Gå til innhold

Skulle tro jenta mi ville lære å bli flinkere men..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tror jenta på tre bare er litt lat jeg altså. Hun er ikke interessert i å lære seg bokstaver eller flere tall. Spør henne om hun vil telle men det vil hun ikke. Hun vil ikke kle av seg selv (på vil hun). Jeg må ofte kle av henne uteklær og sko og slike ting og hun nekter å gjøre det selv. "vil ikke"! Skulle tro det var spennende å pusse tennene sine selv, gå på do etc men det er helt uinteressant.

Synes hun er litt "barnslig" for å være 3 år egentlig. Hun vil kun huske på slike babyhusker, ikke aker hun alene, ikke går hun ned trapper alene etc etc..

Ikke misforstå, vi prøver virkelig å oppmuntre henne!!!! Hver dag! Men hun vil ingenting...sukk..

Litt fortvilt. Men kanskje det er normalt? Håper det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder bokstaver og tall hadde jeg stresset ned veldig. Det er 3 år til hun skal begynne i skolen, så hun har god tid. Hvis du maser vil hun kanskje bli negativ. Da ville jeg bare hatt bokstaver og tall rundt henne, så kan hun bli nysgjerrig selv.

 

Jenta mi er også lat når det gjelder å kle av og på seg. Jeg ble skikkelig overrasket over at hun gjorde alt alene i barnehagen siden hun begynte der. Her hjemme har hun lenge sagt at hun ikke klarer det! Nå i det siste gjør hun det bare hvis jeg kaller henne "mamma" og later som om jeg er barnet. Vi leker oss gjennom mye av dagen.:-P

 

Jeg tror det skremmer dem at de plutselig skal/kan gjøre masse alene. Da mister de jo noe av kontakten med mamma og pappa.

 

Jenta mi skal også holde meg i hånda ned trapper. Men ser hun et annet barn, styrter hun opp/ned alene uten å tenke seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla vår er også litt sånn. Hun kan kle på seg selv og kle av seg, gå på do og alt mulig, men hjemme vil hun at mamma skal kle av, kle på, hjelpe på do m.m. Jeg maser ikke så mye for jeg vet at hun kan selv, og dersom hun er i rette humøret, får jeg ikke lov å hjelpe henne. :-)

 

Når det gjelder tall og bokstaver, er dette noe som kommer mer og mer. Vi maser ikke her heller, men hun kan telle til 20 og kan mange bokstaver. Hun fikk alfabetet som puslespill, og da ble det spennende med bokstaver. I tillegg fikk hun en bok som heter "bamses undringsbok" og den inneholder bokstaver, tall, former og masse annet nyttig. Den liker hun også å bla i og fortelle hvilke bokstaver som her hva og telle bamser, høner m.m. Enig med svaret over, det er ikke noe å mase med, det er jo lenge til de skal begynne på skolen - og slik jeg har skjønnt det er det ingen stor fordel at barna kan for mye før de begynner på skolen heller, for da blir det bare kjedelig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er så veldig forskjellige. Og intereserer seg for vidt forskjellige ting. Og de utvikler seg i forskjellig tempo.

Jenta mi på 3 er ikke ikke den aller flinkeste til å prate. Men gjør seg godt forstått, selv om det er mange ord innimellom som ikke har noen betydning. Og uttaler enkelte bokstaver galt. Men jeg stresser ikke dette av noen grunn. Hun blir jo bare sint når jeg en sjelden gang prøver meg.

 

Men jeg meldte oss inn i Go boken førskole. (mener det er det den heter. Den som har en serie med bøker. En bok for hver bokstav. Jeg meldte oss inn bare for velkomstgaven, som vanlig.. ) Men disse bøkene falt veldig i smak hos jenta mi. Hun har blitt en ivrig leser, så jeg kunne ikke slutte å kjøpe disse bøkene. Hva bokstavene heter bryr hun seg ikke om, Men hvem som har bokstavene i navnene sine. E er hennes bokstav. T er lillesøster og bestefar sin osv.

Og her endag ble jeg skikkelig imponert over hun. Vi sitter og prater med pappan på msn. Med cam så de vinker og slikt. Jeg skriver for henne og pappan svarer. (siden vi ikke han mikrofon og han har) Hun pleier å skrive masse rablerier. Men så satte hun seg skikkelig godt til rette og begynte å skrive navnet sitt, lille søster sitt og når hun begynte å finen bokstavene til pappans navn fikk jeg nesten sjokk. Alle bokstaver rett,, men i litt gal rekkefølge da. Så det er det hun like rå gjøre hos pappan fant jeg ut da. Og pappan har vist ikke pucha på for dette heller.

 

Telle har je gprøvd å få henne til å gjøre lenge. Men det har vært helt uinteresangt. Men her om dagen, løsnet det en propp. Så nå teller hun fra 1-20. kommer seg opp til 40, men famler litt.

 

Så man må ta dette i ungenes tempo. Tegne er noe hun ikke intereserer seg for. Like flink som sin 1 årige søster der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...