Gå til innhold

gåstol? gåbil?


Tredjemann på vei :D

Anbefalte innlegg

hva er forskjellen egentlig....? er sikkert helt dum, men husker ikke hva en gåstol er.... er gåbil like "skadelig", eller feilbelastende, som gåstol? mamma nevnte nemlig også at lillegutt burde få en gåbil etterhvert, men hvis det er like passiviserende som dere sier gåstol er, så tror jeg jeg skal la være å kjøpe noe sånt til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gåbil er vel nesten som en spark med hjul på, ungene går jo bare bak den og dytter den framover, så har de noe å støtte seg på mens de går.

Gåstol er jo den rundingen med hull i midten og hjul under som de på en måte sitter/henger inni og så flytter den seg når de skyver fra med bena, den kan brukes fra barna kan sitte tror jeg, blir jo belastende for ryggen så lenge de sitter/henger i den.

Såvidt jeg kan skjønner er det bedre med gåbil, men den kan de jo ikke bruke før de kan gå litt.

Vet ikke om du ble noe klokere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gåbil(vogn) er en slik type barnet dytter foran seg, og som hjelper på balansen. Her går jo ikke barnet før det selv er klar for det, og feilbelaster ingen ting. De har en slik gjerne på helsestasjoner, så du kan se de der. De som selges på lekebutikker er av merkene Brio og Micki.

 

En gåstol er jo en slik rund dings som du putter barnet oppi, og som ikke anbefales pga feilbelastning av kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein gåbil eller gåvogn er heilt greit. Forskjellen er det at i ein gåstol sit ungen på baken og brukar berre beine til å skubbe seg framover med. Ei gåvogn gjer same nytten som ein stol eller ein kasse; ungen kan holde seg i den for å ha noko å støtte seg til når han eller ho skal reise seg. Ungen vil då bruke musklane sine til å reise seg, og må klare å stå sjølv. Så gåvogna gjer same nytte som ein stol eller f.eks. ein bordkant. Ulempa er vel det at så lenge ungen er ganske liten treng han berre noko å holde seg fast i, og gåvogna vil sjølvsagt rulle bortover, det kan føre til at ungen går i bakken nokre gongar fordi vogna trillar frå han.

 

Poenget er vel at med ein gåstol vert ungen "lært" til å "gå" før han er moden for det, men ei gåvogn eller ein gåbil klarar han ikkje å bruke før han er klar for det, altså før han kan reise seg opp og stå på eigne bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...