Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke plikter har ungene deres hjemme?

Familien vår på 5 har innført en fast rydde-ettermiddag i uka, alle skal delta med faste gjøremål, i tillegg til at alle har ansvar for hver sin ting til daglig, f.eks bære ut søppelet eller hente posten.

Hva kan man forvente av barn i alderen 6, 7 og 8?

Målet er at de skal lære seg å ta ansvar og gjøre det koselig rundt seg, så alle skal trives. Det ene barnet er kronisk arbeidssky, derfor har vi tenkt at det er viktig at alle har hver sin ting å gjøre, altså ikke samarbeid ( da vrir h-n seg unna). Vi har lagt lista ganske lavt, men det er en start... er bare nysjerrig på hvordan dere andre gjør det:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så greit det hørtes ut da!!

Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe, men stesønnen min har ansvar for at rommet er ryddig (jeg eller pappan hjelper han så klart), at leker som bæres inn i stuen bæres tilbake og det samme blir det ute. Jakker og sko skal på plass med en gang han kommer inn.

Ellers er han med på å vaske litt tøy og bake, lage middag osv. Småting som er litt gøy å være med på. Skal sies at han er en kløpper til snømåking, vedstabling osv. Vet ikke om han har de samme kravene hjemme, men synes han er stor nok til sånt nå:-) Har begynt med litt lommepenger også, så nå jobbes det og spares det...

Skrevet

vi har barn i samme alder her, og oppgavene har vært søppeltømming, tømme skittentøy kurv, hente posten, dekke bord, rydde rom, henge opp klær, bære på plass brettede klær, plukke ugress, rake i hagen, vanne i hagen ++++...Bruk fantasien...de finnes mange oppgaver som er enkle.

vi har satt det opp mot ukelønn, og det fungerer fortsatt...har hatt det i noen år nå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...