Gjest Skrevet 2. april 2006 #1 Skrevet 2. april 2006 Til de som er steforeldre: Den arven du arver fra dine foreldre, vil den og det du opparbeider deg deles likt til alle barn i familien? Eller vil det bli gjort forskjell på stebarn og egenfødte barn? Lurer bare.
Hannemor Skrevet 2. april 2006 #2 Skrevet 2. april 2006 Det kan du faktisk avgjøre mye selv. Arv fra dine foreldre kan du ved testament gi til dine barn. Men ikke penger eller slikt som du setter inn i felles bolig. Med særkullsbarn på den ene siden så har de alltid krav av arven etter far, men ikke etter deg. Og du har ikke lov til å sitte i uskiftet bo om far skulle falle fra. Da må hans barn skrive under på at det er greit for dem. Er dem små, under 18 år, så er det deres mor som må godta det for dem. Husker ikke helt fordelingsprosent, men tror etter far så skal en halvdel deles likt på deg og barna. Alt dette om du og faren er gift. Eller boligen står på dere sammen. Er dere samboere, og boligen står bare på deg, så arver ikke hans barn noe om han bortfaller. Vet det fordi dette har skapt mye konflikt hos min mor og hennes samboer. Hun kjøpte han ut av boligen for endel år siden, så den står bare på henne. barna hans er drittsure pga dette, fordi de mener ho da burde skrevet avtale med faren slik at de også hadde krav om han døde. Men de første 15 årene ho bodde i huset fikk ho aldri noe avtale, og da lagde dem aldri bråk rundt dette. Min mor og jeg skal skrive en avtale om at hvis hun bortfaller først skal henne samboer få bo i huset så lenge han måtte ønske. Men han får ikk selge det, eller foringe verdien på det. Hans barn skal heller ikke tilgodesees før han frafaller, og da ut fra en prosent min mor føler er riktig. Men hun kan ikke avgjøre dette uten min underskrift. Fordi jeg er enebarn, og hun og samboer ikke har felles eie. Kompliserte greier! Mye jus! Så det er trygest å bruke advokat for å få alt riktig.
Gjest Skrevet 3. april 2006 #3 Skrevet 3. april 2006 Stebarna har nok ikke krav på noe, men jeg tror jeg vil tilgodese dem i et testamente - dersom jeg etterhvert kommer til å eie noe de kan ha bruk for.. hehe.. Hvis jeg har vært en stor del av deres liv i kanskje 30-40 år, så er det klart jeg vil at de skal arve noe fra meg. Så får vi se da, om det er noe igjen etter at kjæresten min og jeg har lev en herrens glade pensjonistdager.. :-) og dør med lure smil om munnen etter en heidundrende runde... bridge.. heheh,,
Anonym bruker Skrevet 3. april 2006 #4 Skrevet 3. april 2006 Det jeg arver er mitt og mine stebarn vil ikke ha arverett på det. Stebarna arver kun sin forelder. Så det er avgjort forskjell på egne og stebarn når det gjelder arverett.
aroma Skrevet 3. april 2006 #5 Skrevet 3. april 2006 Hei! Kan jo svare jeg også selv om du har fått noen svar fra andre ser jeg:) Det er ivertfall forskjell på om dere er gift eller ikke. Er dere gift, tilfaller det du eier, sannsynligvis 50%, din mann og dine særkullsbarn. 25% til din mann, og 75% til dine barn. Det du arver fra dine foreldre er da med i den potten, men kun hvis du har fått den før du går bort. Er dere derimot samboere, arver han ikke noe. Alt går da til dine barn. Det du derimot skulle opparbeidet deg gjennom tidene, er vanskelig å bevise med mindre dere skriver ned hva som eies av deg, og hva som eies av han. Hvis du tenker på penger, gjelder det samme prosentdel. Har du 100 000 som kun er på din konto, får din mann 25000 og dine barn resten. Det du tok med deg inn i ekteskapet, kan holdes utenfor fordelingen. Dvs at det tilfaller kun dine barn. Men i praksis er det ikke alltid det blir gjort. Det spørs vel kanskje litt hvor lenge dere har vært gift/sammen. Stebarn arver ikke noe, slik som de andre allerede har nevnt. Kan jo også nevne at alle med barn har rett til å testamentere 1/3 del av alt du eier til hvem man vil, den restrerende 2/3 delen er pliktdelsarv til barna.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2006 #6 Skrevet 5. april 2006 Dette er faktisk noe jeg har lurt på selv og tror jeg skal kontakte advokat for å få rede på hvordan dette er i mitt tilfelle. Skulle stebarna arve etter meg (jeg og sambo er ikke gift) og biomors ektemann vil det jo si at de arver dobbelt så mye som barn som ikke har steforeldre. Kompliserte saker dette egentlig...... Hadde jeg vært rik og hadde masse penger skulle jeg nok ha testamentert bort litt til stebarna, men de usle 50.000kr jeg har selv vil jeg skal gå til mine barn alene.
libro2 Skrevet 5. april 2006 #7 Skrevet 5. april 2006 stebarn arver ikke steforeldre, kun bioforeldre, men det man må være obs på er følgende: hvis du som stemor arver dine foreldre å legger di pengene i felles eiendom eller andre ting som er felles uten at dette spesifiseres i en samboerkontrakt eller liknende å din samboer dør, DA vil hans barn arve oxo den arven du la i fellesboet. feks. dere kjøper ett hus ilag til 1 000 000 kr. dere eier halve hver. så arver du 1 000 000 kr fra dine foreldre som du da betaler inn på huset uten å ta det med i en kontrakt. så dør din samboer, hans barn vil arve hans del av huset. dvs at du må da kjøpe ut hans barn for å få beholde huset. i dette tilfellet 500 000 kr, til tross for at du har betalt ut all gjeld på huset med din arv.. Samboere bør skrive testamentet og samboerkontrakt for å sikre seg selv og partneren vist noe skulle skje den ene. Samme gjelder vist du vil at stebarn skal arve deg da må dette skrives i ett testamente.
Gjest Skrevet 5. april 2006 #8 Skrevet 5. april 2006 Korrigering til siste innlegg. Særkullsbarn arver ikke hele fars del, men halve hans del. Dvs du sitter igjen med 3/4 av boet, og må kjøpe ut ungene hans med 1/4.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå