Gå til innhold

Noen som vet hvor lenge man må være "friskmeldt" fra en


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

sykmelding før man evt kan gå inn i en ny sykmelding? Evt bruke egenmeldinger? Har lest opp og ned på trygdeetatens sider, men blir ikke klokere av det... Sykmeldingen min har gått ut, og alle andre enn jeg synes det er dårlig ide at jeg går ut i full stillingsandel igjen. Jeg vet ikke helt selv, liker ikke å være sykmeldt samtidig er ikke formen det den kunne vært:(

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Du kan være sykemeldt totalt 1 år, men det er etter vurdering fra legen. Ofte får en sykemelding for 14 dager av gangen, og så må lege vurdere ny periode, evnt om du er frisk nok til å jobee helt eller delvis.

 

Har du vært sykemeldt mer enn 1 år må du jobbe et halvt år ca for å få rett til ny sykepenge periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger det gå noe tid da? Trodde du kunne gå rett ut i ny sykmelding jeg.. Men ikke ta det jeg sier for god fisk. Jeg er ikke sikker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært sm nå i 6 uker pga svangerskapet. Hvis jeg lar være å fornye sykmeldingen min nå, hvor lenge må jeg da arbeide før jeg evt kan be om ny sm. Føler meg i forholdsvis god form, men det er jo greit å si så lenge jeg kan gå hjemme og bare være på jobb "innimellom". Er redd for at jeg gjør noe dumt hvis jeg ikke forlenger sm, er jo uansett bare halvt sm av min deltidsstilling. Tenk hvis det blir for trasig også må jeg jobbe kanskje en hel måned før jeg kan be om ny sm? Går ut i permisjon i juni. Så jeg har faktisk bare i overkant av 2 mnd før jeg skal ut i permisjon...

Men jeg har et til tider stressende yrke med mange bekymringer jeg kan finne på å ta på meg. Inntil nå har jeg takler stress med å bli kvalm og kaste opp:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor sier at man må ha jobbet en viss tid før man kan bruke egenmeldinger eller få ny sykemelding etter å ha blitt friskmeldt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

I de tilfellene man har vært syke mld i 1 år må man jobbe 6 mnd før man har krav på syke penger. Jeg mener det er 14 dager mellom hver egenmelding. Men jeg tror ikke det bør ha noe å si om det kun går kort tid mellom hver sykemelding. Spør legen.

Hadde jeg vært deg ville jeg fortsatt å vært sykemld eller delvis.

Ta vare på deg selv og dessuten er det ikke lenge til du skal ut i permisjon heller.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Du trenger ikke vente med å få ny sykemelding! Gå til legen og få en ny du, evt være sm 50% el. Det er bare de som har vært sykemeldt i ett år som må vente med å få en ny.

 

Egenmeldig er ikke en god løsning for deg nå, men jeg mener det er 14 dager mellom hver egenmeldingsperiode.

Dersom du ikke føler deg bra, skal du selvfølgelig ikke presse deg selv til å jobbe. Det er ingen som gir deg medalje for å være "flink pike". Ta vare på deg selv du!!

Stor klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen:) Takk for svar alle sammen.

Er litt dårlig å forklare hva jeg mener, tror jeg:) Tenker hvis jeg friskmelder meg nå, men kjenner at det ikke går bra likevel, hvor lenge må det da gå før jeg får ny sykemelding fra legen. Vet at jeg kan få en ny nå som avløser forrige periode, men liker ikke å være sykemeldt og føler meg for tiden i ganske ok form. Men det er jo så mange synes det er en dårlig ide at jeg begynner på igjen. Så da blir jeg i tvil. Må i tilfelle ringe legen i dag, for sm gikk ut på fredag, det er vel ikke for seint å ringe nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere før meg har sagt her - du trenger ikke å jobbe noen viss periode før du igjen kan be om sykmelding. Bare ta det som det kommer. Dersom du begynner å jobbe igjen nå, kan du få ny sykmelding som gjelder fra i morra igjen hvis du ikke orker.

 

MEN. Det vil arbeidsgiver antagelig ikke sette pris på. Da vil de nok heller at du forblir sykmeldt. Dette er fordi arbeidsgiver alltid må betale de første 14 dagene av sykmeldingen din. Dersom du forlenger sykmeldingen utover 14 dager, tar trygdekontoret over og dekker lønnsutgiftene dine for arbeidsgiveren. Dersom du blir friskmeldt nå og sykmeldt igjen etter et ar dager eller en uke, må arbeidsgiver punge ut for nye 14 dager til deg før trygdekontoret tar over igjen. Det er sikkert derfor du møter skepsis til å -prøve- å begynne på igjen.

 

Det du kan gjøre, er å be om aktiv sykmelding. Da er du fortsatt sukmeldt slik at trygdekontoret betaler lønna di, men du får prøvd ut hvor mye du tåler å jobbe. Dersom du merker at det går greit å jobbe halv stilling, avtaler du bare med legen at du ikke trenger mer enn 50% sykmelding framover.

 

Skjønner? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for svaret:) Men "motstanden" kommer faktisk ikke fra leders hold, men fra mine kollegaer på "gulvet".... Vel jeg har ikke pratet med leder heller da. Jeg jobber som sykepleier, på sykehus og blir av mine kollegaer da fritatt fra en del oppgaver. Noen gjør det med andre glede, andre ikke fullt så gladelig, om du skjønner. Men arb.giver har jo plikt til å tilrettelegge jobben for meg. Og det er mye jeg kan gjøre om jeg ikke tar de fysisk tyngste takene. Men det er vel det at de andre da "mister" en ekstra person til å ta de tunge takene, det er vel der det ligger. Mere faller på de, og det vet jeg jo. Men samtidig synes jeg man må vise en viss forståelse, dette er jo ingen kronisk tilstand, for meg hvertfall:/ Jeg har ikke vondt i ryggen som jeg ikke vet når eller om jeg blir bra av. Jeg skal ut i permisjon om litt over 2 mnd, og da får de noen som skal gå i vikariat for meg. Jeg planlegger ikke å evt sykemelde meg før jeg må. Men når det blir, det er jo ikke godt å si. Er også redd for må miste tilleggene mine, som er av stor betydning for mine permisjonspenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiv sykmelding må faktisk trygdekontoret godkjenne, sa de på legesenteret når jeg spurte om det. Tenkte at det må jo være perfekt. Da kan det konstant leies inn noen for meg, samtidig som jeg også kan jobbe det jeg orker. Men så enkelt var ikke det altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er 100% sykmeldt og går hjemme eller om du har akriv sykmelding, er hipp som happ for trygdekontoret. Under aktiv sykmelding er du også i praksis 100% sykmeldt og trygdekontoret betaler ut akkurat det de ville gjort om du ikke hadde jobbet i det hele tatt. Det er aldri noe problem å få aktiv sykmelding. Dette er en avtale mellom deg og arbeidsgiver. Du arbeider så mye eller lite du orker. Trygdekontoret har ikke noe ønske om å gjør det vanskelig for deg å få aktiv sykmelding. De må jo godkjenne å betale ut sykepenger til deg uansett!Så dette er bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, takk for utfyllende svar, Dodge:) Blir vel til at jeg går tilbake i jobb i min vanlige stilling og tror nok det kommer til å gå bra med tilrettelegging fra min nærmeste leder:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...