram til første gang jeg fikk se han.. ble da kontrolert med blodtrykk vært 15min.. var ganske vondt etterpå, så fikk endel morfin, og kvalmestillende...

Så husker egentlig ikke så mye av første gang jeg så han.. kun noen små glimt, var ganske dopa for å si det sånn...

De første dagene så hadde han problem med og holde kroppsvarmen, så måtte ligge i varme seng, han fikk inn en sonde i nesa fordi han ikke klarte å svelge uten at han ble kvalm og brakk seg... fikk lagt inn en veneflon i handa fordi han måtte ha antibiotika, og glukose fordi han ikke klarte å regulere blodsukkeret.

Han måtte også ha ekstra tilførsel av oksygen i mange dager etterpå..

Han lå med elektroder på overvåkning, for plutselig kunne han falle ned i 70 i puls. og oksygen mettningen i blodet kunne også plutselig bli for lav, og han trengte hjelp til å komme seg opp igjen..

Men nå er han så og si helt bra, eneste er at lukkemuskelen mellom magen og halsen er litt svak enda, så må være litt forsiktig etter at han har spist, eller så kan det lett komme opp igjen....

 

Ble mye å skrive å lese dette her, men det er værtfall en oversikt på hvordan det har gått for seg... ;)

 

Svangerskaps forgiftninga mi har fortsatt ikke gitt seg, så skal til legen i morra for kontroll, er idag 3uker siden Jøran kom.. ;)

Lenke til kommentar

Jeg leser med litt skrekk og lettelse, det virker som det har gått bra med dere da. :) Går over til uke 33 på fredag, håper jo på at alt er bra, men BT stiger litt her hjemme, dvs det svinger kraftig fra 120 i undertrykk til 100. Har spor av protein. Jeg går på trandate og aldomet fra før. Ble satt på Aldomet forrige uke da jeg var innlagt forrige helg.

Trandate har jeg gått på siden uke 24.

 

Når fikk dere komme hjem fra sykehuset?

 

E

Lenke til kommentar

Vi var på sykehuset 6 dager etter fødselen, men det var på grunn av meg og ikke babyen. Hun ble født i uke 37 og da er de helt "ferdig" så hun hadde ingen problemer. Det eneste var at hun fikk mme hver 3 time til jeg fikk melk da blodsukkeret var litt lavt og så hadde hun litt gulsot og måtte ligge en dag i lys. Bortsett fra lysbehandlingen så var hun inne hos meg hele tiden.

 

Blodtrykket mitt gikk derimot opp og ned som en jojo etter føselen og de fikk det ikke stabilt. Gikk på trandate. Fikk også vite at det etter svangerskapsforgiftning kan være fare for kramper intill en uke etter fødsel så derfor kunne jeg ikke få dra hjem før.

Lenke til kommentar

han kom 13.03 og vi ble ikke skrevet ut før 30.03.. litt pga meg, og endel pga han...

VAr til kontroll hos legen igår, fortsatt 2+ med proteiner, og 140/100 i blodtrykk.. så nå håper jeg dette her kan gi seg snart.. begynner å bli litt lei.... blodtrykket mitt svingte også veldig mye mens jeg var gravid...

Lenke til kommentar

Annonse

hos meg kom det ganske raskt. hadde jevnt høyt blodtrykk hele sv.skapet (4 år siden), men ikke så høyt som ditt. En uke på overtid var jeg på overtidskontroll hos jordmor. Hun var ikke fornøyd med CTG, i tillegg hadde blodtrykket økt og litt mer ødem. Men ikke noe protein i urin. Ba meg komme tilbake etter 3 timer for å se om babyen var meg våken da. CTG var ikke bedre, så hun fakset alt til sykehuset og lurte på hva de syntes. Ba om kontroll hver dag, og ble jeg værre skulle jeg sendes (bor nesten 20 mil fra sykehuset).

 

Dagen etter gikk jeg til jordmor igjen (gikk ca 30 min) og skulle gå tur med ei venninne etterpå.... fin form jeg! Men da var CTG elendig, fosterlyd på 40, så ble den borte, så var den på 140 igjen. Så 40, så borte.... etc... Blodtrykk 160/105, 1+ på protein og litt mer ødem. Da ringte hun luftambulansen... men den var allerede på tur. Så det ble sykebil. Men nedover var fosterlyden bedre. Etter en CTG på sykehuset som var like elendig - løp de avgårde til operasjon, narkose og hastesnitt med meg.

 

Jenta vår var litt svak - og bare 2915 gr og 50cm etter fullgåtte 41 uker. Noen mente hun ikke ville overlevd en vanlig fødsel... så det var godt den ikke var i gang. Det viste seg at jeg hadde 2 infarkt i morkaka, hun hadde bæsjet i fostervannet som var grønt og grumsete, og både hinner og snor var grønne... Hun lå litt i kurvøse for at de skulle kunne overvåke henne bedre, hun fikk mat 4 ganger... så var hun klar til å møte meg!!! Etter det har hun ikke hatt noen problemer, er større enn jevngamle nå - og ligger forran både i fysikk og språk.

 

Jeg følges derfor ekstra opp denne gangen, og hadde UL senest i dag- men nå er alt helt fint.

 

Er du nervøs, så be om ekstra oppfølging. Legen gjør alt for meg nå, ikke minst for at jeg selv skal føle meg trygg og kunne nyte å være gravid. Ekstra ultralyd gir svar på masse hvis noe er galt eller på vei til å gå galt.

 

LYKKE TIL, håper du får noen normale uker framover og slipper både sv.skapsforgiftning og hastesnitt. Det er ikke hyggelig selv om det stort sett går bra!

Lenke til kommentar

Skal på kontroll igjen i dag, regner med innleggelse. Den 3. i svangerskapet til nå, men nå er jeg helt rolig. Synes det skal bli godt å bli fulgt opp og at de har et øye med meg på sykehuset.

Ille å si det, men om de finner ut at de må ta ungen ut nå blir jeg litt lettet. Men for all del, det jeg håper på er at alt er bra og jeg kan få ha han inne i magen noen uker til. Er jo bare i uke 33.

Blir bare så ufattelig sliten av å bekymre meg for alt.

Lenke til kommentar

om du bare har spor av proteiner så kommer de nok ikke til å ville ha han ut nå.. men om det har forverra seg og de velger og ta ha ut så er ikke det noe problem.. ungen er så og si ferdi utvikla nå.. min ble jo tatt i slutten av uke 33.. og har da gått bra det.. :) litt liten var han jo, men fult utvikla for det.. :) men kjenner igjen de tankene du har.. lå jo så og si på sykehuset i to måneder jeg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...